به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی آیین رونمایی از چهار جلد پایانی کتاب "فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی" از مجموع ۱۶ جلد و همچنین ۲۱ جلد کتاب "کُنشگری شهروندی" در کتابخانه عمومی ارشاد برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰ 22 November 2021

احمد رضایی رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی در این آیین با اشاره به موضوع اهمیت کتاب در برنامه ریزی‌ها گفت: هیچ پایه گذاری در هیچ اداره‌ای صورت نخواهد گرفت، مگر اینکه از برنامه ریزی دقیق و از حوزه پژوهش کاربردی، عملیاتی و مفید و حوزه کتاب بهره‌مند باشد.
وی افزود: مبنای اداره توسعه فرهنگ شهروندی وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، کار بر حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال(شامل شهروندان و مدیران) بوده که مباحث مورد نیاز تامین شده تا این حوزه‌ها شکل بگیرد.
وی در رابطه با تقسیم کتاب‌ها برای شهروندان و مدیران تصریح کرد: کتاب‌های مدیر خوان، در خصوص مباحثی است که مدیران باید در حوزه شهری رعایت کنند و کتاب‌های مردم خوان، در خصوص نکات و دستورالعمل‌هایی است که مردم باید استفاده کنند؛ از این رو ۲۵ جلد کتاب مدیر خوان، تحت عنوان "کتاب‌های طلایی" آماده شده و ۵ جلد "کتاب فیروزه‌ای" با موضوع پژوهشی نیز برای افرادی که برای حوزه مدیریت شهری برنامه ریزی می کنند، آماده کرده‌ایم همچنین ۱۰ جلد "کتاب نقره‌ای" برای مردم در رابطه با انتقال موارد شهروندی آماده شده است.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی در رابطه با مجموع کتاب‌های چاپ شده گفت: از مجموع ۲۳۴ کتاب، در حوزه بزرگسالان ۹۳ کتاب و در حوزه کودکان ۱۴۱ کتاب آماده شده است که همگی مراحل قانونی را طی کرده است.
رضایی با اشاره به کتاب فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی ادامه داد: در اداره شهروندی، احساس شد که طبقه‌ای تحت عنوان طبقه موثر داریم که در این طبقه مربیان، هنرمندان و همه کسانی که با شهروندان ارتباط دارند، عضو هستند و برای برقراری ارتباط با مردم نیاز به یک منبع دارند از این رو طی یک برنامه سه ساله هدف گذاری شد تا تمام منابع مورد نیاز را در یک دسته بندی، کاملا مشخص کرده و کتابی با عنوان "فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی" که ۱۶ جلد و ۱۸ موضوع را در بر می گیرد، آماده کنیم.
وی با اشاره به کتاب کُنشگری شهروندی اظهار داشت: شهروندان، می توانند منتقد و مطالبه‌گر باشند اما شهروندی کُنشگر است که هم منتقد، هم مطالبه‌گر، هم مشارکت کننده و هم مشارکت جو باشد از این رو کتابی با عنوان کُنشگری شهروندی برای ایجاد مشارکت در شهروندان در ۲۱ جلد با دوهزار صفحه آماده شد.
در ادامه مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به موضوع مشارکت شهروندان در تصمیم‌ گیری‌ها گفت: در ۵۰ سال گذشته افرادی، متولی شهرها بودند و شهروندان صرفاً رهگذران و مصرف‌کنندگان خدمات شهری بودند اما تلاش امروز شهرها و نسل جدید این است که شهروندان در تصمیم گیری‌ و اجرا، مشارکت داشته باشند.
وی تصریح کرد: زمانی شهر ما به درستی شهر زندگی خواهد بود که تک تک شهروندان تلاش کنند تا برای همسایه‌ها و همشهری‌های خودشان، شهر بهتری را فراهم کنند و نسبت به مسائل شهر حساس باشند که این تلاش‌ها گاهی اوقات با یک روز استفاده نکردن از خودرو، برای کاهش آلودگی‌ها و نینداختن زباله در طبیعت صورت می گیرد.
وی با دعوت شهروندان به مشارکت در تصمیم گیری‌ها افزود: رویکرد جدید مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر، رویکرد کاملا مشارکت‌ جویانه است، همچنین در شهرداری هم روش همگرایی شهری درحال اجرا است که اینگونه، اداره امور شهر بر مبنای خواست و روایت مردم است.
مصطفی نباتی‌نژاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این مراسم گفت: عرصه‌ای را که مدیران عزیز شروع کرده‌اند، ورود به سطح فرهنگ حرفه‌ای است و اولین قشری را که در نظر گرفته‌اند، مجموعه مدیران، کارگزاران و مسئولین است از این رو پیشنهاد دارم که مدیران، با مشارکت انجمن‌های صنفی، حرفه‌ای و سایر اقشاری که شهروندان با آنان در تعامل هستند، تولید محتوا داشته باشند.
وی با اشاره به موضوع زبان ارتباط با شهروندان تصریح کرد: زبان ارتباط با شهروندان صرفاً کتاب نباشد و پیشنهاد دارم که یک عروسک به عنوان نماد، سفیر شهروندی شود زیرا در بسیاری از اوقات شاهد هستیم، مردم از نماد سازی‌های عروسکی استقبال بیشتری می‌کنند.
وی با اشاره به چند رویکرد شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: احیا و بازگرداندن اتفاقات خوبی که به هر دلیلی کنار گذاشته شده است که برای این رویکرد در یک نظام تعاملی از فکر و ذهن شهروندان استفاده می کنیم و در رویکرد بعدی که ابداع نام دارد، به نوآوری‌هایی در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی با مشارکت‌جویی و مشارکت پذیری مردم خوپرداخته می شود.
احسان کاظمی نویسنده کتاب کُنشگری شهروندی در ادامه با اشاره به هدف نوشتن کتاب گفت: هدف کتاب این بوده تا شهروندان را از حالت انفعال، به حالت فعال و مشارکت‌ جو در بیاوریم تا خود شهروندان برای مسائل شهری اقدام کنند و برای شناسایی، تحلیل و بررسی وضعیت موجود شهر و بیان راهکار، به مدیران شهری مراجعه کنند.
وی افزود: برای اینکه هر فعالیت شهروندی به حاشیه کشیده نشود، باید یک دستورالعمل و مسیر مشخصی داشته باشیم که شهروندان بتوانند به شیوه درست مطالبه‌گری کنند، از این رو این مجموعه کتاب کمک می کند تا شهروندان به شیوه منطقی، علمی و گام به گام برای حل مسائل شهر با مدیران شهری همراهی و همفکری داشته باشند و کیفیت زندگی شهری خود را افزایش دهند.
گفتنی است؛ پس از رونمایی از مجموعه کتاب‌های فرهنگ‌نامه بزرگ شهروندی و کُنشگری شهروندی، طی مراسمی از افرادی که در مدت آماده سازی کتاب‌ها با اداره توسعه فرهنگ شهروندی همکاری داشتند از جمله مسئولین شرکت گاز، سازمان ساماندهی مشاغل شهری، خانه فرهنگ آب، فرهنگسرای پرسش و نویسندگان کتاب ها شامل علی اصغر سوادکوهی، سعید معتمدی، سمیرا مختاری، مظاهر محرابی در حوزه انتشارات، مهدی سعیدفر کارشناس نشر اداره کل ارشاد و محمد نریمانی استاد پیشکسوت عرصه تئاتر با اهدای هدیه و قدردانی زحمات تجلیل به عمل آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار