کد خبر: ۱۰۴۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲ 15 May 2022

بررسی میانگین درآمد رانندگان و آینده کاری این موقعیت شغلی

وظیفه اصلی یک راننده حمل و نقل مسافران یا اجناس و بارها است. رانندگان می‌توانند برای طیف وسیعی از سازمان‌ها و شرکت‌ها مانند شرکت‌های راه و ترابری، اداره پست، فرودگاه‌ها، تعاونی‌های مسافربری، اسنپ، تپسی و... کار کنند. همچنین بسته به آن‌که این افراد از کدام وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، باید گواهینامه مخصوص پایه یک، پایه دو یا گواهینامه موتور داشته باشند.

در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی میانگین درآمد رانندگان در شهرهای مختلف ایران و خارج از کشور، به آینده کاری این شغل نیز نگاهی بیندازیم. پس با ما همراه باشید.

میانگین درآمد راننده در ایران

بر اساس گزارش حقوق و دستمزدی که در یکی از سایت‌های کاریابی منتشر شده است، میانگین درآمد ماهیانه دریافتی راننده در شهرهای مختلف ایران در سال 1400 به شرح زیر است:

شهر

میانگین حقوق دریافتی ماهیانه

تهران

5.3 میلیون تومان

شهرهای بزرگ

5 میلیون تومان

شهرهای کوچک

4.9 میلیون تومان

این داده‌ها بر اساس نظرسنجی از 620 نفر از رانندگان به دست آمده است. همان‌طور که می‌بینید، میانگین درآمد رانندگان در شهرهای مختلف ایران با هم متفاوت است. علاوه بر این، بسته به نوع صنعتی که رانندگان در آن مشغول به کار هستند و میزان تجربه‌ای که دارند، حقوق متفاوتی نیز دریافت می‌کنند.

میانگین درآمد رانندگان در خارج از کشور

در خارج از کشور بسته به وسیله نقلیه‌ای که رانندگان از آن استفاده می‌کنند، درآمدها متغیر است. به‌عنوان‌مثال متوسط درآمد سالیانه یک راننده کامیون در کشور سوئیس 70 هزاردلار، در استرالیا 53 هزار دلار، در بلژیک 50 هزار دلار، در نروژ 47 هزار دلار و در آمریکا 46 هزار دلار است. این در حالی است که میانگین درآمد سالانه رانندگان تاکسی در کشور سوئیس 43 هزار دلار در سال است.

بازار کار و آینده کاری شغل راننده

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با روی کار آمدن وسایل نقلیه خودکار در کشورهای پیشرفته، شغل راننده در خطر است و در آینده رونق آن از بین خواهد رفت. با‌این‌حال، می‌توان گفت سال‌های زیادی طول می‌کشد تا این نوع وسایل نقلیه داخل کشور توسعه یابند یا حتی به دلیل تحریم‌ها و وضعیت اقتصاد کشور، هیچ‌وقت به ایران راه پیدا نکنند. به همین دلیل می‌توان گفت که بسیاری از سازمان‌ها و صنایع تا سال‌های زیاد نیاز به استخدام راننده خواهند داشت.

شما می‌توانید برای مشاهده فرصت های شغلی راننده در شهرهای مختلف ایران مانند استخدام راننده در اصفهان کلیک کنید.

مزایا و معایب شغل راننده

در ادامه قصد داریم درباره مزایا و معایب شغل راننده صحبت کنیم تا اگر شما هم قصد دارید وارد این حوزه شوید، اطلاعات کاملی از آن داشته باشید.

عدم نیاز به مدرک تحصیلی

یکی از مزایای شغل رانندگی، عدم نیاز به مدرک تحصیلی یا دانشگاهی است؛ به‌طوری‌که بسیاری از افرادی که تا دیپلم درس خوانده‌اند، می‌توانند وارد این حوزه شغلی شوند. در کل تنها چیزی که برای شغل رانندگی موردنیاز است، گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه‌ای است که راننده از آن استفاده می‌کند.

عدم نیاز به پشت میز نشینی

شغل رانندگی برای کسانی که از پشت میز نشستن و کار کارمندی بدشان می‌آید، بسیار مناسب است. مخصوصا رانندگان کامیون یا سایر وسایل نقلیه که نیاز به رفت و آمد به شهرهای مختلف را داشته باشند، می‌توانند به جاهای مختلف سفر کنند و دچار روزمرگی در کار خود نشوند.

بازار کار خوب

همانطور که گفتیم، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف نیازمند استخدام راننده هستند. به همین دلیل بازار کار و وضعیت استخدام این شغل بسیار خوب است و رانندگان وسایل نقلیه مختلف می‌توانند به راحتی کار خوبی برای خود پیدا کنند.

حقوق و مزایای کم

یکی از مهم‌ترین معایبی که این شغل دارد و بسیاری از رانندگان از آن ناراضی هستند، حقوق کم آن است. در حقیقت شما چه به عنوان راننده ماشین سنگین فعالیت کنید و چه در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار باشید، درآمد زیادی در ماه نخواهید داشت.

نداشتن فعالیت بدنی

کسانی که تمام روز یا بخشی از آن را مشغول رانندگی هستند، قطعا وقت کافی برای فعالیت بدنی پیدا نمی‌کنند که این امر می‌تواند به سلامت جسمانی آن‌ها ضرر برساند. همچنین نشستن در یک حالت خاص در وسیله نقلیه برای مدت طولانی  برای آن‌ها بسیار خسته‌کننده می‌شود و منجر به گرفتگی عضلات نیز خواهد شد.

نیاز به کار در شب

برخی از رانندگان مخصوصا راننده کامیون به دلیل طولانی بودن راه یا خلوت بودن جاده، نیاز است تا شب‌ها رانندگی کند. همین امر می‌تواند باعث خستگی بیش از حد و نامنظم شدن ساعات خواب این افراد شود. علاوه بر این، حوادث جاده، سرما و گرما و دوری از خانه از سختی های خاص این شغل است.

رانندگی در ترافیک

یکی دیگر از مشکلات این شغل، رانندگی برای ساعات طولانی در ترافیک شهری یا درون‌شهری است. مخصوصا کسانی که در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار هستند، در ساعات ابتدایی صبح و نزدیک به عصر ترافیک زیادی را برای حمل و نقل مسافران تجربه می‌کنند.

مهارت‌های موردنیاز برای راننده

بدون شک داشتن برخی از مهارت‌ها روی میزان حقوق راننده تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل در ادامه مهم‌ترین مهارت‌های موردنیاز برای راننده را نام خواهیم برد تا شما هم با تقویت آن‌ها بتوانید به راننده موفق‌تری تبدیل شوید.

جهت‌یابی و نقشه‌خوانی

شغل رانندگی مستلزم توقف در چندین مقصد برای پیاده کردن مسافران یا تخلیه وسایل است. به همین دلیل برای آن‌که بتوانید به موقع به مقصد برسید، باید راه‌ها را به خوبی بلد باشید و مهارت جهت‌یابی داشته باشید. این مهارت به شما کمک می‌کند تا در میانه راه گم نشوید. علاوه بر این، باید قوانین راهنمایی و رانندگی را به خوبی بلد باشید و آن‌ها را رعایت کنید.

ارتباط با مشتری

رانندگان بین شهری و آن‌هایی که در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کارند، دائما با مسافران در ارتباط هستند و به همین دلیل باید مهارت ارتباط با مشتری داشته باشند تا بتوانند در شغل خود موفق ظاهر شوند. همچنین رانندگان کامیون یا سایر وسایل نقلیه که مسئول جابه‌جایی وسایل و کالاها هستند، هنگام تحویل یا گرفتن بارها باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل نیاز به مهارت‌های ارتباطی موثر با مشتریان دارند. این مهارت‌ها شامل گوش دادن به دستورالعمل‌های آن‌ها درباره نحوه جابه‌جایی کالاها یا پاسخ به سوالات آن‌ها است.

دانش اولیه تعمیر و نگهداری

ماشین‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها یا سایر وسایل نقلیه ممکن است در طول رانندگی خراب شوند یا مشکلی در عملکرد آن‌ها به وجود بیاید. به همین دلیل بسیار مهم است که راننده دانش اولیه مربوط به تعمیرات ماشین و رفع مشکلات مکانیکی آن را داشته باشد. همچنین بسیاری از کارفرمایان هنگام استخدام رانندگان کامیون و سایر وسیله نقلیه، به دنبال این مهارت در کارجویان می‌گردند.

جمع‌بندی

شغل رانندگی انواع مختلفی دارد و بسته به حوزه کاری شرکت و نوع وسیله نقلیه، رانندگان نیز وظایف متفاوتی دارند. معمولا میزان درآمد راننده در کشور ایران چندان بالا نیست؛ به‌طوری‌که میانگین حقوق ماهیانه دریافتی یک راننده در سال 1400 در شهر تهران، 5.3 میلیون تومان بوده است.

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار