فرماندار خوانسار گفت: پروژه‌های متعدد عمرانی داریم که برای اجرای این پروژه‌ها به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما برای پیشرفت در پروژه‌های عمرانی محدودیت داریم.
کد خبر: ۱۰۵۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸ 09 July 2022

فرماندار خوانسار گفت: سرمایه‌گذاری که در مجموعه‌های صنعتی خوانسار انجام می‌شود سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان بوده که با توجه به جمعیت ۳۵ هزار نفری این شهرستان، رقم سرمایه‌گذاری قابل توجه است.

عباسعلی علی خاصی اظهار کرد: شهرستان خوانسار ۲ شهر و ۱۷ روستا دارد که اغلب روستاهای آن جاذبه گردشگری و تاریخی دارند، به‌طوری که گردشگران خارجی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و ... برنامه‌ریزی می‌کنند که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت در خوانسار حضور داشته باشند که این امر نشان دهنده آشنایی بالای این گردشگران با جاذبه‌های خوانسار است.

وی افزود: بخشی از جاذبه‌های خوانسار طبیعی و بخش دیگر آن محصول دست انسان‌های قدیم است. برای مثال قلعه‌ای دستکند در رحمت‌آباد داریم که متعلق به ۷ هزار سال قبل بوده و دارای هفت‌طبقه است. تمام ملزومات در این قلعه دستکند مانند اتاق‌های خواب، طبقه مخصوص حیوانات، آشپزخانه، رختشورخانه و ... پیش بینی شده است و یکی از پروژه‌های مهم احیای این قلعه دستکند است.

فرماندار خوانسار با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم این شهرستان تولید عسلِ ناب است، تصریح کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار تن بسته‌بندی عسل داریم و در بخش محصولات زراعی سالیانه ۵۰ هزار تن محصول تولید می‌کنیم. در محصولات باغی سالیانه ۱۳ هزار تن آلو، بادام، گردو و ... داریم.

علی خاصی با اشاره به اینکه واحدهای مرغداری زیادی در خوانسار داریم، گفت: اکنون ۸۰ واحد مرغداری در شهرستان داریم که ظرفیت ۶۰۰ هزار جوجه ریزی دارند به طوری که قطب دوم مرغداری‌ها در استان اصفهان هستیم.

وی ادامه داد: گردشگری از قابلیت‌های مهم خوانسار است. گلستان کوه، باغ سرچشمه، کوچه‌باغ‌های زیبا و ... از جمله جاذبه‌های گردشگری خوانسار است. در بخش صنعت دارای دو شهرک صنعتی در فازهای یک و دو هستیم که در این دو فاز، ۴۳ واحد مشغول به کار هستند و ۱۰۰۰ نفر به شکل مستقیم در این واحدها مشغول به کار هستند. سرمایه‌گذاری که در مجموعه‌های صنعتی خوانسار انجام می‌شود سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان است که با توجه به جمعیت ۳۵ هزار نفری این شهرستان، رقم سرمایه‌گذاری انجام شده قابل توجه بوده و در کل اقتصاد خوانسار در کشور زبانزد است.

فرماندار خوانسار گفت: به دنبال گسترش شهرک صنعتی نیز هستیم و اکنون ۳۰ سرمایه‌گذار را داریم که آماده فعالیت در بخش غذایی و صنعتی هستند که هماهنگی‌های آن با استان انجام شده و در دو ماه آینده زمین‌های لازم در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. از شاخصه‌های مهم خوانسار نداشتن هیچ چراغ قرمزی در این شهر است و ترافیک‌های ایجاد شده با کمک مأموران راهنمایی و رانندگی رفع می‌شود.

علی خاصی با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های مهم فرهنگی خوانسار برگزاری مراسم ماه محرم به شکل ویژه است، اظهار کرد: از ۵ تا ۱۲ محرم کل شهر خوانسار به شکل یکدست عزادار سالار شهیدان است و برنامه‌های ویژه‌ای در این ایام اجرا می‌شود. در بخش تعزیه، روستایی داریم به نام «قودجان» که برگزاری مراسم تعزیه در آن به ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد که بانی آن خانواده کثیری‌ها هستند. از دهه سوم ماه صفر تعزیه در این روستا آغاز می‌شود و قابلیت اسکان مسافران در قودجان وجود دارد.

وی افزود: در بخش دامداری ۷۰ هزار دام سبک و ۳ هزار دام سنگین داریم که از قابلیت‌های مهم این شهرستان است به طوری که برخی از روستاهای خوانسار قطب دامداری هستند که این موارد در پویایی اقتصاد کشور تأثیر زیادی دارند.

فرماندار خوانسار به وضعیت دانشگاه‌های این شهرستان اشاره و تصریح کرد: خوانسار دارای ۴ دانشگاه ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه فنی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد است که دانشگاه ریاضی و کامپیوتر قرار است در آینده‌ای نزدیک به شکل مجتمع درآید.

علی خاصی گفت: یکی از قابلیت‌های مهم شهرستان خوانسار داشتن حوزه‌های علمیه پویا است به طوری که در یکی از کتاب‌ها آمده که ۱۰۰۰ عالم دینی در این حوزه‌ها پرورش یافته‌اند و اکنون ۴ حوزه علمیه فعال داریم.

وی ادامه داد: بستر زمین در خوانسار به شکل سنگی است و نمی‌توانیم سفره‌های زیرزمینی داشته باشیم که به همین دلیل به احداث سد روی آورده‌اند که در آب و هوای خوانسار تأثیر داشته است. به دلیل آب و هوای خوبی که خوانسار دارد بسیاری از خانه‌ها فاقد کولر هستند و به ندرت از کولر در منازل مسکونی استفاده می‌شود.

فرماندار خوانسار افزود: هدف اصلی این است که در بخش گردشگری از اقتصاد آن بیشترین بهره را ببریم به همین دلیل شرایط و تسهیلات خوبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌ایم تا در این بخش بتوانند بدون دغدغه سرمایه‌گذاری کنند که بدون شک رونق گردشگری در اشتغال جوانان خوانسار تأثیر زیادی دارد. هر نوع توسعه‌ای که در خوانسار رخ می‌دهد خارج از قسمت باغات آن است تا به شاخصه باغ شهری آن خدشه‌ای وارد نشود.

علی خاصی گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان مصوبات بسیار خوبی برای توسعه خوانسار در بخش‌های کشاورزی، دامداری، صنعت، آب، راهداری و روستاها داشتیم که منتظر قطعی شدن این مصوبات و تخصیص اعتبار آن هستیم که احتمالاً تا یک ماه آینده این مهم انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعدد عمرانی داریم که برای اجرای این پروژه‌ها به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما برای پیشرفت در پروژه‌های عمرانی محدودیت داریم به طوری که تنها در شش ماهه ابتدای سال می‌توانیم ساخت و ساز انجام دهیم، اما در شش ماهه دوم سال به دلیل باران و برف زیادی که می‌بارد اجازه کار عمرانی را سلب می‌کند و در این مدت معمولاً مشغول برف‌روبی و باز کردن مسیرها هستیم.

فرماندار خوانسار افزود: نرخ بیکاری شهرستان خوانسار ۹.۲ درصد است. مهاجرت از خوانسار از دهه ۶۰ به بعد افزایشی شد. در بحث هتل‌سازی مجموعه گردشگری گلستان کوه در ورودی خوانسار در استان اصفهان بی‌نظیر است و چند مرکز اقامتی ارزان قیمت در شهر و اطراف آن و یک هتل ۵ ستاره در پارک سرچشمه ساخته می‌شود. تولید عسل از نظر اقتصادی فواید زیادی را نصیب مردم می‌کند به طوری که اکنون ۱۴۰ تعاونی زنبورداری در شهرستان فعال است و جشنواره عسل را نیز برگزار خواهیم کرد.

علی خاصی گفت: در برخی از بخش‌های شهرک صنعتی نیروی کار کم داریم به طوری که مجبور شده‌ایم از افاغنه در این کارگاه‌ها استفاده کنیم.

وی در مورد آخرین وضعیت احداث کمربندی خوانسار و تأمین بودجه ۲۰۰ میلیاردی آن، گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان پروژه‌هایی که مربوط به راه و شهرسازی بود از مجموع مصوبات سفر جدا و به بخش راه و شهرسازی منتقل شد. به همین دلیل امکان دارد بودجه بسیار بیشتری برای آن اختصاص دهند. اگر در سفر ریاست جمهوری هم بودجه‌ای به آن اختصاص نیافته باشد محکوم هستیم که برخی پروژه‌ها مانند کمربندی خوانسار را زودتر اجرا کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار