شهر یزد این روزها در تلاش برای کسب برند «شهرخلاق» است تا با برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی تاریخ این کهن شهر و ایجاد تعامل بین زندگی سنتی و مدرن با توسعه پایدار، در بعد جهانی معرفی شود.
کد خبر: ۱۲۰۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸ 30 October 2015

به گزارش تابناک یزد،شهرها در آینده روابط بین‌الملل، نقشی اساسی در توسعه خلاقانه اجتماعی و اقتصادی خواهند داشت؛ چون شهرها مامن و پرورشگاه هنرمندان و فرهنگیان هستند که نقش موثری در ارتباطات دارند؛ از این رو می‌توان گفت که شهرها ظرفیت بسیاری برای شناسایی و مدیریت خلاقیت‌ها خواهند داشت و ارتباط شهرها در سطح بین‌الملل این اثربخشی را جهانی خواهد کرد.

صنایع فرهنگی از قبیل چاپ، نشر، سینما، طراحی شهری و معماری، صنایع دستی و... با سرعت بسیار زیادی در حال توسعه هستند و این صنایع نقش تعیین‌کننده‌ای را در آینده فرهنگ ملت‌ها بازی خواهند کرد؛ از این رو معرفی این ظرفیت‌ها در عرصه بین‌الملل در توسعه ارتباطات موثر خواهد بود.
برند شهر‌خلاق یونسکو یکی از راهکارهای این سازمان بین‌المللی برای کم‌کردن شکاف فرهنگی در جهان است و این طرح بر اساس این باور شکل گرفته که فرهنگ می‌تواند نقشی اساسی در نوسازی شهرها بازی کند.
مسئولان شهر یزد در تلاش برای کسب این برند جهانی برای کهن شهر یزد هستند تا از ظرفیت‌های آن در عرصه بین‌الملل بهره بگیرند.
از این رو دبیرخانه شهر خلاق یزد با تفاهمی بین دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد و با همکاری پارک علم و فناوری در مرکز رشد علوم انسانی تشکیل شد تا این امکان هر چه زودتر فراهم شود.

تدوین برنامه یکپارچه مدیریتی برای شهر
مسئول دبیرخانه شهر خلاق یزد می‌گوید: کسب برند شهر خلاق برای شهر یزد می‌تواند اولین گام برای مدیریت موج سوم تمدن بشری یعنی عصر فناوری اطلاعات در عصر جهانی شدن و بر اساس یک برنامه یکپارچه مدیریت شهری باشد.
«فریبرز نواب» با تاکید بر این‌که شهر یزد در حال حاضر از ضعف مدیریت یکپارچه شهری رنج می‌برد، می‌گوید: با تلاش برای کسب این برند، برنامه‌ای یکپارچه برای هماهنگ شدن همه ارکان شهر برای توسعه پایدار شهری تدوین می‌شود که مبنای ارزیابی سازمان جهانی یونسکو نیز قرار خواهد گرفت.
وی ادامه می‌دهد: سازمان یونسکو برای اعطای برند شهر خلاق، برنامه‌ای را مبنای ارزیابی قرار خواهد داد که بتواند شهر را با هماهنگ کردن همه ارکان آن شامل بخش‌خصوصی، دولتی و جامعه مدنی به سمت توسعه پایدار شهری به پیش برد.
وی می‌گوید: این اقدام همچنین برای ثبت تاریخ کهن شهر یزد هم کارآمد خواهد بود؛ چرا که یزد به عنوان یک شهر کهن به ویژه در حال حاضر که در گذرگاه سنت و مدرنیته به سر می‌برد، نیاز به تاریخ مکتوب دارد و ثبت تاریخ این شهر در سطح بین‌الملل می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکارها باشد.
نواب می‌افزاید: یکی از ظرفیت‌های شهر یزد برای کسب عنوان شهر خلاق یونسکو، همزیستی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در این شهر است.
وی با بیان این‌که بخشی از محله‌های قدیمی‌ شهر یزد از جمله محله زرتشتی‌ها، محله کلیمی‌ها و چند نقطه دیگر همچنان شاهد فرهنگ نوع دوستی و همزیستی مسالمت آمیز در عین تنوع فرهنگی است، ادامه می‌دهد: این شیوه زندگی همچنان در یزد پابرجاست.

فراهم شدن فرصت مدیریت یکپارچه شهر
مسئول دبیرخانه شهر خلاق یونسکو، کسب عنوان شهر خلاق یونسکو را برای مدیریت یکپارچه شهر و ارتباط مناسب و موثر گذشته و امروز شهر موثر می‌داند و می‌افزاید: ورود مدرنیته به یزد تحولات اجتماعی را رقم زد و باعث افزایش فاصله افراد جامعه و شکاف طبقاتی شده است.
وی می‌گوید: این شهر در دوران مدرنیته مانند سایر شهر‌های ایران تحت تاثیر مناسبات اقتصادی-اجتماعی ناشی از سرمایه‌داری قرار گرفت و حالا جهانی شدن شهر یزد توسعه فرهنگی آن را در کنار توجه به توسعه اقتصادی میسر می‌کند.
وی تاکید می‌کند: در این سال‌ها تنها به توسعه صنعتی با استقرار صنایع سرمایه‌بر با تضعیف صنایع دستی، به‌کارگیری الگوهای غربی در شهرسازی و معماری که با معماری ایرانی اسلامی سنخیت ندارند و... توجه شد؛ این موضوع رشد سریع کالبد شهر و دیگر تحولات اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی را به همراه داشت و به این ترتیب چهره این شهر تاریخی به کلی دگرگون شده است.
نواب می‌افزاید: با توجه به مباحث جهانی شدن و آثار عصر فرامدرن که خود دروازه ورود به عصر دهکده جهانی است، می‌توان نتیجه گرفت فناوری اطلاعات که زیربنای جهانی شدن است، شهرها و جوامع را مستقیما وارد معادلات جهانی کرده و از این رو لازم است که شهر یزد هم به ظرفیت‌های جهانی دست یابد.
وی با بیان این‌که هدف سازمان جهانی یونسکو از طرح شهر خلاق، وارد کردن شهرها به معادلات جهانی آن هم براساس توسعه فرهنگی است، می‌افزاید: تلاش برای دستیابی به این برند، مدیریت یکپارچه شهری متناسب با شرایط حاضر را فراهم خواهد کرد.

تدوین طرح مطالعاتی و تسهیل‌گری شهر
مسئول دبیرخانه شهر خلاق یونسکو شهر یزد، با بیان این‌که طرح شهر خلاق از 10 سال پیش در سازمان یونسکو آغاز شده است، می‌گوید: تاکنون شهری از ایران موفق به کسب برند شهرخلاق یونسکو نشده است.
وی تاکید می‌کند: اجرای این طرح در شهر یزد نیازمند مطالعات اولیه برای روشن شدن ابعاد طرح برای تدوین است که مطالعات اولیه از سوی دبیرخانه یزد شهر خلاق یونسکو انجام شده است.
وی با اشاره به تهیه طرح مطالعاتی و تسهیل‌گری شهر خلاق یونسکو در شهر یزد، ادامه می‌دهد: این دبیرخانه با انعقاد تفاهم‌نامه بین دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با پارک علم و فناوری یزد در مرکز رشد علوم انسانی ایجاد شد.
نواب انتخاب یک شهر به عنوان شهر خلاق از نظر سازمان یونسکو را نیازمند آموزش‌هایی در حوزه شهروندی، محیط زیست، تحمل چندفرهنگی، سلامت، صلح پایدار، مسئولیت اجتماعی و تفکر انتقادی به صورت پایدار می‌داند.
وی می‌گوید: در حال حاضر دبیرخانه شهر خلاق در شهر یزد برگزاری ماهانه 5 جلسه آموزشی مختلف از جمله جلسات نقد و بررسی کتاب‌های اجتماعی و فرهنگی، ارائه آموزش‌های شهروندی، توسعه خلاقانه، پرورش خلاقیت به صورت تصویری و بحث و بررسی پیرامون آن را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات هم‌اندیشی با صاحب نظران این عرصه، می‌افزاید: اجرای جدی طرح کسب برند شهر خلاق و تدوین طرح نهایی آن مطابق نظرات سازمان یونسکو، نیازمند حمایت همه ارکان شهر است.
مسئول دبیرخانه شهر خلاق یونسکو در شهر یزد با تاکید بر این‌که سازمان یونسکو، سکان‌دار شهر را شهردار می‌داند، می‌افزاید: این طرح نیازمند تعامل با شهردار است که متاسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است.

مزایای کسب برند شهر خلاق
روزنامه همشهری نوشت:کسب برند شهر خلاق دارای مزایای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است چرا که معرفی شهر در سطح بین‌المللی منجر به ورود گردشگران و سرمایه‌گذاران برای بازدید و استفاده از ظرفیت‌های شهر خلاق خواهد شد. خلاقیت، تکنولوژی توسعه محور و تعامل از ویژگی‌های شهر خلاق است؛ از این رو شهرهایی که برای کسب این برند، داوطلب می‌شوند باید از دید سازمان یونسکو صاحب خلاقیت و نوآوری‌هایی در حوزه‌های مختلف باشند. ادبیات، صنایع دستی، سینما، هنرهای رسانه‌ای، آشپزی و صنایع خوراکی، طراحی شهری و معماری و موسیقی از حوزه‌های مورد نظر سازمان یونسکو برای اعطای این نشان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار