مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت : روزانه به طور میانگین۱۷ نفر در روز در کلانشهر اصفهان از دنیا می روند که کهولت سن بزرگترین عامل مرگ و میر دراین منطقه است.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲ 18 May 2022

علی حاجیان با بیان اینکه آمار دفن و فوت با هم متفاوت است افزود: سال گذشته  ۱۳ هزار نفر در اصفهان فوت کردند اما ۱۱ هزار خاکسپاری در آرامستان‌های این شهر انجام شد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۶۰ هزار متوفی از بدو تاسیس آرامستان باغ رضوان تا کنون در آن خاکسپاری شده است ادامه داد: کهولت سن بعنوان مهمترین علت بیشتر مرگ و میرها و میانگین سن مردان و زنان متوفی بالای ۶۰ تا ۷۰ سال است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اظهار داشت: میانگین فوت اصفهانی‌ها در ۱۰ روز اخیر کاهش پیدا کرده و فوت کرونایی‌ها هم به صفر رسیده است.

وی اضافه کرد: آرامستان شهرداری اصفهان از سال ۱۳۶۳ در زمینی به مساحت یک هزار و ۲۰۵ هکتار احداث و در گوشه‌ای از شهر متمرکز شد و در ابتدا بدلیل وجود تخت فولاد، مقاومت‌های زیادی از طرف مردم برای خاکسپاری متوفیان در این منطقه وجود داشت.

حاجیان با بیان اینکه اولین نفری که در آرامستان باغ رضوان خاکسپاری شده یک خانم بود خاطرنشان کرد: در زمان حاضر خاکسپاری اموات در محدوده ای به مساحت ۳۰۵ هکتار و در سه بخش (فاز) و ۷۷۰ بلوک انجام می‌شود که بخش یک شامل قطعات یک تا ۴۵، بخش ۲ شامل قطعات ۵۰ تا ۷۰ و بخش سه شامل قطعات ۷۰ تا ۹۰ است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر بیشتر خاکسپاری‌ها در فاز ۲ انجام می‌شود افزود: در زمان حاضر تامین آب آرامستان بعنوان مهمترین بحران ما محسوب می‌شود و برای آبیاری ۱۶۰ هکتار فضای سبز آب را خریداری می‌کنیم.

حاجیان با بیان اینکه ۹۰ درصد آب باران و آب های سطحی را به چاهها و کانال‌های و حوضچه‌های موجود  هدایت می‌کنیم گفت: آب اشامیدنی که مردم در این آرامستان استفاده می کنند از طریق چاه تامین می‌شود و هیچ مشکلی ندارد و در زمان حاضر کمبودی در زمینه آب نداریم اما در این زمینه دغدغه داریم.

وی با بیان اینکه برنامه آینده ما حفظ فضای سبز در بخش‌های یک و ۲ و توسعه و افزایش فضای سبز در بخش سه باغ رضوان است اضافه کرد: روزانه ۲ هزار و ۷۰۰ متر مکعب آب در بخش‌های آبیاری فضای سبز، شرب و غسالخانه در باغ رضوان مصرف می‌شود اما نیاز واقعی ما ۹ هزار متر مکعب است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه ما در اصفهان قبر نمی‌فروشیم بلکه مجوز خاکسپاری فروخته می‌شود خاطرنشان کرد: افرادی که این مجوزها را تا پیش از سال ۹۹ خریداری کرده باشند دیگر هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند اما از سال ۹۹ به بعد سالانه ۱۵۰ هزار تومان برای خدمات دریافت می‌شود.  

حاجیان اضافه کرد: برای خاکسپاری متوفیان در قطعه‌های ایثارگران و نام آوران و هنرمندان بر اساس آیین نامه و با هماهنگی و استعلام از سازمان های بنیاد شهید، فرهنگ و ارشاد، صمت، ورزش و جوانان و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و دانشگاهها اقدام می کنیم و مجوز خاکسپاری صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن اسناد قبور از ۶ ماه گذشته شروع شده است افزود: سامانه ۱۵۳۰ بصورت ۲۴ ساعته در سراسر کشور بعنوان تلفن پاسخ به سوالات و مشاوره و اعزام خودرو حمل متوفی است و حمل متوفیان از منزل، بیمارستان و سطح شهر بطور کامل رایگان است اما هزینه انتقال از آرامستان به هر نقطه دیگر بر اساس تعرفه دریافت می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار