مسوول بیماری دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اضافه وزن و چاقی، شایع‌ترین عامل ابتلا به بیماری دیابت در استان است که برنامه غذایی و کم تحرکی در آن تاثیر بسیاری دارد.
کد خبر: ۱۰۷۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲ 20 November 2022

رامش حسین‌خانی افزود: حدود ۶۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در استان اصفهان به اضافه وزن و چاقی دچار هستند که این موضوع تاثیر بسزایی در ابتلا به بیماری دیابت دارد.

وی اظهار داشت: تغییر سبک زندگی و مصرف زیاد شیرینی، چربی، غذاهای فوری (فست فود) و کربوهیدرات ها در گسترش اضافه وزن و چاقی در بین افراد بسیار موثر است.

حسین‌خانی با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی بین دانش آموزان از ۱۴ درصد در حدود هشت سال گذشته به ۲۲ درصد در زمان حاضر رسیده است، اضافه کرد: هرچه سن افراد کمتر باشد و به اضافه وزن و چاقی مبتلا باشند، عواقب بدتری مانند دیابت و فشار خون در انتظار آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه ما با مخاطره جدی در زمینه ابتلای کودکان و نوجوانان به دیابت بدلیل افزایش اضافه وزن و چاقی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در این رده سنی افراد باید هر روز حداقل یک ساعت بازی و تحرک داشته باشند اما می بینیم که در واقع اینگونه نیست و بیشتر وقت کودکان و نوجوانان با وسائل دیجیتال می‌گذرد.

به گفته وی، کودکان در هر روز حداکثر ۲ ساعت می توانند از وسائل دیجیتال مانند تلفن همراه یا لپ تاپ استفاده کنند اما در سال های اخیر میزان استفاده آنها از این وسائل افزایش یافته و به کم تحرکی منجر شده است که دوران کرونا این موضوع را تشدید کرد.

وی همچنین با بیان اینکه در زمان حاضر میزان شیوع دیابت در بین مردم استان اصفهان ۱۳.۶۸ درصد و در میانگین کشوری ۱۴.۱ درصد است، اظهار داشت: شیوع دیابت در سال ۹۵ در استان اصفهان حدود ۱۱.۶۹ درصد و میانگین کشوری ۱۰.۵ درصد بود.

حسین‌خانی افزود: در واقع بیماری دیابت در عرض چهار سال در استان اصفهان ۲ درصد و در کشور، چهار درصد افزایش یافت و این آمار نشان می دهد که با مجموعه اقدامات انجام شده در سال های اخیر، سرعت این بیماری کمتر شده است.

وی با بیان اینکه اصفهان در سال ۹۵ در رتبه دوم و در سال ۹۹ در رتبه ۱۲ شیوع دیابت در کشور قرار داشت، خاطرنشان کرد: شواهد نشان می‌دهد که شیوع بیماری دیابت در دوران کرونا بیشتر شد اما آمار دقیقی از آن در زمان حاضر در اختیار نداریم.

مسوول بیماری دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۱۴ درصد از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت در استان از بیماری خود اطلاعی ندارند که این آمار خوبی است زیرا بر اساس اهداف تعیین شده تا سال ۲۰۴۰ میلادی باید حدود ۸۰ درصد مبتلایان از بیماری خود آگاه باشند که ما در زمان حاضر از این آمار جلوتر هستیم.

وی تصریح کرد: اما از نظر پوشش درمانی و کنترل بیماری دیابت هنوز به خوبی به اهداف مورد نظر نرسیدیم.

حسین‌خانی از مردم خواست تا با مراجعه به مراکز بهداشت از خدمات غربالگری اضافه وزن و دیابت استفاده کنند و همچنین در هر وعده یا نیم وعده غذایی، نیمی از بشقاب خود را به سبزی و میوه اختصاص دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار