۲۷ از ۳۵ دشت اصفهان در چالش فرونشست
با پیش بینی خشک شدن سفر ه‌های زیرزمینی آبخوان دشت اصفهان تا سال ۱۴۰۹، تنها راه نجات دشت اصفهان از فرونشست جاری شدن دوباره زاینده رود است.
کد خبر: ۱۰۰۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲ 16 October 2021

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان اصفهان در گفتگوی ویژه خبری شبکه اصفهان، حقابه قانونی و غیر قابل تصرف زاینده رود از سرآب تا پایاب را ۱۷۶ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: در صورت تخصیص این حقابه قانونی، پلمپ ۱۲ هزار حلقه چاه غیر قانونی و دادن ده سال تنفس به آبخوان‌ها جمعیت دو و نیم میلیونی، آثار تاریخی جهانی و تاسیسات و زیرساخت‌های دشت اصفهان نجات پیدا می‌کنند.

رضا اسلامی، ۲۷ از ۳۵ دشت اصفهان را با چالش فرونشست روبرو دانست و گفت: بیشتر دشت‌های باند شمالی جنوبی استان درگیر فرونشست هستند و انوع ترک‌های عمیق خطی، حلقوی، شاخه درختی، دندریتی و شش ضلعی در این مناطق به چشم می‌خورد.

وی دشت اصفهان را بحرانی‌ترین دشت کشور از حیث فرونشست دانست و افزود: بیش از ۵۰ در صد از واحد‌های مسکونی، ۴۱ درصد از معابر شهری، ۵۲ درصد از ساختمان‌های بلند، ۶۰۰۰ اثر تاریخی و بسیاری از زیر ساخت‌های مهم استان اصفهان در این دشت هزار و ۶۶۰ متر مربعی قرار دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد با اشاره به نرخ ۱۸ سانتی متری فرونشست اصفهان در سال، گفت: اگر فرونشست به صورت یکسان باشد اثری بر سازه‌ها نخواهد داشت، ولی همیشه اینگونه نیست و غیر از سازه‌های شهری لوله‌های انتقال گاز و آب نیز به شدت در معرض خطر هستند.

نادی چاه‌های غیرمجاز حفر شده در نزدیکی اصفهان را هم از عوامل تاثیرگذار در فرونشست دانست و افزود: ساختمان‌های نزدیک به این چاه‌ها نیز دچار آسیب فراوان می‌شوند و لازم است که دستگاه‌های مسئول اقدامات ضروری را در این زمینه انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار