نشست صمیمانه اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با هنرمندان صنایع دستی، با هدف طرح دیدگاه‌ها و دست‌یابی به راه‌کارهای حل مشکلات فعالان این حوزه برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳ 11 June 2022

نشست صمیمانه اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و معاون فرهنگی شهردار اصفهان با فعالان حوزه صنایع دستی در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این نشست که در ادامه سلسله نشست‌های صمیمانه اعضای شورای شهر با نخبگان حوزه‌های مختلف هنری برگزار شد فعالان صنایع دستی در رشته‌های مختلف، دغدغه‌های خود را مطرح کردند و شنونده دیدگاه‌های مدیران برای حل مشکلات این حوزه شدند.

صنایع دستی اصفهان مهجور است

حجت الاسلام مهروی پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: یکی از مسائل مورد تاکید شورای اسلامی شهر اصفهان، برگزاری جلسات کاربردی و هم اندیشی در موضوعات مختلف فرهنگی ورزشی و اجتماعی است که از آغاز دوره ششم دنبال شده است و این جلسات در روزهای پنجشنبه با قوت در حال پیگیری است.

وی افزود: به صورت ذاتی وظیفه شهرداری‌ها پرداختن به مباحث خدماتی و عمرانی است اما براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب در موضوعات فرهنگی هم وارد شده‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: اصفهان دومین شهر صنایع دستی در جهان و نخستین شهر از نظر مرغوبیت و تنوع تولید محصولات این حوزه است. امروز چند هزار کارگاه گروهی و چند هزار نفر نیز به صورت فردی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و هنر بی‌بدیل خود را به جهان عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه صنایع دستی نیازمند حمایت است، گفت: وزارت‌خانه‌های دخیل مانند میراث فرهنگی و صمت پیرو ریل‌گذاری‌های قانونی باید حمایت‌های لازم را از فعالان صنایع دستی انجام دهند.

مهروی پور ادامه داد: حمایت بخش تعاونی و خصوصی نیز قابل اهمیت است، علاوه بر این شوراهای شهر نیز در کنار این دستگاه‌ها کمک حال هنرمندان صنایع دستی هستند.

وی با اشاره به اقدامات موثر برای حمایت از این حوزه گفت: صنایع دستی اصفهان مهجور است و باید در راستای تقویت جایگاه این حوزه و برند سازی آن تلاش کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: جزیره‌ای عمل کردن و واردات تولیدات مشابه از خارج از جمله دلایل مشکلات این حوزه است که باید به دنبال یافتن راهکار کارشناسی برای حل این مشکلات باشیم.

استفاده از دیدگاه‌های نخبگان برای اداره شهر

علی صالحی سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: پیرو ماموریت‌های شهرداری که براساس قانون تعیین شده است و در عین حال براساس رابطه شورای شهر و شهرداری که مشابه ارتباط مجلس و دولت است، در مقام سیاست گذاری باید اقدام کنیم تا ریل‌گذاری مناسبی از سوی شورا برای اقدامات شهرداری در حوزه صنایع دستی انجام شود.

وی با اشاره به شعار اصفهان شهر زندگی است، گفت: هدف ما این است که همه نخبگان از گروه‌های مختلف را جذب و در راستای حل مسائل شهر از دیدگاه‌های آن‌ها استفاده کنیم، زیرا معتقدیم دریافت این ایده‌ها، مشارکت مردم را بیشتر و ما را در سیاست‌گذاری یاری می‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: ما به عنوان منتخب مردم مطالبه‌گر حقوق قشرهای مختلف هستیم و بهره مندی از دیدگاه‌های آن‌ها ما را در انجام وظایف هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت زیست محیطی اصفهان لازم است که در حوزه درآمدهای شهری، بخش صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا نظرات کارشناسی فعالان این حوزه بسیار موثر خواهد بود.

صالحی با اشاره به لزوم تداوم چنین جلساتی گفت: انتقادات و نکاتی که در این نشست مطرح شد در جای خود از نقاط مثبت برگزاری اینگونه جلسات است. معتقدیم مقدمه اقدام، بارش افکار است و صحبت کردن و ایده داشتن گام اول برای حل مسائل به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه شورای شهر آمادگی دارد که تعهدات خود را در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین‌دستگاهی عملیاتی کند، تصریح کرد: شوراهای تخصصی در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری فعال هستند و پیشنهاد می کنیم چکیده این جلسه در این شوراها مطرح شود تا مطالبات بیان و اگر طرحی قابل ارائه است تدوین گردد.

ارتباط با خواهر خوانده‌ها برای تبادلات هنری دنبال می‌شود

مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی شهردار و مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این نشست پس از شنیدن دغدغه‌های فعالان حوزه صنایع دستی اظهار کرد: در چهارباغ یکی دو روز در هفته نمایشگاه برپاست که اگر هنرمندان صنایع دستی تمایل دارند می‌توانند از این فضا استفاده کنند. البته اگر فضایی نیز در شهر ایجاد شد آمادگی داریم که آن را در اختیار هنرمندان این حوزه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ارتباط با خواهر خوانده‌ها برای تبادلات هنری دنبال می‌شود، افزود: هدف ما بهره‌مندی از ظرفیت ارتباطات بین‌المللی برای معرفی صنایع دستی و فروش آن است.

معاون فرهنگی شهردار با اشاره به راه اندازی مدرسه صنایع دستی بیان کرد: در حال پیگیری هستیم تا این مدرسه در تابستان راه اندازی شود. معتقدیم برای فرزندان اصفهان این مدرسه مفید و ارزشمند خواهد بود.

وی تصریح کرد: اصفهان شهر خلاق جهانی در حوزه صنایع دستی است و تلاش شده از این ظرفیت برای معرفی اصفهان به جهان استفاده شود. آمادگی داریم که سالیانه نمایشگاهی از صنایع دستی در این شهر برپا شود.

شاه‌مرادی اظهار کرد: هنرمندان از شهرداری انتظارات متعدد دارند در حالی که انجام همه آن در توان شهرداری نیست، اما پیگیر حل مشکلات آن‌ها هستیم.

نسبت به هنر بی مهری شده است

رسول میرباقری رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست با تأکید بر لزوم مجدانه دغدغه‌های فعالان صنایع دستی اظهار کرد: ۹۰ درصد مشکلات شهر مربوط به کمیسیون عمران و شهرسازی است، ما برای دست‌یابی به اهداف خود در این حوزه، مسائل را در کمیسیون اولویت بندی کردیم و در مسیر حل آن قدم برداشته‌ایم و امیدواریم در پایان این دوره از شورای شهر شاهد حل تعدادی از بزرگ‌ترین مشکلات این حوزه باشیم.  

وی با بیان اینکه معتقدیم نسبت به هنر بی مهری شده است، گفت: اگر این جلسات بنا نیست تداوم یابد و کاری قرار نیست برای هنر انجام شود ادامه پیدا نکند بهتر است. در جلسات آینده باید موضوعات جزئی‌تر و تخصصی‌تر مطرح شود و به راهکار برسد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات هنرمندان لازم است. جلسه مشترک با اتاق بازرگانی نیز به توسعه صادرات این حوزه کمک می کند.

اخذ دیدگاه‌های نخبگان هنری شورا را در سیاست گذاری یاری می‌کند

مصطفی نباتی نژاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: تجزیه و تحلیل فضای صنایع دستی شهر، ارائه پیشنهاداتی که منجر به تعالی این حوزه می‌شود و اخذ دیدگاه‌های فعالان و نخبگان این حوزه می‌تواند شورا را در امر سیاست گذاری و ارتقا مدیریت شهر یاری کند.

صدور و تمدید ۳ هزار و ۵۰۰ پروانه تولیدی حوزه صنایع دستی

نوراله عبداللهی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این اداره کل در حوزه صنایع دستی از صدور و تمدید ۳ هزار و ۵۰۰ پروانه تولیدی خبر داد و اظهار کرد: هنرمندان برای صدور و تمدید پروانه خود موظف به مراجعه حضوری بودند که از هفته جاری، براساس تفاهم نامه با شرکت پست، این اقدام درب منزل انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات ۵٠ میلیارد تومانی برای صنایع دستی اصفهان پیش بینی شده است، افزود: برای رسیدن به این عدد تلاش زیادی شد و به این ترتیب هنرمندان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به تاثیر کرونا بر حوزه صنایع دستی گفت: از نوروز امسال با کمرنگ شدن کرونا شاهد برپایی نمایشگاه‌ها و...  بودیم، که البته خسارات وارده به هنرمندان طی دو سال اخیر کم کم جبران می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های مشترک با شهرداری گفت: برای نخستین بار هنرمندان می‌توانند با کارت صادر شده رشته خود، از اماکن تاریخی بازدید کنند.

عبداللهی اظهار کرد: بسیاری از مکان ها در اختیار شهرداری است و برخی از آن قابل استفاده نیست،  اگر این اماکن در اختیار هنرمندان قرار گیرد هم فضایی برای این قشر فراهم شده و هم آن ابنیه تاریخی از رکود خارج می‌شود.

وی با اشاره به آمار فعالان حوزه صنایع دستی گفت: ۶٠هزار نفر در استان در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند که بیش از ۷٠ درصد آن‌ها در شهر اصفهان حضور دارند.

در این جلسه هنرمندان و فعالان رشته‌های مختلف صنایع دستی به بیان دغدغه‌های خود پرداختند. لزوم ارتباط موثر با شهرهای خواهرخوانده با هدف معرفی تولیدات هنرمندان اصفهانی، بیمه هنرمندان، توسعه صادرات صنایع دستی از مهمترین نکات مطرح شده در این جلسه بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار