معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خبر داد:
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان از تعیین نقاط مستعد آبگرفتگی در شهر، بر روی سامانه الکترونیکی جی آی اس برای دست‌یابی به یک نقشه جامع مدیریت بحران در شهر اصفهان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸ 23 November 2021

مهندس مهدی بقایی، از شناخت نقاط مستعد وقوع بحران و تلاش برای آسیب شناسی و رفع مشکلات این مناطق، از طریق توسعه فرهنگ یادگیری، در حوزه خدمات شهری شهرداری اصفهان سخن گفت و افزود: بحران هایی که در شهر ایجاد می‌شوند از نظر ماهیت با هم متفاوت هستند اما به طور کلی شهر با دو دسته بحران های طبیعی یا انسان ساز مواجه خواهد بود، که از جمله بحران های طبیعی می توان به سیلاب، زلزله، یخ‌زدگی و از جمله بحران های انسان ساز، به حملات سایبری، خرابکاری ها و هک کردن سیستم ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هر کدام از این شرایط، تمهیدات ویژه خود را می طلبد، بیان کرد: در شهرداری اصفهان ساختار مشخصی برای مدیریت بحران وجود دارد که در رأس آن، شهردار اصفهان حضور یافته و سایر بخش های شهرداری نیز بنا بر حوزه تخصصی خود در مواجهه با بحران، اقدامات لازم را انجام می دهند. 

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به دستورالعمل های اختصاصی مدیریت شهری در زمان وقوع بحران، بیان کرد: در مواجهه با بحران سه نوع دستورالعمل به کار گرفته می شود که اولین دستورالعمل، جنبه پیشگیری و آمادگی دارد و از جنس پدافند غیرعامل است، دومین دستورالعمل مربوط به حین بحران و سومین دستورالعمل نیز شامل اقدامات پس از بحران می‌شود. 

بقایی با اشاره به اینکه آمادگی تجربی برای مواجهه با بحران در معاونت خدمات شهری از سطح قابل قبولی برخوردار است، توضیح داد: در زمان وقوع بحران، تیم‌های مستقر در خدمات شهری به دلیل تجربه سالیان زیاد، تیم‌های چابکی هستند که به سرعت نسبت به مهار بحران اقدام می‌کنند و در کنار آن، تجهیزات به روزی در اختیار آن ها قرار دارد که همین امر سبب شد تا در آب گرفتگی چند هفته اخیر، به سرعت مشکل را برطرف نمایند اما با این حال، اعتقاد داریم که با یک ساختار منظم برای مدیریت بحران فاصله داریم و برای شکل گیری این ساختار از مرحله پیش از بحران تا پسابحران تلاش خواهیم کرد. 

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به لزوم شکل گیری سازمان یادگیرنده برای مواجهه اصولی با بحران، تصریح کرد: اگرچه ما در حین بحران عملکردی نسبتا قوی داشته ایم اما باید بر روی اقدامات لازم قبل از بحران و پس از بحران تمرکز کنیم و با عبور از بحران، ضمن آسیب شناسی رویدادها، فضای مناسبی برای یادگیری ایجاد کنیم تا سازمان‌های دخیل در امر مواجهه با بحران، با آمادگی کامل در مواجهه با پیشامدهای بعدی ظاهر شوند، موضوعی که به نظر می رسد در سالیان قبل مغفول مانده و مانع از آن شده که در مدیریت بحران ها منظم و قوی عمل کنیم.

وی با اشاره به آمادگی فعلی حوزه خدمات شهری در مقابله با بحران های احتمالی بیان کرد: در حال حاضر ما در هر منطقه یک اتاق مدیریت بحران داریم، که با اتکا به امکانات موجود و تجهیزات و ماشین آلات مختلف، در شرایط بحرانی تا چند روز می تواند آن منطقه را بدون دسترسی به کمک های بیرونی مدیریت کند، اما مسئله یادگیری برای مواجهه تخصصی با بحران بسیار ضروری است تا با کمترین خطا مدیریت بحران صورت بگیرد.

بقایی با تأکید بر کلید خوردن بستر یادگیری و تجربه در زمینه مهار بحران ها طی روزهای اخیر، به آب گرفتگی معابر در هفته های اخیر اشاره کرده و گفت: در بارندگی های اخیر و آب گرفتگی‌های رخ داده پس از بحران، به سرعت 289 نقطه در سطح شهر که بیشترین آبگرفتگی را داشتند، شناسایی و بر روی GIS نقاط آن، تعیین شد و در ادامه پس از بررسی علل آب گرفتگی، عملیات اجرایی آغاز و تا این لحظه 40 درصد نقاط با اصلاح مسیر، حفر چاه جذبی، شیب بندی مناسب و... رفع عیب شده اند. 

وی به ضرورت مشارکت شهروندان در زمینه مدیریت بحران اشاره کرده و افزود: شهروندان عزیز اصفهانی ارتباط خود را با مجموعه خدمات شهری از طریق سامانه 137 قطع نکنند چرا که ما به این ارتباطات و نقطه نظرات شهروندان توجه ویژه ای داریم و به منظور افزایش نظارت شهروندان، برای ارتقای مشارکت در این سامانه و شکل گیری ارتباط دوجانبه تلاش می کنیم. 

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به این که 7سازمان از جمله سازمان پارک ها و فضای سبز، خدمات ایمنی و آتش‌نشانی، زیباسازی، مدیریت پسماند، میادین و ساماندهی مشاغل شهری، آرامستان‌ها و ... در حیطه خدمات شهری برای بهبود وضعیت شهر، به صورت شبانه روزی تلاش می کنند، خاطرنشان کرد: وظیفه ما در این مجموعه آن است که شهری ایمن، پویا، تمیز و آراسته در اختیار شهروندان قرار دهیم اما برای نیل به این مقصود، نیازمند مشارکت همه جانبه شهروندان هستیم تا شهری آباد و قابل زیستن برای نسل های آینده بسازیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار