کارشناس مسئول سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیشترین عامل مرگ و میر خانم‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی است.
کد خبر: ۱۱۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰ 12 October 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا:دکتر معصومه صفایی اظهار کرد: در استان فارس نیز مانند سایر نقاط کشور بیماری‌های قلبی و عروقی در میان بانوان در صدر قرار دارد.

وی ادامه داد: بیشترین بیماری بروز یافته در بین خانم‌ها شامل سرطان سینه است. پس از آن سرطان دهانه رحم در درجه دوم قرار دارد،.در سال‌های اخیر برای جلوگیری از بروز این بیماری‌ها در استان فارس، کار غربالگری انجام می‌شود تا با تشخیص سریع بیماری، امکان درمان در زمان مناسب را فراهم کنیم و برای این کار 200 پزشک و ماما، دوره‌های لازم را طی کرده‌اند و با انجام معاینات بالینی و با مشاهده مشکلات احتمالی افراد را به سطوح بالاتر ارجاع می‌دهند.

صفایی با یادآوری اینکه هفته آخر مهر به عنوان هفته سلامت زنان نام‌گذاری شده است، افزود: در برنامه سلامت میانسالان ایران دو برنامه وجود دارد. برنامه سبا مربوط به سلامت بانوان و برنامه سما مربوط به سلامت مردان ایران است.

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به اینکه این هفته مصادف با ماه محرم است، برنامه‌ها را زودتر آغاز کرده‌ایم. هدف از نامگذاری چنین هفته‌ای، پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌های زنان و گسترش ابعاد زندگی سالم در میانسالی است. یک زن به عنوان محور خانواده شناخته می‌شود و ترویج فرهنگ خود مراقبتی در زنان اهمیت زیادی دارد. هدف این است که عوامل مرگ و میر 30 تا 70 سالگی در زنان کاهش یابد. شعار امسال این هفته نیز " زن، قلب خانواده" است.

وی افزود: اضطراب، استرس، افسردگی و وسواس در صدر بیماری‌های روحی خانم‌ها قرار دارد، برای این بیماری‌ها نیز غربالگری در نظر گرفته شده و در حال انجام است.

کارشناس مسئول سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: مدتی است که برای خانم‌ها شناسنامه سلامت ایجاد شده است. از همه خانم‌ها در استان فارس دعوت می‌شود به پزشک خانواده خود، مراجعه و این شناسنامه را تکمیل کنند. برای این کار نیاز است همه اطلاعات پزشکی از قبیل بیماری‌های جسمی و روحی در اختیار پزشک قرار گیرد.

او اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تنها دانشگاهی است که در تمام مراکز بهداشتی خود سامانه شناسنامه سلامت را ایجاد کرده و در سراسر استان این شناسنامه ثبت می‌شود. در سایر استان‌ها، تنها در شهرهای با جمعیت بیش از 20 هزار نفر این اقدام انجام می‌شود. این اقدام اطلاعات مناسبی از بار بیماری‌ها در اختیار تصمیم‌گیران قرار می‌دهد.

صفایی در خصوص هفته سلامت زنان نیز گفت: در این هفته هر روز با نام خاصی، نام گذاری شده و قرار است برای هر روز برنامه‌هایی متناسب در نظر گرفته شود. روز نخست مربوط به فرزندآوری سالم است. تلاش داریم در این روز بحث‌های مربوطه را داشته باشیم. یک روز هم برای دختران مجرد در نظر گرفته‌ایم تا برای آنها در مورد چگونگی ازدواج موفق و مهارت‌های زندگی صحبت کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار