مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از کاهش۳٫۲ متر مکعب در ثانیه آب شرب با استفاده از فناوری های نوین خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴ 13 November 2021

هاشم امینی در بازدید وزیر نیرو از تصفیه‌خانه بزرگ آب اصفهان گفت: با به پایان رسیدن افق طرح آبرسانی اصفهان بزرگ در سال ۱۳۸۶، با مدیریت هدررفت و کاهش سرانه مصرف به شیوه نوین، آب شرب شهرها و روستاهای تحت پوشش این سامانه با کمترین چالش تامین شد‌.

وی گزارشی از وضعیت تامین آب شرب در استان اصفهان و چالش‌های موجود ارائه داد و اظهار کرد: از سال ۱۳۷۷ و به تعبیری ۱۳۸۷  تنش آبی در استان اصفهان با کاهش بارش‌ها و خشکی زاینده رود شروع شد و متاسفانه در سال زراعی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ نیز این شرایط ادامه یافت.

این مقام مسئول گفت: کاهش بارش‌ها موجب کاهش منابع آبی استان شد و عدم توازن نیاز و مصرف را در پی داشت.

وی به یکی از تهدیدهایی که در سامانه آبرسانی اصفهان وجود دارد اشاره کرد و گفت: تامین آب مورد نیاز ۸۹ درصد از جمعیت استان از یک تونل و تصفیه‌خانه، به لحاظ استانداردهای تأمین آب شرب یک مخاطره است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت و پروژه مسکن مهر و تاکید بر آبرسانی به روستاها اشاره و تصریح کرد: هم اکنون ۹۸ شهر و ۹۴۹ روستا با جمعیت ۴ میلیون ۸۵۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات این شرکت هستند که بخشی از نیاز آبی این جمعیت شامل ۴۰ شهر و بیش از ۵۶۰ روستا از منابع آب زیرزمینی اعم از چشمه‌ها و قنوات تأمین می‌شود.

امینی درخصوص ۵۸ شهر و۳۸۰ روستای دیگر در استان با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، گفت: آب این شهرها و روستاها از محل تصفیه خانه آب باباشیخعلی، چاه های فلمن و چاه های متفرقه تامین می شود.

وی مجموع آب تولیدی در سامانه نخست آبرسانی به اصفهان بزرگ را در حدود ۱۳ و نیم متر مکعب بر ثانیه و نیاز آبی جمعیت تحت پوشش را در حدود ۱۷ و نیم متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد.

امینی از کمبود ۴ متر مکعبی آب در تابستان سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امسال یکی از بدترین سال‌های ما بود و بیشترین حجم آبرسانی سیار را داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان توضیح داد: تابستان امسال۶۲ میلیون لیتر آبرسانی سیار با حدود ۶۰۰۰ دستگاه تانکر در شهرهای اصفهان، خمینی شهر، شاهین شهر و نجف آباد داشتیم.

وی با اعلام این که بر اساس اطلس وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب کشور، استان اصفهان کمترین آب بدون درآمد را دارد، گفت: در این سال‌ها در حد امکان از شبکه‌های فرسوده نشت گیری و نشت یابی کردیم و در رتبه بالاتری از استان‌های با اقلیم خشک مثل قم و یزد قرار داریم.

امینی در ادامه به سرانه مصرف آب شرب در بخش خانگی در استان اشاره و عنوان کرد: سرانه مصرف هر نفر در شبانه روز در سال ۸۶، حدود ۱۸۹ لیتر بود که این عدد را تا سال ۹۷ به ۱۴۹ لیتر رساندیم و در حوزه کاهش سرانه مصرف نیز موفق عمل کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان درخصوص  یکسری اقدامات فنی و فرهنگی برای عبور از تنش آبی اشاره و اظهار کرد: از جمله این اقدامات مدیریت فشار اب، تله متری و هوشمندسازی، مدیریت تأمین و آبرسانی سیار بود.

هاشم امینی با بیان اینکه خود را برای شرایط اضطراری و کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی آب آماده کرده‌ایم، گفت: سامانه مانیتورینگ هوشمند، در مدار بهره برداری است و در حدود ۱۶۵ نقطه از ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن را تحت پوشش این سامانه برده ایم که یکی از جامع ترین سامانه ها در کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار