رسانه در هوای حرم
 عصر بهاری است اما روزهای نخست آخرین ماه بهار، هوا نه هنوز چندان رو به گرمی رفته و نه آن طراوت فروردین ماه را دارد. آفتاب بر درختان تلالو انداخته، مردم هم آمده‌اند تا عصر پنجمین روز هفته را در زیبایی‌های چهارباغ بگذرانند.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸ 26 May 2023

همه چیز برای گذراندن یک پیاده‌روی عالی فراهم است، بعضی خرید می‌کنند، عده‌ای بستنی می‌خورند، جمع‌های خانوادگی یا دوستانه برپاست، اما گویا امروز در چهارباغ خبرهای دیگری هم هست، میانه‌های خیابان را که پشت سر بگذارید غرفه‌هایی توجه شما را به خود جلب می‌کند، مهم‌تر از آن نوایی است که به گوش می‌رسد، «السلام علیک یا شمس الشموس یا انیس النفوس...» می‌خواهم به‌رسم کودکی‌هایم بخوانم: دوست دارم صدات کنم توهم منو صدا کنی من تو رو نگاه کنم توهم منو نگاه کنی....

این عبارت برای خیلی از رهگذران آشناست یادشان می آید در سال‌های کودکی یا نوجوانی این سرود را به یاد امام رئوف زمزمه می‌کرده‌اند و حالا مجری برنامه آن را یادآوری می‌کند.

چهارباغ در دهه کرامت میزبان یک رویداد ویژه است. غرفه‌های کانون‌های خدمت رضوی برپا شده‌اند تا مردم از فعالیت‌ها و برنامه‌های این کانون‌ها که در گستره‌ای به اندازه مرزهای ایران فعالیت می‌کنند با خبر شوند.

بسیاری اطلاع ندارند که آستان قدس رضوی خارج از مرزهای فیزیکی حرم رضوی با کانون‌های متعدد فعالیت‌های متنوعی را ارائه می‌کند تا درمان دردهای مردم و حلال مشکلات و برطرف کردن نیازهای آنها باشد، اما حالا این نمایشگاه فرصتی است تا آنها با خدمات و فعالیت‌هایی که می‌توانند از آن بهره مناسب را ببرند آشنا شوند.

اولین غرفه‌ای که از کنار آن عبور می‌کنیم غرفه تدارکات و پشتیبانی است که با آب‌خنک و شربت از مردم پذیرایی می‌کند. می‌نوشند و یا حسین می‌گویند و یا رضا می‌گویند و... نوای مداحی هم اشک و عزای محرم را یادآوری می‌کند.

چندقدمی جلوتر تجمع رهگذران بیشتر است. کانون‌های خدمت رضوی بر پا هستند و هر کدام بنا بر عرصه مسئولیت خود به مردم خدمت ارائه می‌کنند. بعد از گذر از غرفه‌های مشاوره و سلامت و فرهنگ و هنر و ایثار و شهادت و بانوان و خانواده به غرفه‌ای متفاوت می‌رسیم. 

ثبت می‌کنیم تا بماند به یادگار این دیدنی‌های ماندگار

اینجا فعالیت‌ها روی دور تند است، پای‌کار امام هستند همه... پر شور، دونده... 

اینجا یک نفر دوربین به دست است، آن یکی صدا را چک می‌کند، دیگری نور را. آن‌طرف‌تر دورهمی مجریان رادیو رضوی برپاست، متن‌ها را چک می‌کنند، میهمان دعوت می‌کنند، گفت‌وگو می‌کنند... چندنفری هم فضای تصویربرداری از برنامه‌های استیج را فراهم می‌کنند. اینجا همه خادم هستند، خادمی برای به‌‌ تصویر کشیدن خدمت خادم‌یاران رضوی...

«از نصف جهان به محضرتان عرض احترام...» می‌خواند شعری در وصف حضرت عشق، آنکه به تصویر کشیده می‌شود؛ اما خود عشق است، مگر خدمت بی‌منت به شیفتگان ضامن آهو کمتر از عشق است؟ اصلا خود عشق است. 

خبرنگارها اینجا با خستگی غریبه هستند، مخصوصا اگر پای امام مهربانی‌ها در میان باشد. مصاحبه می‌گیرند، از رهگذران، از خادمان، مسئولان، می‌پرسند و می‌شنوند و می‌نویسند از صفای خادمی.. 

«نه من آنم که برنجم نه تو آنی که برانی...» 

مجری این را می‌خواند و چند لحظه بعد قرائت قرآن آغاز می‌شود. لحظات اذان نزدیک است، خادمان هنوز مشغول خدمت هستند، رسانه هیچ‌وقت تعطیل نیست... 

حالا آفتاب هم غروب کرده، چهارباغ شلوغ‌تر می‌شود. غرفه‌ها میزبانان بیشتری دارند، زن و مرد و پیر و جوان، اینجا برای همه دیدنی است، بوییدنی است، فضا معطر به عطر رضوی است، حتی این را هم می‌نویسیم، تا بخوانید و بدانید که زائرانِ دور از حرم، هوای حرم را در نصف جهان استشمام می‌کنند. 

چند دقیقه بعد چهارباغ غوغا می‌شود. پرچم سبز حرم بر دستان خادمان به چهارباغ می‌آید، حالا اشک است که امان رهگذران را بریده است، بوسه می‌زنند، تصویرشان ثبت می‌شود، اشک می‌ریزند و دلتنگی‌هایشان را گریه می‌کنند و نوایشان ضبط می‌شود. هرکس در دلش حاجتی دارد، تکیه بر رأفت آقایی دارد... ما هم ثبت می‌کنیم تا بماند به یادگار این دیدنی‌های ماندگار.

دکتر مهدی ستوده مسئول کانون تخصصی خبر و فضای مجازی مدیریت کانون‌های خدمت رضوی استان اصفهان وظیفه مدیریت و هماهنگی و نظارت بر فعالیت‌ تیم‌های رسانه‌ای حاضر در این رویداد را برعهده دارد. وی در تشریح این فعالیت‌‌ها می‌گوید: در جریان برگزاری رویدادهای دهه کرامت، چندین تیم مهیا هستند و در فضاهای مختلف لحظه‌به‌لحظه اخبار و رویدادها را تهیه و منعکس می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ۴٠ نفر از عکاسان و فیلمبرداران رویدادهای دهه کرامت را در گذر چهارباغ و به موازات آن باغ غدیر، گلستان شهدا، رهنان، سپاهان شهر، بهارستان و شب آخر در میدان امام خمینی (ره) به تصویر می‌کشند و ۲٠ خبرنگار نیز وظیفه پوشش برنامه‌ها را طی ۱٠ شب برعهده دارند.

دکتر مهدی ستوده بیان می‌کند: گروه انتشار، در فضای مجازی، پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی و خبرگزاری اصفهان رضوی وظیفه انعکاس اخبار و گزارش‌ها را برعهده دارند. همچنین ۳٠ نفر در حوزه اجرای صحنه‌ای، گزارشگری، دکلمه خوانی، رادیو رضوی و هماهنگی مشغول به فعالیت هستند که همه این تیم‌های رسانه‌ای هر روز در دهه کرامت از ساعت ۱۷ تا ۲۱ تولید محتوا کرده و به‌صورت زنده در بسترهای رسانه‌ای منتشر می‌کنند. 

وی ادامه می‌دهد: ارتباط با رسانه‌های گروهی، همکاری با صداوسیمای اصفهان هم در دستور کار است و تولیدات این رویداد برای انتشار در اختیار این رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار