رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود با فراخوان جذب ایده‌ها، فناوری‌ها، محصولات فناورانه و گفت‌وگوی معکوس به‌منظور پایش هوشمند حوضه آبریز زاینده‌رود در این شهرک تشکیل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱ 22 June 2022

جعفر قیصری اضافه کرد: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حل مسائل کشور و تبدیل دانایی به توانایی و ضمیمه کردن آن به اقتصاد و سفره مردم، یکی از مهم‌ترین تاکیدات رییس جمهور در سفر به استان اصفهان و بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود از این رو به منظور بهره‌مندی از علم و فناوری در پایش و رصد هوشمند حوضه آبریز و مصارف، کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود تشکیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیاده‌سازی حکمرانی صحیح بر حوضه آبریز زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی نیاز به ابزارها و روش‌های جدید دارد، گفت: فناوری موجود در دستان نخبگان این مرز و بوم می‌تواند در ابزارهای مورد نیاز برای پایش هوشمند و برخط حوزه آبریز و مصارف زاینده‌رود کمک کننده باشد.

قیصری نظارت و پایش هوشمند و مستمر بر ورودی و خروجی منابع سرچشمه به سد زاینده‌رود را یکی از محورهای این کارگروه دانست و گفت: این محور شامل مدیریت برداشت در بالادست و پایین‌دست از خروجی سد تا تالاب گاوخونی و میزان دسترسی‌ها به آب زاینده‌رود، برداشت از سفره‌های زیرزمینی و سطح کشت می‌شود که با فناوری‌های مختلف و شبکه جمع‌آوری داده به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل رصد و پایش است.

وی  کمک به محیط‌زیست را محور اصلی این کارگروه عنوان کرد و افزود: پایش و رصد منابع آلاینده کننده آب و ممانعت از این آلودگی‌ها و نظارت و مانیتورینگ بر برداشت‌ چاه‌های غیر مجاز و کشاورزی دقیق به صورت زنجیره‌وار می‌تواند در مدیریت راهبردی آب تاثیرگذار باشد که به وسیله هوشمندسازی ابزارها و سامانه‌های نظارتی و مدیریتی، اطلاعات به‌روزی را در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار می‌دهد.

وی با اشاره به کشاورزی دقیق به‌ عنوان راهبرد مدیریتی مزارع، تصریح کرد: در مفهوم کشاورزی دقیق، فناوری اطلاعات و سامانه‌های فضایی و ماهواره‌ای با هدف بهبود تولید و حداقل‌سازی اثرات محیط زیست‌ بکار گرفته می‌شود که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب و مدیریت زاینده‌رود دارد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: حوزه صنعت، مصارف خانگی و فناوری احیای خاک از دیگر اقدامات مورد بحث و بررسی در این کارگروه خواهد بود.

وی درباره نحوه عملکرد این کارگروه گفت: جذب ایده‌های کارآمد در این حوزه به صورت فراخوان و گفت‌وگوی معکوس انجام می‌گیرد که مخاطب اصلی ما بخش خصوصی، صاحبان ایده و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که پس از بررسی، طرح‌های قابل پیاده‌سازی حمایت می‌شوند.

قیصری با بیان اینکه مقرر شده است تا یک درصد بودجه پژوهشی استان اصفهان را برای حمایت از این طرح‌های کاربردی اختصاص دهند، گفت: برای حمایت از طرح‌های برگزیده حمایت‌های مالی اجرایی در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: اعضای این کارگروه تعداد محدودی از افراد اجرایی از جمله رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، معاون توسعه فناوری شهرک، متخصصان و نخبگان صاحب فناوری و ایده خواهند بود.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در یک دهه اخیر بدلایل مختلف مانند خشکسالی، افزایش مصرف و برداشت های بی‌رویه و غیر قانونی در فواصل مختلف در منطقه پایین دست خود خشک بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار