نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با حضور نمایندگان بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی فعال در حوزه ساختمان و معماری روز سه شنبه آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۰۵۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹ 14 June 2022

علی قاسم‌زاده افزود: باید با تفکر جوانانی همچون سازندگان و طراحان، فصل جدیدی را در تاریخ تحول اصفهان رقم بزنیم ؛ جهان هستی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم، در حال تغییر است و منتظر عزم اراده ما نخواهد ماند.
وی افزود: وقتی سخن از تغییر جهان هستی مطرح می‌کنیم به تبع آن باید معماری نیز تحول داشته باشد و بدین سبب  در برابر تغییرات و تحولات مستمر جهان هستی می‌توانیم سه موضع متفاوت داشته باشیم.
قاسم زاده ادامه داد: نخستین موضع آن است که در مقابل دنیای در حال تغییر و تحول مقاومت و در مقابل تغییر ایستادگی کنیم که این نمود تحجر است ؛ تجربه تاریخی نشان داده است که هرکسی بخواهد در مقابل تغییر بایستد، لاجرم زیر چرخ‌های تغییر خرد می‌شود.
شهردار اصفهان افزود: همچنین در مقابل تغییر یک حالت وادادگی و تسلیم داشته باشیم، خود را در جریان تغییر رها کنیم و بدون اراده با جریان تغییر حرکت کنیم  و نکته سوم تاکید دارد نه در مقابل تغییر بایستیم و نه اینکه خود را رها کنیم، بلکه این رویکرد ما را به ایجاد تغییر دعوت کند و پیشگام تغییر باشیم و مغلوب مکان و زمان نشویم.
قاسم‌زاده تصریح کرد: بحث جدی که اکنون روی میز کاری من قرار دارد، این است که اصفهان نوین یعنی چه،ما اصفهان نوین می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم، اگر قرار شد اصفهان نوین بخواهیم آیا باید به‌طور کامل شبیه اصفهان قدیم باشد.
شهردار اصفهان افزود: در این دنیای پیوسته و در حال تغییر نباید شخصیت خود را گم کنیم، زیرا آنچه به ما هویت می‌دهد، شخصیت است و هر شهری به اقتضای عناصر هویتی خود شخصیتی دارد.
قاسم زاده گفت: اگر بتوانیم شخصیت شهر را بشناسیم، توانسته‌ایم اصفهان نوینی را طراحی کنیم که با شخصیت آن در تعارض نباشد؛ باید بتوانیم زبان نسل امروز را بفهمیم و با درک روایت شهر اصفهان و این روایت متصل را با ترجمان نسل امروز تبدیل به مکان، زمان و جذابیت‌هایی کنیم که برای آیندگان به یادگار بماند.
شهردار اصفهان ادامه داد: از هر نسلی انتظار می‌رود از خود چیزی به یادگار بگذارد و در تاریخ تحول اصفهان نیز باید نگاه و تغییر جدید وجود داشته باشد و در راستای شخصیت اصفهان به وقوع بپیوندد؛ باید روایت اصفهان را فهمید و قصه اصفهان را شناخت و طراحان و سازندگان نیز قصه اصفهان را متوجه شوند، باید زبان روایت اصفهان را از زبان مردم اصفهان درک کرد.

باید دستورالعمل شناسایی ساختمان‌های نا ایمن اجرایی شود

علی زینی وند گفت: متاسفانه حجمی از سازندگان رها شده با نظارت‌های سست در شهرها کار می‌کنند و نظمی در کار نیست.
وی همچنین تصریح کرد: طراحی‌ها و ساختمان سازی در کشور هویت و حس تعلق را در محلات تقویت نکرده است و باید ارزیابی کرد که روند ساخت و سازها در همه جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عدالت اجتماعی چه تأثیراتی دارد.
معاون امور شهرداری‌ های سازمان شهرداری‌ ها و دهیاری‌ های وزارت کشور گفت: امروز طراحی‌ها حس انسجام اجتماعی را تقویت نمی‌کند و در هر محله شاهد نماهای گوناگون هستیم که تقویت کننده حس تبعیض در بین نسل جوان است.
زینی وند با بیان اینکه در حوزه معماری بومی معماران تجربی طراحی‌های خوبی متناسب با اقلیم را تولید کرده‌اند، افزود: ما پس از مدتی این ساختمان‌ها را تخریب می‌کنیم و ساختمانی مغایر با فرهنگ و نیاز خود احداث می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هر چند در زمینه ساخت و ساز قوانین کم نداریم، اما در اجرای قانون با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.
وی با بیان اینکه به نظرات مردم در ساخت و سازها و معماری توجه نمی‌شود افزود:  هر آنچه در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود به صورت صرف اجرایی می‌شود؛ بسیاری از نماها بلای جان شهروندان شده است حتی با زلزله چهار ریشتری آسیب‌های زیادی به نمای برخی از ساختمان‌ها وارد شده است.
زینی وند تاکید کرد: در طراحی، اجرا و پایش در حوزه ساخت و ساز هماهنگی بین نهادهای مختلف نیست و تصمیمات به صورت جزیره‌ای اجرا می شود و باید در این زمینه به هم افزایی برسیم تا به شهر ایمن برسیم.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با اشاره به چشم انداز طراحی و ساختمان سازی گفت: باید طراحی ساختمان‌ها ۱۰۰ ساله تهیه شود اما نکته مهم این است که مهندسان ایران چشم انداز ۴۰ ساله دیده‌اند و  ۲۰ سال هم بیشتر دوام نمی‌آورند و این بسیار نامناسب است.
وی با بیان اینکه طراحی و معماری شهرهای ایران نامتجانس شده است افزود: نسل آینده ما را نکوهش خواهند کرد، باید وقایع مبداء تحول قرار گیرد.
وی با اشاره به زلزله بم گفت: این زلزله بیش از اینکه در کشور تحول آفرین باشد در جهان تحول آفرین شد.
نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با حضور نمایندگان بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی فعال در حوزه ساختمان و معماری روز سه شنبه آغاز به کار کرد.
این اجلاس به مدت ۲ روز در محل سالن همایش مرکز تجاری " سیتی سنتر" اصفهان برپاست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار