در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت بانوان مطرح شد
نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان گفت:۴۹ درصد از جمعیت ایران را بانوان تشکیل می‌دهند که باید بتوانیم سواد اطلاعاتی آن‌ها را در حوزه سلامت بالاببریم.
کد خبر: ۱۰۰۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵ 18 October 2021

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان در جلسه ای که به مناسبت هفته سلامت بانوان برگزار شده بود گفت: حاملگی زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال را حاملگی پرخطر محصوب میشود.

فرشته دانشمند با بیان اینکه یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی زنان کیست تخمدان است ادامه داد: سرطان پستان از دیگر مشکلات شایع سلامتی در بانوان اصفهانی به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد: سن ابتلا به سرطان پستان در ایران ۱۰ سال پایین تر از جهان است.

دانشمند اظهار کرد: به طور کلی در دنیا میزان افسردگی در زنان بیشتر از مردان بوده این در حالی است که اختلالات روانی در پاندمی کرونا چهار برابر شده است.  

وی افزود: امروز، توجه به واکسینه شدن بانوان باردار بسیار اهمیت دارد.

در ادامه این نشست دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان اصفهان سرطان پستان را از شایع ترین سرطان ها در کل دنیا دانست.

 پوریا عادلی اضافه کرد: در شهر اصفهان نه تنها آمار ابتلا به سرطان پستان، بلکه آمار کل سرطان ها بالا است.

وی با بیان اینکه اتفاق خوبی که در سالیان اخیر در اصفهان افتاده این است که اطلاع رسانی و غربالگری باعث شده شاهد مراجعه افراد با توده های کوچک سرطانی باشیم توضیح داد: این روند باعث می شود هم درمان راحت تر و هم پاسخ بهتری به درمان را شاهد باشیم با این وجود همچنان در شهرستان ها مشکل مراجعه زنان با توده های بزرگ را داریم.

عادلی با بیان اینکه بانوان شاغل در کاد درمان از نظر روحی و جسمی تحت فشار زیادی هستند، گفت: ارتقا سلامت کادر درمان باید در برنامه ریزی ها دیده شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان نیز گفت: غربالگری اجباری و رایگان باید در بخش‌های مختلف اجرا شود و حتی پزشکان را اجبار کنیم سالی یکی دو بار وضعیت سلامتی خود را چک کنند.

کامران منتظری پیرامون جایگاه طب سنتی، طب مکمل و طب اسلامی، گفت: تعریف علمی برای طب سنتی داریم و رشته علمی داریم که اگر درمان بر اساس آن باشد صحیح است وگرنه نتیجه ای جز آسیب به سلامت مردم به دنبال ندارد.

وی با تاکید بر اینکه درمان از طریق طب سنتی باید بر اساس علم باشد، تصریح کرد: گاهی بیماران به سمت طب تکمیلی می روند و حتی سرطان را به افراد بدون تخصص می سپارند؛ سرطانی که روز و ساعت در درمان آن مهم است و بحث پیشگیری و تشخیص زود اهمیت زیادی دارد، اما مراجعه به افراد غیر متخصص آسیب های جبران ناپذیری به دنبال دارد.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: پرداختن به آمار و ارقام شیوع بیماری هایی مثل سرطان بدون پرداختن به ریشه ها و عوامل آن فایده ای ندارد.

محسن مصلحی ادامه داد: به عنوان کسانی که مسائل سلامت جامعه را رصد می کنیم معتقدیم برای ارتقا وضعیت سلامت بانوان نباید به یک هفته بسنده کنیم، در عین حال که باید پیگیر مطالباتی که در این زمینه وجود دارد باشیم تا دستگاه هایی که در این زمینه مسئولیت دارند به تکالیف قانونی خود برای ارتقا وضعیت سلامت بانوان عمل کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار