رییس جمهوری گفت: مساله آب، زاینده رود و نگرانی مردم و کشاورزان اصفهان با همت آنان و خدمتگزاری دولت پیگیری خواهد شد و به مدد الهی قضیه‌ای نیست که حل نشود و در آن تردیدی نیست.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۷ 17 June 2022

آیت الله سید ابراهیم رییسی در جلسه شورای اداری استان اصفهان با اشاره به مشکلات آب و زاینده رود افزود: آب کم یا زیاد هست اما بدلایلی این بخش دچار مشکل شده و مردم این منطقه بویژه شرق اصفهان از آن رنج می برند.

وی با بیان اینکه امروز درباره زاینده رود از مردم اصفهان بسیار شنیدم، اظهار داشت: نگرانی مردم و نخبگان استان اصفهان نسبت به آب و زاینده رود و اینکه این مسائل باید به سرعت حل شود، به حق است و خواسته نا به حقی نیست.

رییس جمهور با اشاره به اینکه تاخیر در حل این مسائل، مشکلات جدی ایجاد می کند، اضافه کرد: لازم است جلسه نخبگانی در منطقه حوضه آبریز زاینده رود انجام شود و نظرات همه را داشته باشیم و بصورت شفاف در اختیار همه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این کار باید مبتنی بر قانون، عدالت و شفافیت باشد، ادامه داد: حل مساله زاینده رود، کار دست یافتنی و شدنی است.

وی با تاکید بر اینکه باید نوعی از مدیریت و مبتنی بر عدالت را برای رفع آن باید شاهد باشیم، اظهار داشت: همه باید بدانند که مبانی تصمیم گیری چیست و نخبگان و مردم هم بدانند.
رییس جمهور با بیان اینکه باور ما این است که این مشکل لاینحل نیست، افزود: این مشکل راه حل دارد و باید فکری کرد و طرح جامعی که همه ابعاد را در بر می گیرد در نظر بگیریم.
آیت الله رییسی با اشاره به اینکه حق و حقوقی درباره آب و زاینده رود وجود دارد که باید احیا شود ، تصریح کرد: وزیر نیرو راهکار جامعی در این زمینه ارائه کرده و همه ابعاد در آن مورد بحث قرار گرفته که امیدوار به این هستم که حتما اجرا شدنی است.

وی با بیان اینکه کوتاهی هایی در این زمینه شده است، گفت: ما باید تلاش کنیم در این دوره  که همه ما مسوولیت داریم از پیشینیان عبرت بگیریم.

رییس جمهور به مساله محیط زیست و شیوع برخی بیماری ها در استان اصفهان اشاره و تاکید کرد: این موضوع بعنوان یک اولویت مطرح است زیرا حفظ جان و سلامت مردم برای ما جدی است.

وی با تاکید بر لزوم کارآمدی، تصمیم سازی و تصمیم گیری در جلسه های شورای اداری، افزود: مردم باید احساس کنند که در این جلسه ها کاری اتفاق افتاده است و مسوولان باید شیوع و ازدیاد بیماری ها در این منطقه را بعنوان اولویت پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه چرا اینقدر در طرح های نیمه تمام تاخیر شده است، گفت: باید طرحی نو در انداخت و در این دولت باید کار تحولی انجام دهیم که نخستین شرط آن مدیریت با کفایت و دلسوزانه است.

رییس جمهور به مساله فرونشست زمین در اصفهان اشاره و اضافه کرد: این موضوع یکی از عوارض (خشکی) زاینده رود و آب است اما بنظرم این بحث باید بطور مستقل مورد توجه شود و درباره علت های آن به نظرات کارشناسان مراجعه کرد.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست زمین از مشکلاتی است که باید سریع برای آن فکری کرد تا خانواده ها نگران نباشند، ادامه داد: مجموعه ها و صنایع مهمی بر روی این اراضی مستقر است که اگر هر یک از آنها دچار اختلال شوند خسارت بزرگی بهمراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه زاینده رود یک بحث و فرونشست زمین بحث دوم است، گفت: همه ما در این زمینه مسوولیت داریم و لازم است استانداری اصفهان در جلسه های کارشناسی و با دریافت نظرات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی که حتما در این زمینه کار کردند، بررسی کنند که چه اقدامات سریعی می توان انجام داد و به مردم و دولت گزارش شود.

آیت الله رییسی به بازدید خود از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان اصفهان اشاره و اضافه کرد: اصفهان یکی از قطب های مهم علم و فناوری کشور و کارهای بزرگی در آن انجام شده است.

وی به دستاوردهای شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) نیز اشاره و خاطرنشان کرد: به طور جد از آنها می خواهم و حتما می توانیم هواپیما با ۷۲ سرنشین با دستان توانای آنها به زودی داشته باشیم.

وی به بازدیدی که سال های گذشته از واحد بالگردسازی در تاتارستان داشته است اشاره و تاکید کرد: دستاوردهایی که در اصفهان دیدم مهمتر از کار آنها بود و باید به فناوران اصفهان کمک کرد و در این زمینه متعهد هستیم.

رییس جمهور به طرح قطار تندروی اصفهان – تهران نیز اشاره و تصریح کرد: این موضوع نباید به آرزو در اصفهان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کارهایی که در این زمینه انجام شده لازم بوده اما کافی نبوده است، اظهار داشت: کار کافی باید در این زمینه انجام و بصورت ویژه در حوزه شورای عالی اقتصاد کشور مطرح شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح جزو اولویت های اصفهان است و در زمینه زمان و ارتباطات اهمیت دارد، گفت: حتما این کار را باید برای مردم استان اصفهان انجام دهیم.

رییس جمهور به موضوع مالیات نیز اشاره کرد و گفت: فرار مالیاتی باید به حداقل برسد و به عدالت نزدیک تر شود و دولت مکلف است قانون را در این زمینه اجرا کند.

وی با بیان اینکه در اجرای قانون باید تدبیر لازم داشته باشیم و به اصناف اعتماد کرد، افزود: آنها باید به دولت اعتماد کنند و ما به مردم اعتماد کنیم.

وی ادامه داد: باید جلوی افرادی که با دلالی و فرار مالیاتی به مردم ضربه می زنند را بگیریم اما توجه به اعتماد اصناف نکته محوری است.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه ما باید بعنوان دولت نگرانی مردم را رفع کنیم، گفت: مردم می خواهند که پیش بینی، پیشگیری و اقدام شود.

وی با بیان اینکه چند حادثه اخیر مربوط به این چند وقت نیست، افزود: کشور ما حادثه خیز است اما باید بررسی کنیم که چرا این حوادث اتفاق می افتد، سیل می تواند تخریب نداشته باشد که این موضوع در اختیار ماست.

وی با اشاره به اینکه همه ساز و کارهای برون رفت از بلایای طبیعی در همین طبیعت قرار دارد و ما باید با شناسایی آنها تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، گفت: حوادثی مانند قطار (یزد – مشهد) و (متروپل) آبادان آیا درباره آنها پیش بینی شده بود و آیا توسط مهندس ناظر، شهرداری و  مسوولان اداره ها پیشگیری لازم و درمان مناسب شده بود.

آیت الله رییسی با بیان اینکه ما باید بتوانیم همه مسائل را خوب پیش بینی کنیم، گفت: فردی با بیل مکانیکی و بی احتیاطی چه حادثه ای می آفریند و ما در همین بخش قطار در حوزه نیشابور هم حادثه تلخی داشتیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به همه مسوولان توصیه کرد که کارها را باید محکم انجام داد، اظهار داشت: مدیران در هر حوزه کار خود را با پیش بینی دقیق و نظارت بر کار کارشناسان باید پیش ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار