معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: سهم تالاب بین‌المللی گاوخونی از بارندگی‌های ۶ و ۷ مرداد جاری، اندک و کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب، تخمین زده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲ 31 July 2022

حسین اکبری اعلام کرد: سهم تالاب گاوخونی از بارندگی های اخیر حدفاصل ۶ تا ۷ مرداد ۱۴۰۱ بسیار ناچیز بود بطوری‌که هیچ سیلاب و روان آبی از شاخه زاینده رود و در محل ایستگاه هیدرومتری شاخ کنار وارد تالاب نشده است.

وی اظهار داشت: بر اساس پایش های میدانی، مقدار کمی روان‌­آب از سمت گردنه ملا احمد نایین و از طریق آبراهه مجاور کوه سیاه به شمال تالاب وارد شد که موقت و حجم آن بسیار کم بود و به دلیل نبود امکانات سنجش، تعیین میزان دقیق آن میسر نیست و میزان تخمینی آن حدود ۱۰ هزار متر مکعب برآورد می شود.

اکبری اضافه کرد: همچنین  ۲ سیلاب کوتاه مدت چند ساعته از سمت شرق و ارتفاعات قلعه خرگوشی در استان یزد وارد شرق تالاب شد که به‌دلیل نبود تجهیزات اندازه گیری، حجم دقیق آن مشخص نیست. 

وی ادامه داد: از سمت جنوب و از طریق رودخانه موسوم به "واز" آبی از سمت شهرستان ایزدخواست (استان فارس) به علت وجود سد به پایین دست سرازیر نشده است مگر اینکه روان‌­آبی از آبراهه های پایین دست به سمت تالاب جریان یافته باشد که به علت شرایط بسیار سخت دسترسی به جنوب تالاب، ورود احتمالی سیلاب و حجم آن مشخص نشده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان خاطر نشان کرد: در سطح تالاب گاوخونی نیز هیچگونه بارندگی ثبت و گزارش نشده است. 
وی با بیان اینکه بررسی های بیشتر و تکمیلی میدانی برای برآورد احجام وارد شده به تالاب در حال انجام است، گفت: تصاویر ماهواره ای که تا چند روز آینده قابل دسترس خواهد بود، اطلاعات بیشتر و درک بهتری از نمایه ها و شاخص ها از میزان سیلاب وارد شده به تالاب از شاخه های غیر زاینده رود و زیرحوضه را مشروط به اینکه هوا ابری نباشد نشان خواهد داد که نتایج آن هفته آینده مشخص خواهد شد.

اکبری افزود: در مجموع بر اساس بررسی‌های اولیه میدانی و اطلاعات دریافتی، میزان آبگیری یا افزایش رطوبت موقتی و بسیار محدود و لکه ای تالاب ناشی از بارندگی های اخیر کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب، تخمین زده می شود که موجب تاخیر در خشک شدن کامل تالاب با توجه به عدم دریافت حقابه ها و در نتیجه غبارخیزی آن می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار