آئین افتتاح نمایشگاه عکس کودک لهستانی با عنوان (به سوی امید) امروز باحضور زبیگنیو رائو،وزیر امور خارجه لهستان،در حوزه هنری اصفهان برگزارشد.
کد خبر: ۱۰۴۳۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶ 09 May 2022

وزیر امور خارجه لهستان با بیان اینکه بخش اصلی نمایشگاه عکس کودک لهستانی در اصفهان حاوی اطلاعات احتمالی درباره زندگی لهستانی‌ها در ایران است، گفت: کمک‌های ایرانیان به آوارگان لهستانی در تاریخ ماندگار است.

زبیگنیو رائو در آئین افتتاح نمایشگاه عکس کودک لهستانی در اصفهان، اظهار کرد: نمایشگاه «به سوی امید» بازگو کننده داستان ادیسه ۱۲۰ هزار لهستانی است که در طول جنگ جهانی دوم به ایران آمدند.

عکس از فاطمه عباسی

وی با بیان اینکه داستان ادیسه ۱۲۰ هزار لهستانی در ایران و لهستان به خوبی شناخته شده است، افزود: مورد دیگری که به خوبی در خاطره‌ها باقی مانده است، کمک‌های سخاوتمندانه ایرانیان است، اینکه جان هزاران لهستانی را که از کار اجباری شوروی از نظر جسمی خسته بودند، نجات دادند.

وزیر امورخارجه لهستان تاکید کرد: نمایشگاه عکس کودک لهستانی تنها برای زنده نگهداشتن خاطره آن اتفاقات نیست، آنچه به همان اندازه اهمیت دارد این است که تاریخچه‌ای گسترده‌تر از آن نشان داده شود و روایت‌های موجود در خصوص جنگ جهانی دوم اغلب به نشان دادن تصویری از دو اردوگاه به ویژه متحدان و متفقانی که علیه یکدیگر می‌جنگیدند، محدود می‌شود.

وی اضافه کرد: نمایشگاه عکس کودک لهستانی به ما نشان می‌دهد یک بعد تاریخ آن روزگار دیده نمی‌شود، واقعیت مهم این است که هیتلر در دو سال با شوروی همکاری می‌کردند و آغاز گر جنگ بودند و کشور لهستان را میان خود تجزیه و دست به تبعیض‌های شدید علیه مردم زدند، اشغالگران شوروی میلیون‌ها لهستانی را به سیبری تبعید کرد که بسیاری از مردم به دلیل قحطی درگذشتند.

زبیگنیو رائو ادامه داد: تنها پس از حمله آلمان نازی به متحد خود شوروی در سال ۱۹۴۱ بازماندگان لهستانی از کارگری‌های اجباری آزاد شدند تا لشکر نظامی تشکیل دهند و در کنار ارتش شوروی بجنگند، اما آموزش نظامی آنها به دلیل کمبود غذا متوقف شد و ژنرال ولایسلاف اندرس که فرمانده ارتش لهستان را بر عهده داشت چاره‌ای نداشت جز اینکه مردمش را به بیرون بفرستد و بعدها به نیروهای متفقین در خاورمیانه بپیوندند؛ این تخلیه نیرو در ماه‌های آوریل و اوت ۱۹۴۱ صورت گرفت. در کل حدود ۱۲۰ هزار نفر وارد ایران شدند و از این تعداد ۲۰ هزار کودک لهستان همراه آنها بودند.

وزیر امورخارجه لهستان گفت: اصفهان نیز به شهر کودکان لهستانی معروف شد، چرا که میزبان بیش از ۲۵۰۰ کودک لهستانی بود، که اکثراً یتیم بودند، اما توانستند به مدرسه بروند و با همسالان خود دوست شوند.

زبیگنیو رائو تاکید کرد: اکنون موقعیت مناسبی است تا دوباره بابت مهمان‌نوازی ٨٠ سال پیش ایرانیان به لهستانی‌ها قدر دانی کنیم و من به عنوان وزیر امورخارجه لهستان امروز افتخار دارم در کنار مردم اصفهان بایستم و امیدوارم که تمام آوارگان جهان به بهشتی برسند که ٨٠ سال پیش اصفهانی‌ها برای اورگان لهستانی ایجاد کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار