مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: مشاور سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کارشناسی سازه‌های آبخیزداری بالادست زاینده‌رود را آغاز کرده و تابستان۱۴۰۲ نتایج مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ 10 March 2023

ابوطالب امینی اظهار داشت: با توجه به اینکه محدوده حوضه آبخیز زاینده‌رود در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری واقع شده لازم بود یک مشاور توسط سازمان منابع طبیعی کشور انتخاب شود که به صورت علمی و کارشناسی همه سازه‌های آبخیز را در ۲ استان بررسی و اعلام نظر کند.

وی ادامه داد: سازمان منابع طبیعی کشور به این نتیجه رسید که اگر سازه آبخیزداری به غیر از اهداف آن در این محدوده احداث شده باشد مشکل را برطرف کند زیرا قرار نیست آبخیزداری به پایین دست حوضه‌ای آبخیز آسیب برساند بلکه هدف از ایجاد آن کاهش خسارت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: در حال حاضر مشاور سازمان انتخاب شده و بر سازه‌های آبخیزداری در دو استان کار می‌کند و قرار است ۳۱ تیر ماه خروجی داشته باشد.

امینی با بیان اینکه پس از انجام بررسی‌ها جلسه‌ای با حضور مسئولان ۲ استان، صنف کشاورزان و آب منطقه‌ای در این باره برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: تابع نتیجه بررسی علمی و کارشناسی مشاور سازمان منابع طبیعی کشور خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار داشت: سازه‌های آبخیزداری که در محدوده استان اصفهان وجود دارد، رسوب گیر است و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز پذیرفته و حتی به تازگی مکاتباتی داشتند مبنی بر اینکه سازه‌های رسوب‌گیر در محدوده سیاسی استان اصفهان و از حوضه سد زاینده رود رسوب‌برداری و ترمیم شود اما اجازه نداریم دوباره در این محدوده سازه جدید احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات اساسی که وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است مصوبه لایحه جامع طرح‌های آبخیزداری در مجلس است که اکنون در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال بررسی است که اگر به تصویب برسد احداث سازه‌های آبخیزداری با حضور و مشارکت تمام سازمان‌ها در استان‌ها انجام خواهد شد که اختلاف نظری بین آنها ایجاد نشود.

امینی در خصوص آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان در بارش‌های زمستان امسال، گفت: نواحی غرب و جنوب استان به طور عمده بارش برف داشتیم و سازه‌های آبخیزداری در نقاطی آبگیری شده که بارش به صورت باران بوده و سازه‌های ما در حوضه‌های آبخیز مبارکه، شهرضا، دهاقان و لنجان بیشترین آبگیری را دارند و ۱۰۰ درصد سازه‌ها بویژه در رودخانه شور و بندهای رسوب‌گیر چَم آسمان بالادست تصفیه خانه آب باباشیخ‌علی بخوبی عمل کردند.‌

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه بارندگی در پیش است هنوز آمار دقیقی از میزان استحصال آب نمی‌توان ارائه داد ضمن اینکه پیش‌بینی شده در مناطقی که ذوب برف خواهیم داشت و بارش باران اتفاق می‌افتد و در این شرایط احتمالاً روان‌آب بالایی طی روزهای آتی خواهیم داشت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار