مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیای بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی گفت: تحقق نگاه حاکمیتی در حوزه میراث فرهنگی در گرو همکاری و هم‌افزایی مدیران و مسوولان محلی است.
کد خبر: ۱۰۲۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱ 14 January 2022

هادی میرزایی افزود: اقدام‌های حمایتی صندوق احیای بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی از مالکان بناهای تاریخی نیازمند اجرای سیاست‌ها و قوانین توسط شوراها و شهرداری‌ها است.

وی ادامه داد: این قوانین سال‌های گذشته نیز وجود داشت اما به دلیل نبود همکاری و هم‌افزایی بین بخشی این ظرفیت‌های قانونی مغفول مانده بود.

وی با تاکید بر اینکه در هر منطقه‌ای که مردم به مسوولان و مدیران خردمند، با دانش و آگاه با همدلی و وفاق اتکا کرده‌اند، شاهد پیشرفت و توسعه واقعی مردم‌پایه بوده‌ایم، خاطر نشان کرد: مهمترین نقطه قوت مردم نیاسر در کار جمعی، هماهنگی، همدلی و وفاق بین مسوولان این شهر برای توسعه و زیرساخت‌های اساسی شهر و احیای هویت و فرهنگی و تاریخی به خصوص در مدیریت شهری جدید است.

مدیرعامل صندوق احیای بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی، تغییر کاربری و ارایه تسهیلات حمایتی از آنان را یکی از موضوع‌های مهم برای احیای بافت تاریخی بیان و اظهار امیدواری کرد: مشوق‌هایی از جمله ۱۰ درصد معافیت مالیاتی، ارایه زیرساخت‌ها از سوی شرکت‌های خدمات‌رسان بر پایه قانون حمایتی تا ظرفیت ۵۰ درصد و معافیت از عوارض‌های شهرداری و پارکینگ فارغ از ضوابط شهرسازی تحقق یابد.

وی درباره کمک‌های حمایتی صندوق احیای بناهای تاریخی، اظهار داشت: بناهای تاریخی و همچنین بناهای واجد ارزش تاریخی به تشخیص کارشناسان میراث فرهنگی که حایز شرایط باشند با شناسایی و تعیین کاربری در کارگروه مشترکی که تعریف شده، ابتدا  با تعیین و اعطای کاربری و پس از آن با تصویب طرح‌های مرمت و احیا، زمینه حمایت از آنها در قالب تسهیلات اشتغاالزایی و کارآفرینی از سوی دولت فراهم و اقدام خواهد شد.

میرزایی با اشاره به وضعیت کنونی بناهای تاریخی و آسیب‌های کالبدی و جداره‌ای شهر نیاسر افزود: نحوه بهره‌برداری‌ از آثار و بافت تاریخی این شهر باید با شانیت و اصلات این شهر همراه باشد.

مدیرعامل صندوق احیای بناهای تاریخی در سفر یک روزه به نیاسر، افزون بر بازدید از مکان‌های تاریخی این شهر در نشست مشترک با شهردار، اعضای شورای اسلامی، امام جمعه نیاسر و مسوولان میراث فرهنگی شهرستان کاشان حضور یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار