عضو هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان از ورود آب‌ زاینده‌رود به کانال‌های اصلی شبکه آبیاری کشاورزی شرق استان از امروز سه‌شنبه خبر داد و گفت: کار توزیع آب بین کشاورزان به احتمال زیاد از امشب از آخر شبکه‌های آبیاری آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵ 28 March 2023

حسین محمدرضایی افزود: پس از افزایش خروجی سد زاینده‌رود از ششم فروردین، امروز آب این رودخانه وارد کانال‌های اصلی شبکه آبیاری کشاورزی شرق اصفهان از محل سدهای "آبشار" و "رودشتین" شد و سپس این آب از طریق دریچه‌ها بین زمین‌های کشاورزی توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه این آب برای ادامه کشت پاییزه‌ غله در شرق اصفهان استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: کشت پاییزه باید در آبان پارسال صورت می‌گرفت اما بدلیل اینکه آب کشاورزی در اواخر بهمن سال گذشته تخصیص یافت، این کشت نیز با تاخیر و در زمستان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه عمده کشت‌های صورت گرفته به ترتیب، گندم، جو و گلرنگ است، تصریح کرد: در زمان حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی شرق اصفهان به زیر کشت رفته است.

محمدرضایی گفت: بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، افزایش خروجی سد زاینده‌رود از ششم فروردین به مدت ۱۰ روز ادامه دارد اما خواسته کشاورزان شرق از جمله شهرستان های اصفهان، ورزنه و هرند این است که آب به مدت ۷۵ روز و بطور دائم و با حجم کمتر، جریان داشته باشد.

وی ادامه داد: کشت پاییزه در فصل زمستان و با تاخیر انجام شد بنابراین مدت زمان بیشتری به آب نیاز دارد درغیر این صورت محصولات کشت شده از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: باز و بسته شدن مکرر زاینده‌رود علاوه بر هدررفت آب، سبب می‌شود که آب با تاخیر به اراضی کشت شده برسد که این مساله باعث از بین رفتن محصولات می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته شاهد توزیع آب به این صورت بودیم که در نتیجه کشت زارعان با تنش آبی مواجه و خیلی از زمین‌های کشت شده رها شد یا به چرای دام اختصاص یافت.

به گفته وی، زمانی که آب برای مدت ۱۰ روز باز می‌شود درواقع فقط هشت روز آب به زمین‌های کشاورزان شرق اصفهان می‌رسد و ۲ روز آن در عمل از بین می‌رود.

محمدرضایی اظهار امیدواری کرد که با توجه به ذخیره مناسب سد زاینده‌رود، بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و اوائل امسال و پیش بینی‌های صورت گرفته درباره بارش ها در بالادست تا ۲ ماه آینده، خواسته کشاورزان شرق اصفهان برای جریان دائمی آب تا اواخر دهه دوم خرداد امسال محقق شود.

وی تاکید کرد: لازم است وزارت نیرو از برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز در بالادست رودخانه جلوگیری کند تا کشاورزان حقابه‌دار شرق و غرب اصفهان و بخش محیط زیست در این سال زراعی پُربارش و پُرآب، بعد از چند سال وقفه به حقوق کامل خود برسند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار