حجم آب درون سد زاینده رود به ۲۶۴ میلیون مترمکعب رسیده است .
کد خبر: ۱۰۶۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸ 13 August 2022

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود با اشاره به کاهش ۴۸ میلیون مترمکعبی ذخیره سد زاینده‌رود نسبت به برنامه بازنگری شده منابع و مصارف تا پایان تیرماه سال جاری گفت:هم اکنون ورودی آب به این سد ۱۶ و خروجی از آن ۲۷ مترمکعب بر ثانیه است.

سیدمجتبی موسوی نایینی درخصوص تاثیر کدورت آب چشمه کوهرنگ بر کیفیت آب سد زاینده رود در پی بارش‌های سیلابی اخیر افزود: با توجه به خودپالایی و فاصله چشمه کوهرنگ تا سد زاینده‌رود این کدورت به صورت مستقیم تأثیر قابل توجهی بر کیفیت آب سد نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی گذشته - مهرماه ۱۴۰۰ تا هفدهم امردادماه سال جاری ۹۳۲ میلیون مترمکعب بوده، گفت: این در حالی است که در ۵۱ سال گذشته به طور میانگین یک میلیارد و ۲۹۹ میلیون مترمکعب ورودی داشته است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزود: مقایسه ورودی آب به سد زاینده رود در سال آبی جاری با مشابه بلند مدت نشانگر کاهش ۲۸ درصدی ورودی آب به این سد است.

موسوی نایینی با اشاره به گرم شدن هوا و وضعیت ذخیره سد زاینده‌رود، بر مدیریت مصرف در همه بخش‌ها اعم از آشامیدنی و بهداشت، کشاورزی و صنعت تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: بنابر آخرین آمار هواشناسی میانگین بارشی در سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود (کوهرنگ) از ابتدای سال زراعی جاری تا ۱۹ امرداد ماه هزار و ۲۶۵ میلیمتر است در حالی که در مدت مشابه سال زراعی گذشته میانگین بارش‌ها در این منطقه ۸۲۱ میلیمتر و میانگین بلند مدت هزار و ۳۵۴ میلیمتر بوده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود افزود: مقایسه میانگین بارش‌های سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش ۵۴ درصدی بارش‌ها در سرشاخه اصلی حوضه زاینده رود است؛ با وجود این میانگین بارش‌ها در مقایسه با بلندمدت همچنان هفت درصد کاهش نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار