رییس اداره صنعت، معدن و تجارت نایین گفت: صنعت قالیبافی زمینه اشتغال چهار هزار نفر از مردم این شهرستان را فراهم کرده است که یکهزار و ۵۵۰ نفر آنها زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۰۲۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴ 18 January 2022

امید کوهی افزود: شهرستان نایین برندهای بسیار خوب و جهانی در تولید فرش دارد که این ظرفیت می‌تواند بمنظور جهش تولید و تامین نیاز بازارهای داخل بسیار موثر باشد.
کوهی با بیان اینکه سالانه حدود سه هزار متر مربع فرش دستباف در این شهرستان تولید و روانه بازار هدف می‌شود، ادامه داد: تاکنون هزار و ۵۵۰ نفر از فعالان این صنعت زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
به گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نایین حدود ۷۲۰ نفر قالیباف در قالب تامین اجتماعی و ۸۳۰ نفر نیز در قالب صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بیمه شده اند.
کوهی خاطرنشان کرد: میزان تولید فرش دستباف از ابتدای امسال تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی ندارد اما قیمت فرش دستباف نسبت به سال گذشته بطور میانگین صد درصد افزایش یافته است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نایین اظهار کرد: تاکنون ۸۲۷ مجوز مشاغل خانگی مستقل برای بافندگان فرش و ۱۵ مجوز مشاغل خانگی پشتیبان صادر شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون حدود ۲ هزار متر مربع فرش توسط قالیبافان تولید شده است، صریح کرد: فرش دستباف شرق استان اصفهان بدلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.
وی با اشاره به قدمت و مرغوبیت فرش دستباف نایین در بازارهای جهانی گفت: حفظ نقشه های با اصالت و ترویج بافت دوباره این طرح ها موجب رونق صادرات این محصول می‌شود.
کوهی افزود: با توجه به تغییر رویکرد در حوزه فرش از تک‌بافی به تولید کارگاهی و سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، امسال صدور پروانه بهره‌برداری برای کارگاه‌های قالیبافی در نایین رو به افزایش است.
وی گفت: تولید کارگاهی بیشتر بر مبنای سفارش انجام می گیرد لذا تولیدکنندگان مشکلی درباره بازار فروش و بازاریابی ندارند زیرا کسی که کارگاه را ایجاد کرده، از قبل سفارش کار را گرفته است.
به گفته کوهی، مزیت دیگر تولید کارگاهی، افزایش میزان بهره وری تولید فرش است و سرمایه گذار برای ایجاد کارگاه از قبل تجهیزات و مواد مورد نیاز را تامین و قالیباف فقط دستمزد خود را بابت کار دریافت می کند لذا دغدغه تامین اسباب و مواد اولیه را ندارد.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نایین افزود: تولیدکنندگان شاخص به عنوان پشتیبان، بافنده ها را در زیر مجموعه خود مدیریت می کنند و سفارش بافت انواع فرش را به آنها می‌دهند.
او همچنین به حمایت های سازمان صنعت، معدن و تجارت از فعالان این هنرصنعت اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۶۰ بافنده برای دریافت تسهیلات به بانک های شهرستان معرفی شده‌اند.
کوهی با اشاره به آموزش بافندگان خاطرنشان کرد: آموزش های شناخت قالی و بهبافی بمنظور به‌روزرسانی اطلاعات بافندگان و جذب علاقه مندان به این رشته توسط اتحادیه مربوطه برگزار شده است.
وی، هزینه کم، اشتغال‌زایی گسترده، ایجاد ارزش افزوده بالا و آموزش و فراگیری آسان را از مشخصه‌های هنر صنعت فرش دستباف برشمرد.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نایین با بیان اینکه حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف باعث رونق این صنعت می‌شود، خاطرنشان کرد: حمایت از بافندگان فرش دست‌باف، پرداخت تسهیلات، تامین مواد اولیه، مشوق های صادراتی و ایجاد مجتمع‌های کارگاهی تولید فرش از اولویت‌های دولت برای توسعه و رونق این بخش است.
کوهی افزود: می کوشیم با ایجاد مجتمع های کارگاهی قالیبافی و تامین تسهیلات بانکی با نرخ پایین، زمینه مناسب برای تولید فرش دستباف و خرید این محصول در داخل فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار