تابناک: این روزها به دلیل واردات ناچیز این محصول واحد‌های آهن‌قراضه به دنبال سهمیه جایگزینی با آهن اسفنجی هستند و اگر این موضوع مدیریت نشود واردات این محصول هم قطع می‌شود و استفاده از آهم اسفنجی جای آن را می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲ 28 September 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست. به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.

در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.

با توجه به این مسئله سایت خبری تحلیلی تابناک اصفهان، هر روز مهم ترین گزارش یا اتفاق روزنامه های اصفهان را در اختیار مخاطبین می گذارد، تا از این مسائل با خبر باشند.

روزنامه اصفهان امروز در صفحه اقتصاد خود به تحلیلی از بازار فروش قراضه به صنایع فولادی و مشکلات بر سر راه آن پرداخته است:

قراضه آهن به ضايعات فولادي کم‌کربن گفته مي‌شود. استفاده از اين ضايعات كه از دور ریز فلزي حاصل از لوازم‌خانگی و بسته‌بندي مواد غذايي، ضايعات اماكن عمومي، ضايعات صنايع توليدي، محصولات فولادي و ... تأمین می‌شود به دليل افزايش مصرف فولاد، رشد داشته است به‌طوری‌که در سال‌های اخير فولادسازان بزرگ كشور ازجمله فولاد مباركه، ذوب‌آهن و فولاد خوزستان جزو مصرف‌کنندگان اصلي آن بوده‌اند. در دو سال اخير اين بازار با تغییر رویکرد فولادسازان از مصرف قراضه آهن به گندله و آهن اسفنجی با ركود شديدي مواجه شده و بویژه در استان اصفهان باوجود حضور دو فولادساز بزرگ، كارگران زيادي در بازار قراضه آهن بيكار شده‌اند. اسماعیل ذرتي، فعال و کارشناس بازار قراضه آهن در اصفهان در گفتگو با اصفهان امروز آخرين وضعيت اين بازار و همچنين اتحاديه صنايع بازيافت ايران را تشریح کرد.

نبود صرفه اقتصادي دليل كاهش مصرف قراضه

قراضه آهن در همه جای دنیا برای بازیافت و استفاده مجدد در خطوط تولید بهره‌برداری می‌شود. این فعال بازار قراضه آهن مشتري اصلي قراضه آهن در اصفهان را فولاد مباركه دانست و گفت: مدتی است اين شركت استفاده از آهن‌قراضه را به‌عنوان ماده اوليه به دليل اينكه ازنظر اقتصادي مقرون‌به‌صرفه نيست، كنار گذاشته و به مصرف گندله روي آورده است. ذرتی بابیان اينكه سنگ‌آهن هرچند نزدیک به 100 تومان(به ازای هر کیلو) ارزان‌تر از آهن‌قراضه است اما آلودگی‌های زیست‌محیطی زيادي نيز در به دنبال دارد، تصريح كرد: اين سنگ‌آهن طي فرایندهایی به گندله آهن تبدیل‌شده كه می‌توان گفت آلودگي ناشی از آن چندین برابر قراضه آهن است. وي قيمت كنوني هر کیلو قراضه آهن را با توجه به سه گريد آن يعني سنگين، متوسط و سبك به ترتيب حدود 750، 720 و 700 تومان عنوان كرد.

مصرف آهن‌قراضه فقط 10 درصد پرتی دارد

علاوه بر پارامتر قیمت برخی از تولیدکنندگان فولاد بخش خصوصی نیز بر این باور هستند که افزودنی‌هایی به آهن اسفنجی در فرآیند تولید اضافه می‌شوند که در تولید فولاد و در داخل کوره‌ها این محصول پرتی‌هایی به همراه دارد.

 به گزارش اقتصادنیوز، نتیجه‌ها نشان می‌دهد ازآنجایی‌که آهن اسفنجی در هر صد تن 20 درصد پرتی دارد و آهن‌قراضه 10 درصد، مصرف آهن‌قراضه در تولید فولاد به‌صرفه‌تر است. این در حالی است که بیشتر خریداران آهن اسفنجی معتقدند دلیل اصلی تغییر مصرف آن‌ها در مواد اولیه این بوده که با تولید‌کننده آهن اسفنجی طرف هستند و محصول خریداری‌شده را با تکنولوژی بالاتری در کوره‌های فولادسازی به‌عنوان خوراک استفاده می‌کنند. این روزها به دلیل واردات ناچیز این محصول واحد‌های آهن‌قراضه به دنبال سهمیه جایگزینی با آهن اسفنجی هستند و اگر این موضوع مدیریت نشود واردات این محصول هم قطع می‌شود و استفاده از آهم اسفنجی جای آن را می‌گیرد. زیرا برخی از قراضه‌ها نامرغوب هستند و کیفیت فولاد را در صنعت فولاد تحت تأثیر قرار می‌دهند. درحالی‌که آهن اسفنجی عناصر زائدی مانند مس، روی، قلع، کرومیوم، تنگستن و... که معمولا در قراضه فولاد موجود است را ندارد.

تعطيلي 13 شركت فروش و فرآوری قراضه آهن

ذرتی، با تأکید بر اينكه كاهش فروش اين ماده باعث بيكاري كارگران زيادي در شرکت‌های پيمانكاري قراضه آهن‌کار شده است، اضافه كرد: هشت شركت درسال های گذشته در فولاد مباركه اقدام به فروش قراضه آهن می‌کردند كه به‌تدریج نيروهاي خود را اخراج و تعطيل شدند.

 ذرتي ادامه داد: در نيمه نخست امسال حدود 200 كارگر كه به‌طور مستقيم در اين بازار مشغول بودند، بيكار شدند و از سال 91 تا 94 نيز نزدیک به 800 نفر كار خود را از دست دادند.

 وي همچنين با اشاره به تعطيلي پنج شركت قراضه آهن در شركت ذوب‌آهن اصفهان گفت: در اين شركت نيز به‌واسطه مشكلات مالي، اين تعداد شركت تعطيل و كارگران نيز كار خود را از دست دادند.

وي افزود: بيشتر اين شرکت‌ها نيز نزدیک به‌ 20 سال سابقه فعاليت داشتند اما هم‌اکنون به انزوا كشيده شده‌اند که خود این امر نیز مغایر با اصل 44قانون اساسی است.

كاهش مصرف قراضه آهن در کشور

ذرتي از تشكيل يك شركت تحت عنوان فلز تدارك فولاد مباركه در دو سال پيش خبر داد و گفت: اين شركت در قدم اول اقدام به تأمین قراضه آهن براي فولاد مباركه می‌کرد و در چشم‌انداز فعالیت این شرکت حضوری مقتدر در کل بازار ایران پیش‌بینی‌شده بود که به دلايل مختلف و البته بدون هیچ‌گونه كار كارشناسي تعطيل شد و حدود 200 نفر (به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم )از كار بيكار شدند.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه طبق آماري كه کارشناسان بازار قراضه آهن می‌دادند در چندين سال گذشته بهترين عملكرد ازنظر كيفيت قراضه آهن مربوط به فلز تدارك بود.

 وي اظهار كرد: هرچند ادعاي مسئولان اين شركت براي عدم استفاده از قراضه آهن، حمايت از فولادسازان كوچك است اما بسياري از اين واحدهاي فولادسازي تاكنون تعطیل‌شده‌اند. ذرتي افزود: در سال‌های گذشته نياز كشور به قراضه آهن حدود 3 ميليون تن بود كه در حال حاضر اين مقدار بسيار کاهش‌یافته است.

اتحاديه صنايع بازيافت ايران نيازمند حمايت

اين فعال بازار قراضه آهن همچنين از تشكيل اتحاديه صنايع بازيافت ايران به‌تازگی خبر داد و افزود: اين اتحاديه هنوز به‌طور كامل شناخته‌نشده است که موردحمایت مسئولان قرار گيرد.

وي ادامه داد: ضايعات قراضه آهن نيز زيرمجموعه صنايع بازيافت محسوب می‌شود. وي مشكل عمده‌ای كه صنايع بازيافت دارند را امور مالياتي دانست و ادامه داد: متأسفانه از اين صنعت ماليات به‌صورت غير كارشناسي دریافت می‌شود، اين در حالي است كه در بسياري از كشورها اين صنايع بازيافت قانون مصوب دارند كه از پرداخت ماليات معاف هستند و تحت حمايت قرار دارند و حتي از تسهيلات بلندمدت نيز برخوردار می‌شوند.

وي ادامه داد: هيچ صنعتگري نيست كه تمايلي به پرداخت ماليات نداشته باشد اما اخذ آن بايد به‌صورت كارشناسي انجام شود.

 وي با تأکید بر اينكه سختي كار كارگران مشغول در اين صنعت نيز ناديده گرفته‌شده است، اضافه كرد: متأسفانه بيمه و اداره كار هنوز صنعت بازيافت را جزو مشاغل پرخطر و زیان‌آور نمی‌دانند چراكه كارگران با مواد بازيافتي سروكار دارند، تاكنون برخي از كارگران شاغل در اين صنعت، با قطع عضو ،فوت شدن و یا بیماری‌های ریوی نيز مواجه شده‌اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار