رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان گفت: بر اساس آمار ۱۳ درصد صادرات حدود ۶۵ میلیون دلاری فرش دستباف کشور به استان اصفهان اختصاص دارد.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱ 18 January 2023

اسماعیل نادری در نشست خبری برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف اصفهان، با بیان اینکه ایران و اصفهان در زمینه فرش دستباف از جایگاه والایی در دنیا برخوردار بوده است، افزود: نامگذاری یک روز بنام فرش دستباف در تقویم جمهوری اسلامی و نامگذاری یکی از چهار راههای شهر اصفهان بنام فرش دستباف و نصب المان در این زمینه، از جمله درخواست‌های اداره کل فرش سازمان صمت اصفهان، تشکل‌ها و سازمان‌های مرتبط با فرش دستباف از جمله انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان و شرکت نمایشگاهها و اتاق بازرگانی اصفهان بود.

نادری اضافه کرد: نزدیک ۵۰ تا ۶۰ هزار بیمه شده فرش دستباف در این استان وجود داشت که در مرحله اول به حدود ۳۵ هزار نفر کاهش یافت و در زمان حاضر به کمتر از ۲۰ هزار بیمه شده رسیده است. در سال‌های گذشته وقفه ای در زمینه پرداخت بودجه و یارانه بیمه بافندگان فرش دستباف استان به سازمان تامین اجتماعی ایجاد شد و همین امر موجب کاهش تعداد افراد تحت پوشش بیمه شد.

وی ادامه داد: همچنین تفاهم نامه ای بین مرکز ملی فرش و تشکل‌ها و سازمان تامین اجتماعی در زمینه نحوه بازرسی‌ها، چگونگی تذکر و قطع بیمه بافندگان فرش وجود داشت اما سازمان تامین اجتماعی به هیچکدام از این موارد عمل نکرد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهار داشت: زنجیره تولید فرش دستباف در کشور و استان باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه تغییر نگرش در مسوولان و مردم ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات بسیاری در زمینه فرش دستباف در استان وجود دارد و راهکارهایی هم در این زمینه ارائه شده است.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس آمار ۱۳ درصد صادرات حدود ۶۵ میلیون دلاری فرش دستباف کشور به استان اصفهان اختصاص دارد، اظهار داشت: البته آماری که گمرک در این زمینه صادرات فرش دستباف اعلام می کند چندان مورد قبول ما نیست و سهم اصفهان بیشتر از این میزان است.

وی ادامه داد: بیشتر فرش های تولیدی استان اصفهان از مبدا تهران صادر می‌شود اما این آمار بصورت تفکیکی اعلام نمی‌شود و جزو آمار صادرات تهران ثبت می شود و بر این اساس بیش از ۱۵ درصد از صادرات فرش دستباف به استان اصفهان اختصاص دارد.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان با بیان اینکه این استان از جایگاه ویژه ای در هنر صنعت فرش دستباف کشور برخوردار است افزود: بطور رسمی بیش از ۲۷۰ هزار بافنده فرش دستباف در اصفهان شناسایی شدند و تعداد بافنده های فرش دستباف در این استان بیشتر از سایر صنایع فعال هستند.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته حدود ۴۲۰ هزار بافنده فرش دستباف در استان وجود داشت اما بدلیل مسائل و مشکلات تولید از جمله تحریم و بازار به ۲۷۰ هزار بافنده کاهش پیدا کرده است.

عصاچی گفت: فرش بعنوان سفیر فرهنگی کشور ما محسوب می شود و از سابقه دیرینه ای برخوردار است و اصفهان بعنوان یکی از قطب های مهم تولید فرش دستباف است و بهترین فرش ها در این استان بافته می شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر فرش های تولیدی این استان در نمایشگاههای معتبر دنیا در معرض نمایش قرار داده می شود.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان اصفهان، بهبود بازار و کسب جایگاه و منزلت بافندگان فرش دستباف را از اهداف برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف عنوان کرد و افزود: این نمایشگاه با همکاری شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان، اتاق بازرگانی، سازمان صمت و دانشگاه هنر و تشکل ها برگزار می شود و رویدادهای خوبی دیگری از جمله برگزاری نمایشگاه مجازی فرش دستباف در کنار این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

رییس اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف اصفهان نیز در این نشست گفت: باید از هر طریق ممکن در راستای ارتقا جایگاه فرش دستباف ایران و اصفهان تلاش کنیم.

ساعد عصاچی افزود: در زمان حاضر ۱۰ درصد از جامعه ایران با کار هنری در زمینه فرش درگیر هستند و حدود ۸.۵ میلیون نفر در کشور از این طریق امرار معاش می کنند و از این هنر صنعت درآمدزایی دارند.

مدیر عامل شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان گفت: بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان به عنوان یک رویداد هنری و تجاری در کنار خود میزبان رویدادهای جانبی بسیاری است.

احمدرضا طحانیان با بیان اینکه اصفهان بعنوان مهد فرش دستباف ایران محسوب می شود افزود: از جمله این رویدادها برگزاری جلسه کمیته فرش دستباف اصفهان با رویکرد توسعه صادرات، برگزاری نمایشگاه مجازی فرش دستباف، بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی استان اصفهان، برندسازی و افزایش فروش فرش دستباف با تکیه بر ابزارهای نوین، نشست تخصصی کاربرد هنر در ارتباطات و نشست هم‌اندیشی مشترک صادرکنندگان فرش دستباف و صنایع دستی به شمار می‌رود که نقش تاثیرگذاری در تبیین نقشه راه حوزه فرش دستباف اصفهان و سراسر کشور ایفا خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه هم همانند رویدادهای گذشته بخوبی برگزار شود و تاثیر خوبی در هنر صنعت فراگیر فرش دستباف در جامعه بعنوان یک هنر، فرهنگ و روح زندگی تاثیرگذار باشد و دستاوردهای ارزشمندی را برای کشور و استان اصفهان به ارمغان آورد.

مدیر عامل شرکت نمایشگاههای بین المللی اصفهان افزود: علاقمندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۱ روزهای پنجم تا دهم بهمن ماه سال جاری به محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبروی منطقه روشن‌دشت مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار