رییس انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان گفت: بعد از گذر چهار دهه هنوز در اصفهان نتوانسته ایم یک اثر معماری مرجع و قابل تحسین نسبت به مجموعه شهری با مولفه های تاریخی که در آن قرار گرفته است، داشته باشیم.
کد خبر: ۱۰۷۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶ 29 November 2022

آتوسا افغان افزود: هنوز در اصفهان مجموعه ای که بتوانیم به عنوان یک مرجع مناسب معماری به آن رجوع کنیم، وجود ندارد و این مشکل اصلی شهر در رابطه با معماری دولتی است.

به گفته وی پروژه های بزرگ دولتی مانند میدان امام علی(ع) ، مجموعه مصلی و بدنه شرقی چهارباغ پروژه هایی هستند که با سرمایه گذاری و با تفکر احیای هویت شکل گرفته‌اند اما بسیار ناکارآمد ظاهر شدند.

افغان در این رابطه افزود:این یعنی اینکه مجموعه ای مثل میدان امام علی(ع) نتوانسته است مجموعه‌ ای باشد که مردم به آن رجوع کنند و با دلچسبی در آن قدم بزنند و دوستش داشته باشند. دلیل آن این است که تنها تکرار معماری قدیم بدون توجه به نیازها و تفکر شهروند معاصر است.

رییس انجن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان با اشاره به بدنه تجاری چهارباغ عباسی و مغازه هایی که از ۵۰ سال پیش در آن کار می‌کنند، گفت: در گذر چهارباغ یک مجموعه تجاری در بدنه شرقی با معماری دولتی می بینید که راکدترین بخش چهارباغ شده است و هرکاری می کنند، احیا نمی‌شود چون به اصول اولیه ای که باید بدنه تجاریِ کنار خیابان داشته باشد، توجه نکرده است.

به گفته افغان، مجموعه هایی که با معماری دولتی کار شده اند از زمان واگذاری مجموعه ها، نحوه کار کردن و انتخاب طرح‌ها ایراد داشته و همه گزینشی بوده اند.

وی مجموعه مصلی اصفهان را یکی از تجربه های ناموفق معماری اصفهان دانست و افزود: مصلیِ شهر که می بایست بزرگ ترین گردهمایی شهروندی را معرفی کند و معرف زمان خودش باشد، همه تناسبات معماری را به هم ریخته و آنچه از گنبد و گلدسته تکرار کرده اند، تبدیل به تناسبات زشت برای سیمای شهر شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار