معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تامین و توزیع داروهای آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌های استان در زمان حاضر به وضعیت مطلوبی رسیده است و تولید آنها در کارخانه‌های داروسازی‌ نیز بطور مُستمر ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۷۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷ 21 November 2022

محمود اعتباری افزود: اکنون این مشکل در استان وجود ندارد که داروخانه‌ها بیماری را بدلیل نداشتن داروی آنتی بیوتیک رد کنند البته شرایط بگونه‌ای هم نیست که داروخانه‌ها به اندازه چند ماه ذخیره داشته باشند.

وی در باره کمبود داروهای آنتی بیوتیک در ۲ ماه گذشته اظهار داشت: عوامل مختلفی مانند کاهش تولید این داروها بویژه مخصوص اطفال و سوسپانسیون‌های خوراکی در برخی داروسازی‌ها، شیوع زودهنگام آنفلوآنزا، تغییر سیاست‌های ارزی، تحریم‌های ظالمانه و نبود برنامه‌ریزی به کمبود این داروها مُنجر شده است.

اعتباری خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته بدلیل شیوع کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه، شیوع آنفلوآنزا و عفونت‌های باکتریال ثانویه تا حد قابل توجهی کاهش یافت و به همین دلیل داروهای آنتی بیوتیک متقاضی چندانی نداشت لذا برخی از داروسازها، تولید این قبیل داروها مانند سوسپانسیون‌های اطفال را کاستند یا حتی متوقف کردند.

وی به اقداماتی که سازمان غذا و دارو برای رفع آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور انجام داد، اشاره کرد و گفت: رفع مشکلات تولیدکنندگان، اصلاح قیمت‌گذاری، تخصیص تسهیلات مالی قابل توجه به تولیدکنندگان، واردات دارو، ارائه سریع ارز، کاهش درصد مالیات ارزش افزوده بر روی مواد اولیه وارداتی و سه نوبته شدن فعالیت خطوط تولید در کارخانه‌های داروسازی‌، از جمله این اقدامات بود.

وی با اشاره به اینکه ۲ محموله وارداتی داروهای آنتی بیوتیک در اختیار استان اصفهان قرار گرفته است، اضافه کرد: در زمان حاضر این قبیل داروها بطور مستمر در حال تولید و توزیع در سطح بازار است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره کمبود دارو برای برخی از بیماری‌های خاص تصریح کرد: ما انکار نمی‌کنیم که کمبود دارو در برخی از اقلام وجود دارد اما برای تامین آنها نیز برنامه‌های خاصی در حال پیگیری و اجراست.

وی همچنین با بیان اینکه تولید داخلی "قلم انسولین" در کشور به اندازه کافی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بحث کمبود آن مربوط به یک برند خاص خارجی بود که در زمان حاضر تامین شده، هرچند تغییر قیمت داشته است اما توسط بیمه پوشش داده می شود.

اعتباری تاکید کرد: هرگاه کمبود دارویی بوجود می‌آید، عده‌ای سودجو با سوء‌استفاده از شرایط پیش آمده اقدام به قاچاق و عرضه غیرقانونی داروها می کنند به همین دلیل از مردم می‌خواهیم که به هیچ عنوان، فراورده‌های دارویی را خارج از نظام درمان و داروخانه‌ها تهیه نکنند و اگر موردی را هم مشاهده کردند به سامانه تلفنی ۱۹۰ گزارش دهند.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در باره گلایه تعدادی از مُتصدیان داروخانه‌ها در باره "سبد فروشی" توسط برخی از شرکت‌های پخش دارویی و مشروط کردن فروش داروها به خرید بسته‌های دارویی یا بهداشتی دیگر هشدار داد: این کار غیرقانونی است و با شرکت‌های پخش دارویی که این کار را انجام دادند، برخورد شده است و به آنها تذکر داده‌ و تعدادی را هم تعلیق کرده‌ایم.

وی با اشاره به "طرح دارویی" برای مشخص شدن سهمیه‌ داروخانه‌ها افزود: در سهمیه دارویی، چیزی به نام سبد فروشی نداریم و شرکت های پخش دارو موظف هستند که سهمیه‌های مشخص شده را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه نیز توضیح داد: اگر داروسازی این داروها را بدون نُسخه به مردم می‌فروشد، خطا می‌کند، البته بخشی از این موضوع به اصرار بیماران برای خرید این داروها بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه همه داروهای آنتی بیوتیک زیر پوشش بیمه است، افزود: یکی از روش‌هایی که می‌تواند جلوی این پدیده را بگیرد این است که اگر بیماری به پزشک مراجعه و نُسخه دریافت کرد، خرید دارو از طریق نسخه برای او بسیار ارزانتر از تهیه آزاد آن باشد.

همچنین به گفته وی، اگر برخی از پزشکان یا کلینیک‌ها اصرار می‌کنند که باید نسخه فقط از یک داروخانه خاص تهیه شود، باید به آنها شک کرد.

اعتباری با اشاره به اهمیت ارتقای فرهنگ مصرف دارو در بین مردم اظهار داشت: با توجه به مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ و ایجاد مقاومت میکروبی نسبت به آن، ۲۷ آبان تا سوم آذر به نام "هفته جهانی آگاهی بخشی در باره داروهای آنتی میکروبیال" نامگذاری و شعار امسال آن نیز "‌همه با هم برای پیشگیری از مقاومت به داروهای ضدمیکروبی" انتخاب شده است.

وی از رسانه‌ها خواست تا در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتر داشته باشند و افزود: درمان بیماری‌هایی مانند کووید-۱۹ که توسط ویروس ایجاد می شود نیازی به داروهای آنتی بیوتیک ندارد اما هنوز بسیاری از مردم در باره این موضوع آگاهی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف خودسرانه و بی‌رویه آنتی بیوتیک به معضل جدی در جامعه تبدیل شده است، ادامه داد: برای بیماری هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی، استراحت، استفاده از مایعات و سُرم شست‌وشو برای بینی و گلو، بهترین راه درمان موثر است.

اعتباری با بیان اینکه مصرف بی‌رویه داروهای آنتی بیوتیک، عوارضی نیز برای بدن به همراه دارد، گفت: اگر بیماری، مصرف این داروها را شروع می‌کند باید دوره کامل مصرف آن را طی کند در غیر این صورت، بیماری و عوارض آن دوباره بروز خواهد کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ایجاد زمینه برای بروز بیماری‌های قارچی، یکی از عوارض خوددرمانی با آنتی بیوتیک است بطوریکه در دوران کرونا نیز در برهه‌ای، عفونت‌های قارچی رُخ داد.

یک متخصص داروسازی بالینی نیز در این نشست اظهار داشت: چهار عامل در مصرف بی‌رویه و خودسرانه و همچنین تجویز غیرمنطقی داروهای آنتی بیوتیک تاثیر دارد که شامل بیمار، پزشک، داروساز و محیط کار است.

رسول سلطانی افزود: برخی بیماران، باورهای نادرستی در باره تاثیر داروهای آنتی بیوتیک بر روی بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی دارند که لازم است در این زمینه به آنها اطلاع رسانی شود.

وی با بیان اینکه برخی پزشکان نیز بدلایل مختلف، این داروها را بطور غیرمنطقی تجویز می‌کنند، تصریح کرد: اطلاعات پزشکان باید در این زمینه به‌روز باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در برخی داروخانه‌ها نیز داروهای آنتی‌بیوتیک بطور آزاد و بدون نسخه به مردم فروخته می‌شود که این کار نوعی خیانت در حقِ این دسته از داروهای ارزشمند است.

وی درباره نقش محیط کار نیز توضیح داد: برخی از درمانگاه‌ها در دوران شیوع بیماری‌های تنفسی فصلی، بسیار شلوغ هستند و بار کاری بر روی پزشکان زیاد است به همین دلیل نمی‌توانند بیماران را بدرستی معاینه کنند که این کار ممکن است به تجویز غیرمنطقی داروها مُنجر شود.

سلطانی نیز با تاکید بر اینکه بیماری‌های شایع ویروسی در فصل سرد سال نیازی به آنتی بیوتیک ندارند، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد موارد گلو درد، ویروسی است و نیاز به داروهای آنتی بیوتیک ندارد به همین دلیل بیماران باید از درمان خودسرانه پرهیز کنند.

وی هشدار داد: مصرف بی‌رویه داروهای آنتی بیوتیک، عوارض زیادی به همراه دارد و حتی ممکن است به عوارض قلبی و مرگ نیز مُنجر شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار