معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: با وجود درگیری منطقه حفاظت شده قمیشلو با طاعون، بدنبال اقدامات کنترلی، حفاظتی و مدیریتی اکنون در پارک ملی کلاه‌قاضی از ابتدای سال هیچ تلفات ناشی از طاعون گزارش نشده است.
کد خبر: ۱۰۰۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶ 11 October 2021

حسین اکبری افزود: اواسط تابستان امسال چند مورد مشکوک به طاعون در میش و بره های منطقه حفاظت شده قمیشلو مشاهده شد که در یک مورد، که شناسایی آن نیز بموقع انجام شد، تست طاعون مثبت بود ولی با اقدامات کنترلی، حفاظتی و مدیریتی تنها مرگ میر موردی و انگشت شمار در این منطقه گزارش شده است.

وی ادامه داد: منطقه قمیشلو زیستگاه اصلی میش و برّه و تعدادی آهو است که این گونه ها نسبت به گونه های کَل و بُز وحشی از نظر ابتلا و مرگ میر مقاومت بدنی و ژنتیکی بیشتری دارند و با توجه به وجود جمعیت کمتری از کل و بز در این زیستگاه، نگرانی کمتری در این زمینه وجود دارد. 

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان گفت: نخستین بار دی ماه سال ۱۳۹۸، شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه‌قاضی محرز و به  تلف‌شدن تعدادی کل‌ و بز منجر شد و این بیماری در سال ۹۹ نیز ادامه داشت ولی از تابستان سال گذشته، طاعون در منطقه کنترل و در نیمه دوم سال ۹۹ روند کاهش تلفات آغاز شد.

وی یادآور شد:  اکنون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در پارک ملی کلاه‌قاضی به طور کامل مهار شده  و  از ابتدای سال ۱۴۰۰ در این منطقه تلفات ناشی از طاعون مشاهده و گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه آسیب پذیری کل و بز در مقابل طاعون بسیار زیاد است افزود:  در پارک ملی کلاه‌قاضی که گونه های غالب کل و بز و بعد از آن قوچ و میش است در طاعون سال گذشته نزدیک به ۶۵۰ راس کل و بز در این منطقه تلف شدند.

وی تاکید کرد: یک ماه گذشته در منطقه قمصر و برزُک کاشان نیز  ۲ مورد مرگ مشکوک گونه های حفاظت شده داشتیم که نمونه برداری ها و آزمایشات انجام شده ولی به جمع بندی نهایی در مورد مرگ بر اثر طاعون نرسیده ایم.

به گفته وی، پایش های شبانه روزی در این منطقه برای کنترل این موضوع در حال انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار