۷۷ عنوان کتاب درباره رویدادهای دوران دفاع مقدس روز چهارشنبه و به مناسب سالگرد بمباران مسجد جامع عتیق اصفهان در این مسجد رونمایی شد.
کد خبر: ۱۰۹۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷ 15 March 2023

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در مراسم رونمایی از ۷۷ کتاب دفاع مقدس در مسجد جامع عتیق (جمعه) اصفهان گفت: آنچه در قالب نوشته ها و ابنیه های تاریخی می ماند، نمایی از هویت و فرهنگ مردم ایران زمین است.

علیرضا ایزدی با بیان اینکه نگاه جدی به این موضوع، نیازمند اطلاعات درست است، افزود: امروز هزینه های ما در جبهه فرهنگی است و وظیفه داریم تا نقاط هویت ساز کشورمان را با بهره گیری از تجربه های مختلف از جمله در دوران مقدس و نهادهایی مانند بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، شناسایی کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت تمدن نوین در قالب ایرانی اسلامی، اظهار داشت: ما باید برای ساختن تمدن، ریشه های آن را بشناسیم، بدانیم که چرا و چگونه اسلام را در کشور پذیرفتیم و مبانی یکتاپرستی مردم را بشناسیم.

ایزدی، یکی از راه های کسب این شناخت را آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشورمان دانست و اضافه کرد: بخشی از حوزه گردشگری نیز مربوط به دفاع مقدس است که قصه های ناگفته زیادی دارد و اگر به خوبی بیان و منتشر نشود نسل های جدید با آنها آشنا نمی شوند و به نسلی بی هویت تبدیل خواهند شد.

وی همچنین به ناآرامی های چند ماه اخیر در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: بین نسل های ما در کشور فاصله افتاده و فرزندان دهه هشتادی و نودی ما به دلیل آشنایی نداشتن کافی از مبانی هویتی خود دچار مشکل و تردید در حوزه تصمیم گیری شده اند.

ایزدی با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم اتصال بین نسل ها را برقرار کنیم، افزود: جوانان و نوجوانان ما باید بدانند که چه اتفاق هایی در دوران دفاع مقدس افتاده و چرا حکومت دیگری به سردمداری صدام چنین فاجعه ها و خیانت هایی را رقم زده است.

هجمه به ۱۰۰ اثر تاریخی اصفهان در دوران دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: حدود ۱۰۰ اثر از آثار تاریخی اصفهان در دوران دفاع مقدس مورد هجمه دشمن قرار گرفت که یکی از آنها مسجد جامع عتیق بود.

سرهنگ محمد رضایی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس، استمرار قیام عاشورایی امام حسین(ع) است، افزود: امروزه پیشکسوتان دوران دفاع مقدس باید در زمینه جهاد تبیین فعال باشند تا نسل های جدید ما الگوی خوبی در مسیر زندگی و پیشرفت خود داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر جهاد تبیین با بهره برداری مناسب از تجربه های هشت سال دوران دفاع مقدس صورت گیرد، گام دوم انقلاب نیز به خوبی برداشته می شود.

سرهنگ رضایی تصریح کرد: اگر امروز جوانان دهه هشتادی و نودی ما راه را اشتباه بروند اولین پرسش را باید از خودمان بپرسیم که چرا مسائل مختلف را به خوبی برای آنها تبیین نکردیم.

وی، همچنین انتشار کتاب را یکی از بهترین تولیدها برای نشر ارزش های دفاع مقدس در جامعه دانست و گفت: راهبرد اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان انتشار کتاب در قالب های مختلف مانند پژوهشی، اسناد، تاریخ شفاهی، خاطرات و شعر است.

وی با تاکید بر اینکه لازم است نقش اصفهان در دوران دفاع مقدس در قالب های مختلف به مردم معرفی شود که یکی از آنها کتاب است، افزود: کتاب فیروزه های سرخ در کار مشترکی بین اداره های میراث فرهنگی و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اصفهان منتشر شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار