مدیرعامل یک شرکت نوآور در عرصه صنایع دستی در اصفهان گفت: ظرفیت‌های بسیاری در استان برای استفاده از ضایعات معدنی و کارخانه‌های سنگبری بمنظور تولید انواع صنایع دستی کاربردی وجود دارد که شرکت‌های نوآور می‌توانند از این فرصت به خوبی بهره بگیرند.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ 19 May 2022

امیر حسین شاه پوری افزود: اصفهان بعنوان یکی از قطب های صنعت معدن و سنگ در کشور حدود ۲ هزار کارخانه سنگبری و فرآوری سنگ دارد که حجم بالایی از ضایعات سنگ بر اثر فعالیت آنها تولید می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار موجود مراحل مختلف استخراج سنگ از معدن تا فرآوری آن در کارخانه ۵۰ تا ۸۰ درصد ضایعات بهمراه دارد، اظهار داشت: حجم بالایی از این ضایعات در طبیعت رها می شود و بخشی دیگر اگر از سنگ های تزیینی یا ارزشمند باشند به شن تبدیل شده و برای کارهای ساختمانی یا موزاییک سازی استفاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه از ضایعات واحدهای سنگبری و معادن می توان به ارزان ترین شکل ممکن بمنظور تولید انواع صنایع دستی استفاده کرد، تصریح کرد: در واقع با این کار علاوه بر تبدیل ضایعات مخرب محیط زیست به محصول و تولید انواع محصولات هنری کاربردی می توان به ایجاد اشتغال و کارآفرینی، تحول در صنایع دستی و کسب درآمد پرداخت.

شاه پوری با اشاره به اینکه امروزه صنایع دستی بیشتر به کالای تزیینی تبدیل شده درحالیکه لازم است آنها را بصورت کاربردی درآورد، خاطرنشان کرد: با بهره گیری از چنین ایده هایی می توان به تولید انواع محصولات صنایع دستی با کاربردهای مختلف در زندگی و با قیمت های متنوع و مخاطب پسند اقدام کرد.

وی با بیان اینکه با استفاده از ضایعات صنعت معدن و سنگ می توان به تولید محصولات صنایع دستی خراطی شده، ساخته شده از برش نازک سنگ یا تلفیقی با فلز و سنگ اقدام کرد، گفت: در استفاده از ضایعات برای تولید صنایع دستی، مواد اولیه انبوه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد و تنوع زیادی در نوع محصول و قیمت آن بهمراه دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت متبوع وی که در مرکز رشد تخصصی هنر دانشگاه هنر اصفهان مستقر است موفق شده با استفاده از ضایعات واحدهای فرآوری سنگ در استان به تولید انواع محصولات صنایع دستی بپردازد، گفت: دستگاه های استفاده شده در این شرکت همگی تولید داخل است و با استفاده از روش های نوآورانه، محصولات ترکیبی تولید می شود.

شاه پوری با بیان اینکه عمده استفاده از ضایعات برای تولید صنایع دستی از سنگ های مرمریت و مرمر است، خاطرنشان کرد: این محصولات صادرات نیز دارد که بیشتر آنها به کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه بوده است.

وی با تاکید بر لزوم حرکت فعالان بخش هنر و صنایع دستی استان اصفهان به سمت نوآوری در محصولات، افزود: آموزش های بسیار خوبی در این زمینه و برای راه اندازی کسب و کارهای نوآورانه در استان وجود دارد و لازم است مسوولان نیز حمایت های خود را در این بخش گسترش دهند.

این کارشناس از جمله مشکلات موجود برای فعالیت واحدهای هنری و صنایع دستی نوآور را نرخ تورم، بیمه هنرمندان، عدم پرداخت تسهیلات بانکی و تبلیغات و بازاریابی دانست و ادامه داد: دوران کرونا ضربه سنگینی به این شرکت ها وارد کرد و بسیاری از مشتریان خود را از دست دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار