اصفهان میراث دار یک سوم صنایع دستی دنیا است و دو سوم رشته‌های صنایع دستی ایران در استان قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱ 10 June 2023

استاندار اصفهان در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و برگزیدگان صنایع دستی در اصفهان گفت: ۳۶۵ رشته صنایع دستی در ایران ثبت شده است.

سید رضا مرتضوی با بیان اینکه اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است که اکثر شهرهای آن با صنایع دستی ملموس و غیر ملموس گره خورده افزود: هنرمندان میراث دار صنایع دستی استان هستند که در عصر پدیده جهانی شدن که مرزهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها را در هم نوردیده است ضرورت حفظ و صیانت از هنرهای اصیل می‌رود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان از مرزهای هنری استان پاسداری می‌کنند، ادامه داد: این اجلاس فرصت طلایی برای نشان دادن اهمیت صنایع دستی است.

مرتضوی افزود: صنایع دستی بیانگر صنعت و هنر و سفیر فرهنگی مردمان و اقوام مختلف ایران است.

اصفهان عروس صنایع دستی دنیاست

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه اصفهان عروس صنایع دستی دنیاست، تصریح کرد: اصفهان مهد زیبایی‌هاست و یک بُعد آن، صنایع دستی متنوع و گستردگی آن است.

عزت الله ضرغامی گفت: با توجه به دستور رییس جمهور، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی همه شهرها ضروری بوده و لازم است مسوولان شهرها در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: عرضه محصولات صنایع دستی یکی از مشکلات فعالان این حوزه است به همین دلیل ایجاد بازارچه و محل فروش محصولات آنها در ورودی شهرها به رفع آن کمک بسیاری می‌کند.

ضرغامی با بیان اینکه طبق آمار حدود ۱۰۰ هزار نفر در شهر ۲ میلیون نفری اصفهان در زمینه صنایع دستی کار می‌کنند، افزود: اگر این رقم را در تعداد اعضای خانوارها ضرب کنیم رقم بزرگی به دست می آید و نشان می دهد در این شهر جمعیت بالایی در این عرصه فعالند.

وی با بیان اینکه ریشه صنایع دستی نیاز اولیه مردم بوده اما به شکل زیبا ساخته شده است مانند سفال و لباس، گفت: ایرانیان هر چه که نیاز داشتند زیبا آفریدند و هنرهای سنتی کنار صنایع دستی بوده و بهم گره خورده است.

صنایع دستی باید از حوزه مدیریت هزینه به مدیریت سرمایه عزیمت کند

عاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: صنایع دستی راه برون رفت از انسداد اقتصادی است.

مریم جلالی نیزاظهار داشت: هر هنرمندی چون چاه نفتی بی بدیل و ارزشمندی است که می‌تواند با هنرش یک ظرف بی جان را جان دار کند.

وی گفت: صنایع دستی با مدرنیته و صنعت توانسته در اوج تکنولوژی و دانش نگران اصالت و زیبایی هنر نباشیم.

معاون صنایع و هنرهای سنتی کشور افزود: در حوزه صنایع دستی باید از حوزه مدیریت هزینه به مدیریت سرمایه عزیمت کنیم که تنها راه برون رفت از انسدادهای اقتصادی است.

وی اعلام کرد: باید برای برقراری گفتگوی دو طرفه میان هویت اعتقادی و مزیت اقتصادی از ظرفیت صنایع دستی استفاده کرد و اقتصاد هویتی را شکل داد.

جلالی گفت: هنرمندان همواره از مواد اولیه اطراف خود به بهترین شکل استفاده و خلق اثر کردند و اقتصاد مقاومتی را امروزه با تاب آوری خود در مقابل بحران‌ها شکل دادند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار