وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در همایش بررسی طرح جهانی شدن بخش وردشت سمیرم به عنوان میراث دار بافته‌های داری عشایر قشقایی گفت: دستاورد‌های عشایر قشقایی با توجه به اینکه نشانگر اصالت، فرهنگ و هویت ملی عشایر است باید به جهانیان معرفی شود.
کد خبر: ۱۱۰۹۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳ 10 June 2023

عزت الله ضرغامی افزود: صنایع دستی عشایر ۵۳ روستای بخش وردشت با توجه به اینکه برگرفته از فرهنگ و آداب و رسوم عشایر قشقایی است به عنوان میراث دار بافته‌های داری عشایر ثبت جهانی می‌شود.

وی گفت: صحنه‌هایی که در همایش بخش وردشت ثبت شد در کمتر جایی می‌توان دید و همه دنیا باید بدانند که در زندگی عشایر خانواده بخصوص زنان نقش بسزایی در تولیدات صنایع دستی دارند.

ضرغامی افزود: در سیاه چادر عشایری زندگی، صفا و صمیمیت در کنار هم کانونی را تشکیل داده که خانواده در کنار هم با هنرمندی زیبایی‌های زندگی عشایر را با تولید صنایع دستی که بر گرفته از رنگ‌ها، شکلها و نقوش طبیعی است به تصویر می‌کشند.

وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به حمایت از هنرمندان و بافندگان گفت: دنبال بیمه هنرمندان و بافنده گان صنایع دستی هستیم تا بتوانیم هنرمندان را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی هم در این همایش گفت:سیاه چادر عشایر به عنوان کارگاه تولیدی می‌تواند در مبحث اقتصاد مقاومتی نقش مهمی داشته باشد.

مریم جلالی افزود: زنان قشقایی هنرمندان اصلی و خالق صنایع دستی هستند که حمایت از این تولید کننده گان می‌تواند برای ان‌ها ارزش افزوده داشته باشد.

در این همایش که در بخش وردشت سمیرم ۵۰۰ هنرمند با صنایع دستی مختلف از جمله گلیم، جاجیم گبه، و دیگر صنایع دستی عشایر در ۲۰ سیاه چادر عشایر شرکت کردند.

شهرستان سمیرم با شش شهر، چهار بخش و ۱۲۰ روستا و ابادی و ۴۷۵۰ خانوار عشایر در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار