رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان گفت: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان به دیابت مبتلا هستند.
کد خبر: ۱۰۰۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶ 10 November 2021

دکتر محمد علی عطاری  در حاشیه نشست انجمن خیریه دیابت اصفهان در هفته جهانی دیابت گفت: آمار مبتلایان به بیماری دیابت به طرز وحشتناکی در حال افزایش است و این درحالیست که برخلاف آنچه پیش بینی شده بود که آمار مبتلایان به این بیماری در سال ۲۰۲۵ به مرز ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون برسد امسال در سال ۲۰۲۱ این آمار به مرز ۵۰۰ میلیون نفر در جهان رسیده است.
وی  افزود: در سال ۲۰۱۵ دست‌کم پنج میلیون نفر در اثر این بیماری جان خود را در جهان از دست داده‌اند و بر اساس آمار هر ۱۰ تا ۲۰ ثانیه دو نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و یک نفر به واسطه این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.
وی گفت: آمار نشان می‌دهد جمعیت مبتلایان به این بیماری هر ۱۵ سال یکبار ۲ برابر می‌شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دیابت را عامل بیماری‌هابی همچون نابینایی، نارسایی کلیه، قطع اعضا و پیوند کلیه دانست و افزود: تعاد مبتلایان دیابت بستری در بیمارستان‌ها ۲ تا ۵ برابر دیگر بیماران است.
دکتر عطاری، هزینه تامین دارو ودرمان هر فرد مبتلا به دیابت را در ماه ۱۳۰ دلار برشمرد و گفت: هزینه درمان جمعیت افراد مبتلا به دیابت در کشور در سال بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.
رئیس هیات مدیره خیریه دیابت اصفهان همچنین ۲۰ تا ۴۰ درصد مردم اصفهان را مبتلا به کبد چرب اعلام کردو گفت: پرخوری ، کم تحرکی ، استرس ، مصرف دخانیات ، وراثت و افزایش سن از علل شناخته شده بیماری دیابت است.
دکتر عطاری به نقش آموزش در پیشگیری از رشد این بیماری اشاره و اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس، مساجد و دانشگاهها، کارخانجات و شرکت‌ها می‌تواند در روشنگری و پیشگیری از این بیماری موثر باشد.
وی گفت: انجمن خیریه دیابت اصفهان سالهاست در خدمت عموم همشهریان اصفهانی بوده و در هر شرایطی خدمت رسانی را تعطیل نکرده است.
دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیک است که به علت کمبود یا نبود انسولین یا اشکال در کارکرد آن ایجاد می‌شود و هر سه دیابت نوع‌یک با عامل توقف تولید انسولین، نوع دوم با عامل مقاومت نسبت به انسولین و دیابت حاملگی خطرناک بوده و مشکلات اساسی را برای بیمار و اطرافیان در پی دارد.
۲۳ آبان به واسطه سالروز کشف انسولین به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار