تابناک: صبح روز گذشته نشست مشترک وزارت بهداشت با معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، برگزار شد. در این نشست مشترک که به مناسبت هفته بهداشت زنان با شعار «زن، قلب خانواده» برگزار شد، معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری به‌همراه هیأت همراه، خواسته‌های زنان را از وزیر بهداشت در حوزه بهداشت مطرح کردند.
کد خبر: ۱۱۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴ 14 October 2015
به گزارش تابناک به نقل از شرق، شهیندخت مولاوردی با بیان اینکه میزان ابتلا به افسردگی در میان زنان دو برابر مردان است، افزود: «تعریفی که از سلامت ارائه می‌شود فراتر از سلامت جسمانی است، مثل صلح که تعریف جدایی از نبود جنگ دارد. سلامت پیش‌شرط توسعه پایدار است و زنان محور اصلی سلامت جامعه محسوب می‌شوند».

مولاوردی با اشاره به نقش و تأثیر زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور، افزود: «توجه به سلامت زنان از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی باید محور اصلی برنامه‌های سلامت باشد. آنچه مدنظر ماست، این است که باتوجه به قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ٢٣٠ آن که ارتقای سلامت زنان را مدنظر دارد، با کمک دستگاه‌های اجرائی، اقدام قانونی را در این زمینه انجام بدهیم؛ چراکه ما نمی‌توانیم به‌مثابه یک وزارتخانه عمل کنیم، چون دست ما باز نیست و اختیارات وزارتخانه را نداریم و می‌توانیم کمکی برای بهبود روند حرکتی باشیم. ما در برنامه ششم توسعه نیز به این موضوع توجه کرده‌ایم».

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان با بیان اینکه جنسیت یکی از عوامل تأثیرگذار بر سلامت است گفت: «اطلاعات نشان می‌دهد سن امید به زندگی در میان زنان بیشتر است؛ اما براساس آمارها زنان آسیب‌پذیری بیشتری دارند و شیوع بیماری‌های جسمی در زنان بیشتر است و زنان دو برابر مردان مبتلا به افسردگی می‌شوند. ما باید توجه داشته باشیم که در موضوع سلامت زنان، تمامی چرخه زندگی آنها را مدنظر قرار دهیم».

مولاوردی با بیان اینکه بحث کیفیت زندگی از کمیت آن مهم‌تر است نیز افزود: «متأسفانه بیماری‌های مزمن ناتوان‌کننده در زنان بیشتر است. در حوزه سلامت اجتماعی نیز ما به سمتی پیش می‌رویم که برخی از بیماری‌ها مثل ایدز به سمت زنانه‌شدن پیش می‌روند. درحال‌حاضر ١٢‌درصد مبتلایان به ایدز در کشور را زنان تشکیل می‌دهند؛ چراکه روش انتقال ایدز در کشور از تزریق به مسائل جنسی تغییر یافته است. از طرفی باید در بحث سلامت تأثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی را هم مثل فقدان روابط سالم حاکم بر خانواده، مدنظر قرار دهیم».

فقدان استراتژی مشخص در سلامت زنان

وی با اشاره به اینکه نداشتن استراتژی مشخص و ناآگاهی زنان درباره ضرورت توجه به پیشگیری، از مسائل اصلی ابتلا به بیماری در زنان است، تأکید کرد: «در سال‌های اخیر بحث سلامت و بهداشت زنان دستاوردهای جدی‌ای داشته است، ولی هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم. همچنین برای حمایت از بانوان شاغل در ادارات و دستگاه‌های اجرائی و تشویق آنان به فرزندآوری، پیشنهاد راه‌اندازی مهدکودک در ادارات را مطرح کرده‌ایم که امیدواریم در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب برسد. همچنین محیط‌های دوست‌دار کودک در همه دستگاه‌ها باید راه‌اندازی شود تا مشکلات در این رابطه کاهش یابد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به مشکل زنان کارتن‌خواب در جامعه گفت: «درباره سلامت اجتماعی، بحث سلامت زنان کارتن‌خواب به‌ویژه زنان باردار کارتن‌خواب را مطرح کرده‌ایم و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری برای توانمندسازی این افراد انجام داده‌ایم. دستگاه‌ها و متولیان امر باید به ارائه خدمات مناسب به گروه‌های در معرض خطر، به‌ویژه زنان پرخطر، بیشتر توجه داشته باشند».

در ادامه این نشست مشترک، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به جمله امام که از دامن زن مرد به معراج می‌رسد، گفت: «جایگاه زن در خانواده مثل عمود خیمه است، به‌ویژه در شرایطی که مردان گرفتار هستند و بار اداره زندگی برعهده زنان است. هر زنی هم می‌میرد انگار یک خانواده و فامیل آسیب جدی می‌بینند. ما از زنان متشکریم که توجه ویژه‌ای به تغذیه دارند؛ چراکه یکی از عوامل اصلی و مشکل‌زا در کشور ما عامل تغذیه است. یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر ایرانیان نیز بیماری‌های قلبی و عروقی است و تغذیه می‌تواند تأثیر مهمی بر آن داشته باشد».

وزیر بهداشت با بیان اینکه زنان در زمینه پیشگیری از معلولیت جایگاه مهمی دارند، گفت: «ما در حوزه سلامت زنان با نقطه مطلوب فاصله داریم. کمیته‌هایی که برای مرگ بانوان باردار در نظر گرفته‌ایم از وزارتخانه تحقیق می‌کنند که مرگ زنان باردار به چه دلایلی اتفاق می‌افتد. ما برای زنان باردار مکمل‌های غذایی را تأمین کرده‌ایم. وی ادامه داد: کاهش زیاد مرگ مادران در سال‌های اخیر به برکت انقلاب و باسوادشدن زنان و توسعه جامعه است. در بین ایرانیان قشری که بیشتر به خود آسیب می‌رساند بانوان هستند و اقداماتی انجام می‌دهند که برای سلامتی آنها مضر است».

بالاترین جریمه پالم ٣‌ میلیون تومان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد وضعیت تغذیه و وضع آب آشامیدنی در کشور ما خوب نیست و در این زمینه نظارت ما نیز ضعیف بوده است چراکه ما بودجه، نیروی انسانی و امکانات کافی نداریم. هاشمی با بیان اینکه علاوه بر افزایش نظارت‌ها باید احکام هم بازدارنده باشد، افزود: ما در حوزه غذا افراد متخلفی را شناسایی کرده‌ایم اما حکم آنها ناچیز است که به‌عنوان نمونه تخلفات در حوزه بهداشت محیط، جریمه پنج تا ٢٠‌ هزار تومان را داشته و در موضوع روغن پالم بالاترین جریمه سه‌میلیون تومان بوده است. همچنین درخصوص مواد پروتئینی مانند گوشت گاو، گوسفند، تولید کالباس و سوسیس دستگاه نظارتی، سازمان دام‌پزشکی و ناظر نیز همین سازمان است و حقوق کسانی را که دام عرضه می‌کنند، دام‌پزشکی پرداخت می‌کند و اگر بگوید گوشت باید معدوم شود، دیگر حقوقش پرداخت نمی‌شود که این موضوع مشکلاتی را به وجود می‌آورد و در این راستا باید دستگاه‌های متولی اقدام کنند تا بار بیماری‌ها کمتر شود».

وزیر بهداشت گفت: «به اینکه طول عمر بانوان بیشتر از مردان است غبطه می‌خوریم و ما هم دوست داریم طول عمرمان زیاد باشد و شاید دلیلش این باشد که مردان به فکر خودشان نیستند. تحقیقی درخصوص سال‌های زندگی مردان و زنان پس از فوت همسرشان انجام شده. در این تحقیق متوسط عمر یک خانم پس از فوت همسرش پنج، شش سال و متوسط عمر یک مرد پس از فوت همسرش یک تا پنج سال است».

وی با بیان اینکه ٥٠‌درصد بانوان ایران افزایش وزن دارند، گفت: «بسیاری از دختران به مصرف سیگار و قلیان روی آورده‌اند که در این زمینه بانوان باردار خطراتی را سلامت خود و جنینشان به وجود می‌آورند و تولد نوزاد ناقص‌الخلقه ناشی از مصرف دخانیات است».

هاشمی به پنج سرطان شایع در جامعه اشاره کرد و گفت: «این سرطان‌ها، ‌سرطان پستان، پوست، روده بزرگ، معده و مری هستند که پیشگیری از سرطان پستان می‌تواند از مرگ و معلولیت در زنان جلوگیری کند. اگر سازمان‌های مردم‌نهاد برای موضوع پیشگیری از سرطان پستان تشویق شوند ما امکانات خوبی داریم که می‌توانیم در اختیار آنها قرار دهیم.

وی درخصوص بحث انطباق حوزه زنان نیز گفت: «ما برای بانوان اگر بخواهند طرح انطباق را اجرا کنند بیمارستان‌های ویژه زنان راه‌اندازی می‌کنیم اما اکنون مراکز بیمارستانی ویژه بانوان به تعداد کافی نداریم اما می‌توانیم در شهرهای مختلف راه‌اندازی کنیم. در سیستان‌وبلوچستان که تعصب زیادی در این زمینه دارند، آمادگی راه‌اندازی بیمارستان جامع زنان در این استان را داریم، همان‌طوری که در کشورهای آمریکا، استرالیا و کشورهای اروپایی بیمارستان‌های خاص زنان وجود دارد».

همچنین در حاشیه این نشست مشترک شهیندخت مولاوردی از راه‌اندازی کلینیک‌های سلامت خانواده به‌منظور ارتقای سلامت زنان در ٩ استان کشور خبر داد و گفت: «مقدمات راه‌اندازی این کلینیک‌ها در کشور در حال انجام است و این مراکز درمانی به موضوع سلامت جنسی می‌پردازند؛ زیرا بخش عمده‌ای از طلاق‌ها مربوط به مسائل جنسی است و این کلینیک‌ها برای ارتقای سلامت زنان فعالیت خواهند داشت. همچنین برای ارتقای سلامت زنان باردار در مناطق محروم مکمل‌های غذایی، بهداشتی و دارویی در نظر گرفته شده است».
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار