معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: میانگین صادرات محصولات کشاورزی این استان ۲۷۸ هزار تُن در سال و عمده آنها فلفل دلمه‌ای، فراورده‌های لبنی و محصولات باغی است.
کد خبر: ۱۰۵۳۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱ 29 June 2022

امید شریفی افزود: عمده مقاصد صادرات محصولات کشاورزی استان اصفهان، روسیه و کشورهای منطقه‌ای و حاشیه خلیج‌فارس است.

وی بابیان اینکه مشکلی که سال گذشته برای صادرات فلفل دلمه‌ای به وجود آمده بود، برطرف شد، اظهار داشت: یکی از مزیت‌های بخش کشاورزی استان اصفهان، محصولات رقابتی صادراتی آن باوجود شرایط تحریمی است و ما به کشورهای اروپایی نیز صادرات داریم.

وی با تأکید بر اینکه بخش کشاورزی استان اصفهان باوجود مشکلات خشک‌سالی و کمبود منابع آبی، سهم خوبی در اقتصاد و نقش مؤثری در ضریب امنیت غذایی کشور دارد، اظهار داشت: بسیاری از محصولات مختلف باغی، گلخانه‌ای، زراعی و دامی استان در رتبه‌های اول تا پنجم کشور قرار دارد.

شریفی اضافه کرد: ما باید مزیت‌های نسبی موجود در بخش کشاورزی را به مزیت‌های رقابتی تبدیل کنیم تا به ارزآوری، بهبود معیشت کشاورزان و ارزش‌افزوده بالا منجر شود.

وی تولید محصولات پیاز، سیب‌زمینی و باغی را از مزیت‌های نسبی بخش کشاورزی استان اصفهان دانست و گفت: برخی از آن‌ها به مزیت‌های رقابتی تبدیل‌شده است.

شریفی با اشاره به توسعه کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: شهرستان فلاورجان با ۷۰۰ هکتار بالاترین تراکم گلخانه‌ها را در استان دارد.

وی همچنین بابیان اینکه درصد قابل‌توجهی از بذر مصرفی در حوزه کشاورزی از کشورهای دیگر و اروپا وارد می‌شود، تصریح کرد: اصفهان به‌عنوان استان پیشرو درزمینهٔ تولید بذر هیبرید گلخانه‌ای با روش‌های دانش‌بنیان اقدام کرد و در زمان حاضر بذرهای خیار، گوجه و فلفل دلمه‌ای در آن تولید و روانه بازار می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بابیان اینکه میزان تولید بذرها با متنوع شدن آن‌ها افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: امید است با تکمیل فرایند تولید بذور هیبرید گلخانه‌ای در اصفهان امسال به ضریب خودکفایی ۳۰ درصد در کل کشور برسیم.

وی به تولید گیاهان دارویی در همه شهرستان‌های استان اصفهان به‌عنوان یک مزیت کشاورزی و صادراتی اشاره کرد و گفت: محصول شاخص ما در این بخش، زعفران است که دارای کیفیت مناسبی است.

شریفی بابیان اینکه اصفهان درزمینهٔ تولیدات دام و طیور رتبه‌های اول و پنجم و محصولات پروتئینی رتبه اول را دارد، افزود: در حوزه شیلات نیز استان اصفهان به‌ویژه شهرستان کاشان مرکز تولید ماهیان زینتی و صادرات آن‌هاست.

وی با تأکید بر لزوم توسعه صادرات محصولات غیرنفتی به‌ویژه کشاورزی، اظهار داشت: لازم است برای شناسایی و شناساندن مزیت‌های استان اصفهان در بخش کشاورزی، شناسایی مقاصد صادراتی، ایجاد بازار تجاری و جذب سرمایه‌گذار اقدامات بیشتری صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار