تابناک: حکایت متروی اصفهان حکایت عجیبی است، طرحي که در سرتاسر دنیا به عنوان راه حلی است برای مشکلات ترافیکی و حمل و نقل عمومی و حرکت سریع در کلان‌شهرها به نظر در ایستگاه اصفهان سال‌ها است که طلسم شده است و طرحي روزگارانی متمادي در شهرهای متعدد جهان استفاده می‌شود تا آسایش مردم را فراهم کند سال‌ها است نه تنها آسایشی برای اصفهانی‌ها فراهم نکرده بلکه آن‌ها را به عذاب‌هایی دو چندان گرفتار کرده است.
کد خبر: ۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷ 27 January 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مترویي كه هر روز به داستان‌ عجیب‌تر و قابل تأمل‌‌تری تبدیل می‌شود و این روزها نه تنها گره‌ای از شهر اصفهان را باز نکرده بلکه مانند يك كابوس علاوه بر بلعیدن بودجه‌های شهری هر روز دل میراثی‌های اصفهان را هم می‌لرزاند.

به گفته رسول زرگرپور سه علت مهم و اساسی متروی اصفهان را دچار اين نابساماني كرده است نگذاشته پروژه‌اي که می‌بایست سال‌ها پیش افتتاح می‌شد به بهره برداری برسد.

وی مانع نخست به سرانجام نرسيدن متروي اصفهان را تقابل شهرداری و میراث فرهنگی عنوان كرد و افزود: مدت‌ها شهرداری اصفهان و میراث فرهنگی در خصوص این پروژه مدام با یکدیگر در تقابل بوده‌اند و دستاورد این تقابل‌ها چیزی به جز عقب ماندن متروی اصفهان نبوده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: آنچه مديريت استان تا امروز براي رفع مشكل اين دو ارگان انجام داده تلاش براي برداشتن تقابل‌ها و به تفاهم نزدیک كردن این دو ارگان اصلی در جریان پروژه متروی اصفهان است، در اين مدت سعي كرديم شهرداري و ميراث اصفهان را راضي كنين تا در کنار این پروژه را به سرانجام برساند؛ خوشبختانه هر دو ارگان مصمم شده‌اند که فاز اول مترو را تکمیل کنند.

زرگرپور اضافه کرد: البته جريان احداث ايستگاه متروی در برخی مناطق مانند میدان امام حسین (ع) (درواز دولت) قطعاً با برخورد به هر جسم و شئی که حس می‌شود قدمتی دارد باید متوقف شود چراکه چنين مکان‌هایی برای اصفهان بسیار مهم هستند و نباید چشم بسته از روی آن‌ها عبور کنیم.

وی تصریح کرد: کارگروهی در سازمان میراث فرهنگی نیز در این زمینه فعال است و با نظر رييس سازمان شروع به کار کرده و عمليات احداث ايستگاه‌هاي باقيمانده خط يك با نظر كارشناسان اين سازمان در حال اجراست.

استاندار اصفهان نبود مدیريت مطلوب در رأس پروژه متروی اصفهان را دومین دلیل کندی روند اجراي آن دانست و گفت: متاسفانه در سال‌هاي گذشته روند عمليات اجرايي مترو بسيار كند و فرسايشي بوده است به همین علت سعی کرديم تا مديريت پروژه بر عده كسي گذاشته شود كه به طور کامل آن را می‌شناسد و علاوه بر اين روابط بسیار زیادی با افراد مختلف به خصوص در پایتخت برقرار کند و امکانات مورد نیاز را از آن‌ها مطالبه کند.

زرگرپور مانع سوم اجراي متروي اصفهان را منابع مالی عنوان کرد و افزود: منابع مالی براي اين پروژه باید از طریق فاینانس‌ها، شهرداری و دولت و ... تأمین شود، بنابراين رفع مشكلات اقتصادي مترو نيز در دستور كار قرار گرفت و با دعوت از معاون اول رییس جمهوری و سپس کمیسیون عمران مجلس و بازديد از اين پروژه روند کار و کندی را به مسئولان كشوري انتقال داديم.

وی با اشاره به اينكه مشاور ایکوموس (شورای بین المللی بناهای تاریخی) در در جریان کامل عمليات اجرايي میدان‌هاي انقلاب و امام حسین (ع) قرار دارد، تصريح كرد: آنچه در خصوص متروي اصفهان تعجب برانگيز است عقب بودن طرح در میدان انقلاب است که علت آن نيز به تقابل شهرداری و میراث باز می‌گردد که باید جبران شود.

زرگرپور در خصوص خط 2 متروی اصفهان نیز گفت: خط دو نیز مثل خط یک حتماً حواشی میراثی بسیار داشته و دارد، اما قبل از اجراي پروژه چگونگی اجرای طرح و مسیر خط دو را به طور مشخص برای یونسکو و ایکوموس ارسال خواهد شد و اجراي آن پس از بررسي مشاوران این سازمان‌ها آغاز خواهد شد.

وی تاكيد كرد: نمی‌خواهیم خط 2 متروي اصفهان مانند خط یک دچار حواشی شود و می‌خواهیم آنچه در خط دو اتفاق می‌افتد با تأیید کامل سازمان زي‌ربط باشد تا حواشی از بین برود.

استاندار اصفهان با اشاره به کمبود تعداد رام‌های قطار شهری اصفهان گفت: قرار شده تا شش ماه اول سال 94 تعداد رام های قطارشهری اصفهان به شش رام افزايش پيدا كند زيرا تلاش مي‌كنيم پروژه به طور كامل اجرا شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار