قدرت نمایی بیماری پوستی پردردسر؛
۲ منطقه جدید در شهرستان‌های نایین و شهرضا به کانون‌های سالک‌خیز استان اضافه شده است.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵ 11 August 2022

کارشناس مسئول بیماری سالَک مرکز بهداشت استان به شناسایی موارد جدید ابتلا به سالک در برخی از مناطق استان اشاره کرد و گفت: با افزوده شدن منطقه چوپانان در شهرستان نایین و محدوده امامزاده علی اکبر شهرستان شهرضا به کانون‌های سالک‌خیز استان تعداد کانون‌های سالک خیز به ۹۱ مورد رسید.
جواد رمضان پور افزود: با وجود فاصله ۲ تا سه ساعته منطقه چوپانان با اصفهان، بررسی‌ها نشان می‌دهد انتقال مقداری کود از منطقه ورزنه به چوپانان که حاوی پشه ناقل سالک بوده باعث سرایت این بیماری شده است.
وی با بیان این که با انتقال این محموله کود به چوپانان، انگل سالک به این روستا هم رسیده، گفت: از جمعیت حدود ۸۰۰ نفری این روستا، حدود ۸۰ نفر سال گذشته به سالک مبتلا شدند.
کارشناس مسئول بیماری سالَک مرکز بهداشت استان افزود: محدوده امامزاده علی اکبر شهرضا هم که در ۲۰ کیلومتری جنوبی نصرآباد جَرقویه قرار دارد و موش سالک از آنجا به سمت منطقه امامزاده علی اکبر مهاجرت و انگل و پشه سالک را با خود به آنجا منتقل کرده است.
رمضان پور با اشاره به اینکه از سال ۸۷ پیش بینی می شد این بیماری به نقاط پاک استان هم کشیده شود، گفت: اقدامات کارشناسی نشده باعث انتشار این بیماری در برخی مناطق و افزایش آمار ابتلا می‌شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته آمار ابتلا به سالک به حدود سه هزار نفر در استان رسید، گفت: تاکنون حدود ۱۵۰ کانون سالک در استان اصفهان شناسایی شده که ۹۱ کانون از بقیه کانون‌ها حادتر است.
اصفهان یکی از استان‌های سالک خیز کشور به ویژه از نوع روستایی است که مناطقی همچون اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه و مناطق جنوب و جنوب شرق شامل نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر با این پدیده مواجه هستند.
سالَک یک نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بدشکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامد‌های ناگوار این بیماری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار