از آنجا که مواد مخدر امروز رنگ و شکل جدیدی به خود گرفته تنها آگاه کردن جوانان و برخط شدن همه دستگاه‌ها می‌تواند راهگشا باشد.
کد خبر: ۱۰۵۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴ 30 June 2022

دبیر کمیته مقابله با عرضه مواد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به آمار اعتیاد در استان اظهار داشت: تنها مرجع رسمی ارائه‌ دهنده آمار در کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری است و بقیه آمارها از سوی دیگر نهادها، بیشتر گمانه‌زنی است. سال 1390 نرخ شیوع اعتیاد در اصفهان 1.91 و رتبه استان 19 کشور بود. در سال 95 و 96 تحقیق دیگری انجام شد و نرخ شیوع اعتیاد استان را 2.4 و رتبه استان 23 برآورد شد. این به معنای آن است که 2.4 افراد از جمعیت 15 تا 64 سال استان اصفهان که 3 میلیون 500 تا 600 هزار نفر را شامل می‌شوند، یک‌بار یک ماده را مصرف کردند.

احسان شریفی افزود: این مصرف یک‌بار به معنای بروز و اعتیاد نیست. براساس متون علمی روان‌پزشکی، هر فردی که بیش از یک‌بار ماده‌ای را مصرف کرد،ممکن است به اعتیاد گرایش پیدا کند. مثلا در سال گذشته عنوان می‌شد، مصرف مواد تفننی است. اما به دلیل اینکه مواد جدید بسیار خطرناک‌تر شده و تاثیرگذاری بر بدن انسان بیشتر شده، انجمن روانشناسی و روانپزشکی اظهار کردند حتی اگر یک فرد یک‌بار ماده‌ای را مصرف کند، اثراتش تا پایان عمر می‌تواند احساس کند و ما می‌توانیم او را معتاد در نظر بگیریم.

دبیر کمیته مقابله با عرضه مواد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه در خصوص اعتیاد با سیستمی پویا مواجه هستیم که برای هر قشری برنامه دارد، بیان کرد: این به معنای آن است که برای افزایش تمرکز دانش‌آموزان و دانشجویان در شب امتحانات قرص و دارو ارائه می‌دهد. برای کارگران و اینکه انرژی بیشتر برای کار باشد، قاچاقچی مواد مخدر بازاریابی می‌کند و ماده‌ای انرژی‌زا معرفی می‌کند. اکنون در دنیا بیش از 700 ماده‌ای وجود دارد که افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مقابله با آن بسیار دشوار است.

شریفی با اشاره به اقدامات پیشگیری و مقابله با مواد مخدر کشور و استان اصفهان تصریح کرد: 600 میلیون نفر از جمعیت 7 میلیارد و 900 میلیونی جهان یک‌بار در طول سال از ماده‌ای مخدر استفاده کردند، پس این موضوع جهانی است و تنها مربوط به ایران نیست. در کشور ما تاکنون بیش از 3 هزار شهید و 14 هزار جانباز در حوزه مقابله با مواد مخدر تقدیم کشور شدند و سال گذشته بیش از 54 تن انواع مواد مخدر در استان اصفهان کشف شد. استان اصفهان مرزی نیست و در مرکز کشور قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار