عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: میانگین غلظت ذرات معلق ۲.۵ میکرون (pm) در هوای کلانشهر اصفهان بیش از پنج برابر استانداردهای بهداشت جهانی است.
کد خبر: ۱۰۸۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸ 17 January 2023

محسن سلیمانی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: در اصفهان مجموعه ای از منابع آلاینده انسان ساز و طبیعی وجود دارد که در کمتر منطقه ای از دنیا چنین چیزی شاهد هستیم.

وی، یکی از عوامل اصلی تاثیر گذار بر آلودگی هوای اصفهان را ذرات معلق ۲.۵ میکرون دانست و اظهار داشت: اگر ذرات معلق (pm) یک میکروگرم بر متر مکعب کاهش یابد، خسارت بهداشتی در شهر اصفهان به میزان ۳.۶ میلیون دلار کمتر و موجب جلوگیری از مرگ زودرس ۳۱ نفر می شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: مطالعه ای که در سال ۹۹ انجام شد نشان داد که سالانه حدود ۲ هزار و ۵۴۰ مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در اصفهان گزارش می شود.

این استاد دانشگاه، میانگین خسارت بهداشتی آلودگی هوا در اصفهان را ۴۴۰ میلیون دلار در سال دانست و اضافه کرد: سال های عمر از دست رفته منتسب به آلودگی هوا در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان بیش از چهار هزار و ۳۰۰ سال برآورد شده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم، اظهار داشت: باید به سمت برنامه ریزی و کنترل حرکت کنیم ولو اینکه اثر آن کوتاه مدت و کم باشد.

سلیمانی گفت: ما باید رویکرد و نگاه خود را به محیط زیست تغییر دهیم و در مسیر توسعه پایدار حرکت کنیم اما هنوز اصفهان در زمینه توسعه ، مسیر قبلی را طی می کند.

وی با بیان اینکه اثرگذاری مازوت روی آلودگی هوا بسیار زیاد است، افزود: میزان گوگرد در مازوت معادل همه سیستم حمل و نقل شهر اصفهان است و باید تصمیم گیران، متناسب با این مسائل و شرایط تصمیم گیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه نیروهای تحصیلکرده ما سواد محیط زیست دارند اما باور به آن ندارند، افزود: در زمینه آلودگی هوا، بخش های مختلف تاثیرگذار هستند و باید هریک از آنها با توجه به شرایط مکانی و زمانی در نظر گرفته شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار