معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه موضوع آب دیگر مشکل کشاورزان نیست بلکه مسئله حیات و ممات اصفهان است، ابراز داشت: امروز اصفهان درگیر فرونشست، آلودگی هوا، ریزگردها، آلاینده‌ها و براساس مستندات مراجع رسمی و دانشگاه علوم پزشکی رشد فزآینده بیماری‌ها است از این رو باید مسئله آب را در کنار سایر مسائل را نیز حل کنیم.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹ 11 January 2022

مهران زینلیان با بیان اینکه مشکل ۳۰ ساله، سه ماه حل نمی‌شود، تصریح کرد: این مهم را باید بپذیریم و در حل مسائل استان اولویت بندی کنیم؛ موضوع آب شرب استان اصفهان در اولویت است و متأسفانه هم اکنون میزان حجم تجمعی مخزن زاینده رود در مقایسه با ۵۰ سال گذشته به کمترین میزان رسیده و ۷۳ درصد مخزن خالی است.

وی اظهار داشت: احیای زاینده رود یک مسئله فرا استانی است و اینگونه نیست که تنها در توان استان اصفهان باشد اما مجدانه پای آن ایستاده‌ایم.

زینلیان ادامه داد: حذف مصارف غیر مجاز محور دوم راهکارها است زیرا در طول این سه دهه بارگذاری‌های غیر مجازی شده که باید حذف شود و در این راستا مسائلی وجود دارد که باید پای آن بایستیم تا بارگذاری‌های تحمیل شده، کوچک سازی و حذف شود.

زینلیان با بیان اینکه ضمانت اجرایی بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود را مطالبه‌گری رسانه‌ها و مردم دانست، افزود: اگر مسئولی به مردم وعده می‌دهد، پای آن بایستد، رسانه‌ها قول و وعده‌هایی را که درباره زاینده رود داده شد و مطالبات این حوضه را پیگیری کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان درباره حقابه محیط‌زیست، گفت: محیط زیست حوضه زاینده‌رود بی شک یکی از مظلوم ترین بخش‌ها است با وجود این وقتی از احیای حوضه زاینده رود صحبت می‌کنیم یعنی محیط زیست احیا خواهد شد؛ خط قرمز ما شرب است و پس از آن هر گونه منبعی که وجود دارد باید به حقابه بران برسد که محیط‌زیست یکی از آن‌ها است و امیدواریم به آن مقطع برسیم.

او در ادامه به تشکل کارگروه قرارگاه آب اشاره کرد و گفت: این کارگروه فنی و اجتماعی و سیاسی شروع به کار کرده است و باور داریم اصحاب رسانه یکی از پایه‌های اصلی این قرارگاه آب هستند که در این زمینه مطالبه گری کنند.

زینلیان با بیان اینکه کشاورزان شرق و غرب همه دچار خسارت کم آبی شدند، خاطرنشان کرد: صندوق سازگاری با کم آبی از محل صنایع آب‌بر در هفته گذشته ۲۶۵ میلیارد تومان دریافت کرد و این پول در اختیار جهاد کشاورزی استان قرار گرفت تا به کشاورزان پرداخت شود اما واقعاً این مبلغ ناچیز است و به جایی نمی‌رسد.

معاون استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه پیگیر اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب هستیم، خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی آب را به عنوان سند بالادستی مد نظر قرار دادیم زیرا اجرای آن تامین منافع همه استان‌ها خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار