معاون عمرانی استاندار یزد از تخریب و نابودی 200 هکتار از بافت تاریخی یزد در طول یک دهه گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۲۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶ 04 November 2015

به گزارش تابناک یزد،سیدمحمدرضا سیدحسینی در جلسه معاونان امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور با معاونان وزیر راه و شهرسازی و میراث فرهنگی اظهار داشت: در دهه 70، نخستین دغدغه مردم و مسئولان استان یزد، بحث انتقال آب به یزد بود که بعد از رفع این دغدغه، نخستین موضوعی که مورد توجه قرار گرفت، بحث میراث فرهنگی بود.

وی عنوان کرد: در آن زمان تصمیم‌های جدی برای اینکه به میراث فرهنگی و بافت تاریخی توجه بیشتری صورت گیرد، اتخاذ شد و از آن زمان تاکنون، همه برنامه‌های استان به سمت احیای بافت تاریخی رفت.

سیدحسینی خاطرنشان کرد: گرچه این برنامه‌ها به دلیل نبود نقشه راه و طرح و برنامه مشخص، بسیار کند پیش رفت و تا اواخر دهه 70 به طول انجامید اما در نهایت یک طرح تفضیلی برای بافت تاریخی یزد تهیه شد که بر اساس آن، محدوده بافت تاریخی یزد مشخص و کار احیا، آغاز شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه بر اساس این طرح، یزد 13 هزار هکتار وسعت دارد که هزار هکتار آن عرصه تاریخی است و از سال 79 تقریبا همه همت و تلاش استان برای جذب اعتبارات و گسیل داشتن تسهیلات به این سمت به کار گرفته شد.

وی یادآور شد: در آن زمان در استان یزد 200 تخت اقامت بیشتر وجود نداشت و گران‌ترین هتل سه ستاره کشور در یزد بود اما در سال 84، این تعداد تخت اقامتی به 2 هزار و 400 رسید و هتل‌های سنتی یزد نیز به یک برند جهانی تبدیل شدند.

سیدحسینی بیان کرد: البته اتفاقات بدی نیز در این مدت در بافت تاریخی رخ داد که از آن جمله می‌توان به صدور برخی مجوزها و بلندمرتبه سازی‌ها در بافت تاریخی اشاره کرد که از آن جمله ساختمان کتابخانه مرکزی بود که با ورود خود به استان در نخستین اقدام، طبقه آخر این ساختمان بریده شد.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی در بسیاری از بخش‌ها مرمت و بازسازی شد، افزود: 90 درصد پروژه‌های بافت تاریخی با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی استان یزد اجرا شد که این همکاری و تعامل، اتفاقات خوبی را برای بافت تاریخی رقم زد که امیدواریم ادامه پیدا کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به سیر اقدامات مدیریتی و حفاظتی انجام شده در بافت تاریخی یزد اظهار داشت: تهیه طرح‌های راهبردی، جامع و تفضیلی در بافت‌های تاریخی استان یزد از مهم‌ترین برنامه‌های حفاظتی در این منطقه بوده است.

وی افزود: در طول یک دهه گذشته و در زمان فعالیت دولت قبل، 200 هکتار از بافت تاریخی یزد از بین رفت که به ناچار با تطبیق نقشه‌ها، دوباره این بخش‌ها را به بافت بازخواهیم گرداند.

سیدحسینی، تشکیل شورای احیای بافت تاریخی، تشکیل شهرداری ناحیه تاریخی یزد به عنوان نخستین شهرداری ویژه بافت تاریخی در کشور، ثبت بافت‌های با ارزش تاریخی در شهرستان‌های یزد، اردکان و میبد و احیا بناهای تاریخی با حفظ کالبد آن از دیگر برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در بافت تاریخی یزد به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه 100 هکتار از بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی آماده می‌شود، خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلف بر روی پرونده این بافت کار کرده‌اند و امیدواریم با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، شرایط بهتری در این بافت حاکم شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار