گالری دوران معاصر اصفهان تا روز جمعه 20 خرداد میزبان نمایشگاهی از زیورآلات الهام علیرضایی است.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱ 08 June 2022

موزه هنرهای معاصر اصفهان به‌عنوان دفتر تخصصی هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان که از مدتی پیش در دست مرمت و تعمیرات است، تلاش کرده حمایت از هنرمندان را با برپایی نمایشگاه‌هایی با همکاری سایر گالری‌های شهر تداوم بخشد.

به همین منظور نمایشگاه زیورآلات الهام علیرضایی هنرمند نقاش و طراح جواهر از روز سه‌شنبه 17 خردادماه در گالری دوران معاصر اصفهان گشایش یافت و تا روز جمعه پذیرای علاقه‌مندان است.

علیرضایی در آثار خود هنر زربافت را با جواهر تلفیق و زیورآلات نویی خلق کرده که در مجموعه‌ای با نام «اصفهان» پیش چشم علاقه‌مندان به هنر قرار گرفته است. او خلق این آثار را ادای دینی به اصالت و قدمت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی فاخر ایران‌زمین می‌داند که این روزها در پس شرایط سخت و چالش‌های مداومی که برای هنرمندان در عرصه‌های مختلف از جمله طراحان و سازندگان زیور وجود دارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. او تأکید می‌کند در این مجموعه هدف تنها طراحی و ارائه یک محصول چشم‌نواز تحت عنوان زیور نیست، بلکه آنچه به‌عنوان دغدغه، بانی چند سال پژوهش و در نهایت تولد مجموعه اصفهان است چیزی نیست جز اهمیت و ارج نهادن به آنچه به‌عنوان میراث فرهنگی در کشورمان داشتیم و داریم. علیرضایی معتقد است در روزهایی که کمیت مدام فدای کیفیت می‌شود و الگوبرداری‌های ناشیانه بیش ‌از پیش انگیزه را برای طراحان حقیقی خاموش می‌کند، مجموعه اصفهان نمادی از تازگی یک خلق نو همراه با سبک و سیاق‌هایی است که در تاریخ هنر سرزمینمان به ثبت رسیده‌اند؛ شاید که دریچه‌ای باشد برای ماندن یا حفظ و بقای آنچه داریم برای آینده.

اصفهان؛ شهر الهام‌بخش هنرمندان

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در بازدید از این نمایشگاه تبدیل شدن هنر سنتی به ابزار کاربردی را یکی از دغدغه‌های مسئولان امر دانست که شرط ماندگاری این هنرهای سنتی در دوران فعلی است.

مجتبی شاه‌مرادی آثار به نمایش‌درآمده در این نمایشگاه را یکی از جلوه‌های کاربردی‌شدن هنر سنتی دانست و افزود: اینکه هنر سنتی زربافت با هنر جواهرسازی تلفیق شده بسیار ستودنی است و امیدوارم همواره شاهد برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باشیم تا آثار هنرمندان به حفظ و رشد هنرهای سنتی و صنایع‌دستی کمک کند.

وی درباره ظرفیت هنر در ارتباطات دیپلماتیک گفت: جواهر و زیورآلات قابلیت هدیه دادن به مخاطبان خاصی مانند دیپلمات‌ها، سفیران و هر مهمان ویژه‌ای را دارد چون در کنار ارزشمند بودن، حامل هنرهای سنتی کشور خواهد بود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تأکید کرد خلق آثار نو یکی از جلوه‌های شهرهای خلاق صنایع‌دستی است و ادامه داد: اگر قرار است اصفهان همواره عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی را حفظ کند باید برای حضور هنرمندان زیست‌پذیر باشد و در امر آموزش به هنرمندان معاصر و نسل جدید گام‌های موثری بردارد. فکر می‌کنم شهر اصفهان از چنین ظرفیتی کاملاً برخوردار است و شهر الهام‌بخشی برای هنرمندان محسوب می‌شود.

اهمیت به مد پایدار در ساخت زیورآلات

الهام علیرضایی نیز با اشاره به استفاده از نخ ابریشم و گلابتون در خلق آثار خود گفت: هنر زربافت به ‌نوعی فخر دوران صفویه بوده و از تمام دنیا برای تهیه پارچه‌های زربافت به اصفهان سفر می‌کرده‌اند. متأسفانه هم‌اکنون فقط چند استادکار به این هنر مشغول‌اند و هنر زربافت در حال منسوخ شدن است.

وی افزود: برای اینکه به این هنر بیانی امروزی بدهم از تکه‌های کوچک پارچه زربافت در ساخت زیورآلات طلا استفاده کرده‌ام. این گوشواره‌ها جزو مد پایدار است و شکل ساخت و جنس پارچه‌ها به‌گونه‌ای است که می‌توان زمان بسیار زیادی از آنها استفاده کرد. در بخش دیگری از آثار خود نیز هنر نقاشی را با زیورآلات تلفیق کرده‌‌ام تا زیورآلات مدرنی بسازم.

این هنرمند تأکید کرد این زیورآلات با رویکرد استفاده در درازمدت ساخته شده، چون امروزه کالاهای مصرفی به محیط زیست بسیار آسیب می‌زنند.

علیرضایی با بیان اینکه انجام پژوهش برای تولید این مجموعه را از سال 96 آغاز کرده‌ام، ادامه داد: در ایران مجموعه‌ای از غنی‌ترین و پرتنوع‌ترین پارچه‌ها را داریم که بخش زیادی از آنها در معرض نابودی است. حتی ارامنه به‌خصوص ارامنه اصفهان دوخت‌های بسیاری دارند که در حال نابودی است اما هیچ‌کسی به جمع‌آوری آنها و تدوین فرهنگنامه از این هنرها اقدام نکرده است. در واقع در هر گوشه این کشور و شهر یک هنر نهفته است، اما جوانان حوصله پرداختن به این هنرها و به‌روزرسانی آنها را ندارند و از آنها حمایت مالی نیز انجام نمی‌شود.

وی که تقریباً یک سال و نیم زمان صرف ساخت این زیورآلات کرده تأکید می‌کند در آثار گذشته خود نیز همواره تلاش می‌کرده از یک المان ایرانی استفاده کند چون معتقد بوده به‌جای استفاده از زیورآلات غربی هر ایرانی می‌تواند یک زیور ایرانی داشته باشد.

این هنرمند با اشاره به موانعی که بر سر راهش قرار داشته تصریح کرد: در ایران و در اصفهان با این همه پیشینه در صنایع‌دستی علاقه‌ای به کار پژوهش وجود ندارد و همه دوست دارند به سرعت به مرحله تولید و فروش برسند و در این مسیر نمی‌توان شاخص‌های فرهنگی کشورمان را حفظ کرد. در حالی که تمام کشورها در حال به‌روزرسانی صنایع‌دستی خود با رویکرد صادراتی هستند اما این نگاه در میان هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان کمتر وجود دارد. از طرف دیگر هم‌اکنون برای ثبت آثار خود با مشکل مواجه هستم چون اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی آن را به‌عنوان پارچه ثبت می‌کند در حالی که استفاده از زربافت در این ابعاد در زیورآلات بسیار مشکل است.

علیرضایی در پایان تأکید کرد قصد دارد مجموعه آثار خود را در چند کشور خارجی از جمله آلمان نیز به نمایش بگذارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار