رییس جمهور گفت: یک سوم از اعتبارات مصوبات سفر استانی دولت به اصفهان فقط برای حل مساله آب در این خطه اختصاص پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۶ 17 June 2022

 آیت الله سید ابراهیم رییسی در نشست خبری پایان بیست و پنجمین سفر استانی در اصفهان، افزود: آب و زاینده رود، تالاب گاوخونی و خشک شدن آن از مسائل مهم مردم در اصفهان و بسیاری از شهرهای این استان است.

وی با بیان اینکه این مساله وقتی‌که برای مردم در اولویت است بطور طبیعی برای دولت هم در اولویت قرار دارد، ادامه داد: در اولین اقدام بهمراه نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و وزیر نیرو سفری به منطقه شرق اصفهان داشتیم که با مشکل تالاب، روستاها و مناطق اطراف زاینده رود دست به گریبان است و در یک روستا هم حضور پیدا کردیم و صحبت هایی را با مردم آن روستا انجام دادیم و مطالب مردم را شنیدیم.

به گفته وی، بخش جدی از اعتبارات نیز بر اساس توضیحات وزیر جهاد کشاورزی به کشاورزی اختصاص یافت و بخش سوم نیز به طرح‌های بهداشت و درمان اختصاص یافت.
رییس جمهور اظهار داشت: بطور طبیعی مساله آب آشامیدنی و کشاورزی که مردم در مورد آن نگرانی دارند از نکات مهمی است که باید دنبال شود.

وی با اشاره به مسائل مربوط به آب بین سه استان اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری، اضافه کرد: مساله آب اصفهان و چهارمحال و بختیاری و این منطقه، یکی از مسائل محوری است که وزیر نیرو از ابتدای مسوولیت خود در این دولت مورد توجه قرار داد.

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: بدنبال طرح جامعی بودیم که این طرح آماده شده و در حال گذراندن مراحل نهایی است و در این طرح چیزی که برای ما محوریت دارد عدالت است که به معنی تقسیم آب محسوب می شود.  

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم در نظر گرفتن قانون و در مرحله بعد حقوق موجود است، حقوقی که در این مسیر برای استفاده از آب وجود دارد در این طرح جامع مورد توجه قرار گرفته است و پس از نهایی شدن بطور حتم با نخبگان منطقه در میان گذاشته خواهد شد تا از روش های مختلف مساله آب مورد نیاز مردم استان اصفهان تامین شود.

وی با بیان اینکه توزیع عادلانه آب، تحقق حقوق و اجرای قانون در حوضه آبریز زاینده رود در طرح جامع آب مورد توجه خواهد بود، گفت: این طرح در اختیار نخبگان قرار خواهد گرفت و برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی برنامه داریم.
آیت الله ربیسی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز اعتبارات خوبی را تخصیص دادیم، افزود: برای پرداخت تسهیلات نیز طرح‌های خوبی را در دستور کار داریم که شرط تحقق آن همت مسوولان است و مدیران باید نگاه تحولی داشته باشند تا موفق عمل کنند.
آیت الله رییسی ادامه داد: مدیری که حرکت انقلابی ندارد باید کنار رود تا کارها با جدیت دنبال شود.
رییس جمهور با بیان اینکه اصفهان قطب علم و فناوری است و باید این مهم بیش از گذشته حمایت و پشتیبانی شود، افزود: اگر کار دانش بنیان در کنار صنعت و کشاورزی قرار نگیرد، موفق نخواهیم بود.
وی افزود: دانایی باید با توانایی ضمیمه شود تا موفق باشیم و در راستای تحقق شعار سال و خواسته رهبر معظم انقلاب گام برداریم.
آیت الله رییسی با بیان اینکه زمینه اشتغال در حوزه دانش بنیان در استان اصفهان وجود دارد، ادامه داد: نه تنها اصفهان بلکه کشور می‌تواند از این مزیت برخوردار باشد، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان سرمایه گذاری است.
وی اضافه کرد: باید در گزارش‌هایی که به صورت مستمر در استان اصفهان ارائه می‌شود به سیاست‌های اصلی توجه شود، مصوباتی در شوراهای اداری داریم که خروجی ندارد و رسانه‌ها باید این امر را مطالبه کنند.
رییس جمهور با بیان اینکه فرونشست زمین در اصفهان تهدید بزرگی است، ادامه داد: نباید تنها به رسانه‌ها بسنده کرد، باید با تشکیل کارگروه ویژه علل بروز حادثه فرونشست را مشخص کنیم، شاید دلایل دیگری مانند چاه‌های غیرمجاز باشد که کارشناسان به این امر توجه داشته باشند.
وی افزود: ما باید پیشرفت کشور را در پرتوی عدالت ببینیم، توسعه در دنیا داریم اما بی عدالتی در آن موج می‌زند.
رییس جمهور با بیان اینکه عدالت باید بر اساس طرح آمایش سرزمینی باشد، اضافه کرد: ما باید اجرای سند را مستند کنیم و بودجه ۱۴۰۱ را بر همین روال پیاده کردیم.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی هشت درصدی در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد، گفت: این امر نیز بر اساس سند آمایش انجام شده است.
آیت الله رییسی با بیان اینکه در برخی از بخش‌های استان اصفهان شاهد محرومیت هستیم، افزود: در این زمینه نیازمند توازن هستیم، در استان اصفهان بخشی از نقاط برخوردار نیستند که باید با عدالت محوری به برخورداری رسید.
وی با اشاره به اهمیت توجه به مناطق کم برخوردار در کشور افزود: تقسیم ظرفیت‌ها و امکانات کشور باید بر مبنای عدالت انجام شود.

رییس جمهور گفت: از مردم استان اصفهان بدلیل اینکه شرایط به نحوی فراهم نشد که بتوانم به همه شهرستان‌های این استان سفر کنم و از نزدیک پای درد و دل همه مردم بنشینم، عذر خواهی می‌کنم.

وی ابراز امیدواری کرد که در سفرهای آتی بتواند در همه شهرستان‌ها و بویژه شهرستان‌هایی که مشکلات بیشتری دارند و از مرکز استان دورتر هستند، حضور پیدا کند.

آیت الله رییسی گفت: اولویت‌های استان اصفهان در روزهای گذشته کارشناسی و شناسایی و اعتباراتی در تهران در نظر گرفته شده بود و اولویت ها در حضور معاون اول رییس جمهور قطعی شده بود.

وی افزود: اعتباراتی که باید بانک ها بگذارند و یا دستگاه‌ها از محل خود بگذارند در سازمان برنامه و بودجه بررسی و در نظر گرفته شد و بررسی های لازم در مورد این مصوبات انجام و در نهایت در استان اصفهان به مرحله نهایی رسید.

رییس جمهور بیان کرد: وزیران و اعضای دولت در تمام استان تلاش کردند که در ۲ روز گذشته در استان با مردم دیدار داشته باشند و مسائل و نقطه نظرات مردم را شنیدند تا این سفر به مرحله تصمیم گیری برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار