مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: بیشترین آمار فوتی های ناشی از غرق شدگی در این استان مربوط به رودخانه زاینده رود و استخرهای کشاورزی و در چهار شهرستان اصفهان، لنجان، نجف آباد و مبارکه است.
کد خبر: ۱۰۶۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲ 02 August 2022

مهدی فارسی افزود: در سال گذشته ۴۷ مورد و در سه ماه نخست امسال ۲۴ مورد غرق شدگی منجر به فوت در استان اصفهان داشتیم که آمار فصل بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، چهار برابر شده است.

وی با بیان اینکه در اواسط فصل تابستان هستیم و بطور معمول میزان غرق شدگی در این فصل بیشتر است، اظهار داشت: با توجه به موارد گزارش شده در سه ماه نخست امسال، آمار مناسبی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به اینکه در سه ماه نخست امسال ۹ مورد غرق شدگی در رودخانه زاینده رود و پنج مورد در استخرهای کشاورزی اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: سایر موارد غرق شدگی در مکان هایی مانند استخرهای باغ خصوصی، دریاچه های مصنوعی ، سدها و کانال های آب رخ داده است.

فارسی با بیان اینکه مرکز بهداشت اصفهان بمنظور پیشگیری از بروز سوانح و حوادث منجر به فوت از جمله غرق شدگی، همواره راهکارها و پیشنهادهایی را به بخش های مرتبط ارائه می دهد، گفت: وظیفه اصلی مرکز بهداشت، پیشگیری است بهمین دلیل در زمینه سوانح و حوادث مختلف از جمله غرق شدگی دلایل آن را استخراج کرده و از ارگان های مربوطه می خواهیم که اقدامات لازم را بمنظور پیشگیری انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه شنا کردن در رودخانه ها خطراتی را بهمراه دارد، افزود: عده ای فریب ظاهر آرام رودخانه ها را می خورند درحالیکه عمق آب، گل و لای و گرداب موجود در آن می تواند حتی برای افرادی که به فنون شنا آشنا هستند خطرآفرین باشد و به غرق شدن و فوت منجر شود.

فارسی با اشاره به اینکه استخرهای کشاورزی نیز به دلیل شکل خاص و شیب دار و جنس کف استخر مکان مناسبی برای شنا کردن نیستند، تصریح کرد: لازم است که اقدامات لازم برای نصب حفاظ و حصار در اطراف آن بمنظور جلوگیری از سقوط افراد در داخل استخر و همچنین دستگیره هایی در کنار آنها انجام شود.

وی با بیان اینکه مردم باید از شیرجه زدن در هر منبع آبی که از عمق آن اطلاعی ندارند به شدت پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: در مواردی افراد پس از شیرجه زدن به داخل آب به دلیل برخورد سر به سنگ یا کف زمین، فوت کردند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد: افراد قبل از ورود به آب بویژه در فصل گرما باید دمای آب را بررسی کنند زیرا ورود ناگهانی به آب سرد در هوای گرم باعث شوک می شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هیچگاه نباید کودکان را کنار تشت آب یا حوضچه های کوچک تنها گذاشت زیرا خطرآفرین است، گفت: امسال همزمان با هفته " پیشگیری از غرق شدگی" از یکم تا هفتم مرداد آموزش های مختلفی به مردم استان درباره این موضوع و برای گروه های در معرض خطر بویژه کودکان ارائه شد.

فارسی با بیان اینکه لازم است مردم با فنون اولیه شنا آشنا باشند، اظهار داشت: پیشنهاد می شود برای تشویق مردم به استفاده از استخرهای مجاز ورزشی و همچنین آشنایی هرچه بیشتر آنها با فنون شنا، در روزهای خاصی از هفته قیمت بلیط استخر نیم بها شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار