مدیرکل انتقال خون اصفهان گفت: به علت کم رغبتی جوانان و بانوان برای اهدای خون، سن اهدا در این استان رو به افزایش است.
کد خبر: ۱۰۵۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵ 28 July 2022

علی فتوحی افزود: سن اهدای خون در استان از ۳۵ تا ۶۵ سال است که برخی از افراد با سن بالا بنا به بیماریها و کهولت سن دیگر قادر به اهدای خون نیستند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان افزود: بنا به ارزیابی‌های آماری، در سال گذشته ۱۶۵ هزار و ۹۴ نفر برای اهدای خون در استان مراجعه کردند که از این تعداد۱۳۳ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی یادآور شد: از مجموع اهداکنندگان خون در سال گذشته تنها چهار هزار و ۲۲۶ نفر را بانوان تشکیل دادند که بنا بر علت‌یابی‌های صورت گرفته این نگرش اشتباه که زنان بدلیل مسائل فیزیولوژی در صورت اهدای خون با مشکل مواجه می‌شوند موجب کم رغبتی آنها به اهدای خون شده است که باید در این زمینه آگاهی‌رسانی و فرهنگ سازی صورت گیرد.

فتوحی افزود: از مجموع اهداکنندگان سال قبل، ۱۸ هزار و ۳۳۶ نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون کردند که این امر نشانه کم تمایلی جوانان به اهدای خون در استان است که این چالش هم باید با کمک رسانه‌ها رفع شود.

وی آمار مراجعه برای اهدای خون از ابتدای سالجاری تاکنون را ۵۷ هزار و ۶۷۷ نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۴۶ هزار و ۵۳۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان همچنین میزان ذخیره خون را در زمان حاضر حدود هفت روز و قابل قبول دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود که با شروع پیک جدید کرونا و افزایش گرمای هوا میزان مراجعه برای اهدای خون کاهش یابد ولی در کنار آن قرار گرفتن در دهه اول محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا باعث افزایش حجم مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان به گروه‌های خونی منفی بیشتر نیاز است تصریح کرد: اهدای تمامی گروه‌های خونی با توجه به افزایش درخواست بیمارستان‌ها و بیماران خاص در طول سال مورد نیاز است.

فتوحی همچنین با بیان اینکه افرادی که مبادرت به تتو یا خالکوبی می کنند جزو افراد با ریسک بالا برای انتقال بیماریها محسوب می شوند گفت: اهدای خون تا یکسال توسط این افراد ممنوع است.

وی به چالش‌های دیگر این اداره‌کل درخصوص مشکلات مالی، کمبود بودجه، تعداد کم پایگاه‌های انتقال خون اشاره کرد و گفت:  نیازمند کمک خیران در این  زمینه هستیم .

برچسب ها: اهدا خون ، انتقال خون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار