وی ادامه داد: در دولت قبل با وجود پول فراوانی که از فروش نفت به دست آمد به علت عدم مدیریت این ثروت ملی، کشور با مشکلاتی روبرو شد که مشخص نیست اگر تحریمهای ظالمانه نیز رفع شود تا چه زمانی کشور به وضعیت مناسب و پایدار خود بازمیگردد.
حناچی افزود: کشوری مانند امارات سرمایهگذاری زیادی برای توسعه شهری خود انجام داده و امروز به دنبال هویتسازی برای خود است. کشور امارات در حال حاضر قصد دارد که بادگیر را بهعنوان نماد ملی خود به دنیا معرفی کند و این در حالی است که در کل این کشور چهار یا پنج بادگیر بیشتر وجود ندارد.
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: یزد استانی است که به لحاظ بافت تاریخی و میراث فرهنگی در دنیا منحصربهفرد است و ما در هیچ کجای جهان سازههای خشتی و گلی به این وسعت نداریم، بنابراین باید این بافت تاریخی پیوسته به ثبت جهانی برسد.
حناچی تاکید کرد: زمانی که این بافت تاریخی به ثبت جهانی برسد نظارت بر این بافت افزایش مییابد و دخل و تصرف در این میراث فرهنگی قانونمند و نظاممند انجام خواهد شد و عملکردمان در این حوزه بهبود خواهد یافت.
نگران جدی درباره امنیت سخنرانی ها در استان یزد
وی عنوان کرد: در آن زمان تصمیمهای جدی برای اینکه به میراث فرهنگی و بافت تاریخی توجه بیشتری صورت گیرد، اتخاذ شد و از آن زمان تاکنون، همه برنامههای استان به سمت احیای بافت تاریخی رفت.
سیدحسینی خاطرنشان کرد: گرچه این برنامهها به دلیل نبود نقشه راه و طرح و برنامه مشخص، بسیار کند پیش رفت و تا اواخر دهه 70 به طول انجامید اما در نهایت یک طرح تفضیلی برای بافت تاریخی یزد تهیه شد که بر اساس آن، محدوده بافت تاریخی یزد مشخص و کار احیا، آغاز شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه بر اساس این طرح، یزد 13 هزار هکتار وسعت دارد که هزار هکتار آن عرصه تاریخی است و از سال 79 تقریبا همه همت و تلاش استان برای جذب اعتبارات و گسیل داشتن تسهیلات به این سمت به کار گرفته شد.
وی یادآور شد: در آن زمان در استان یزد 200 تخت اقامت بیشتر وجود نداشت و گرانترین هتل سه ستاره کشور در یزد بود اما در سال 84، این تعداد تخت اقامتی به 2 هزار و 400 رسید و هتلهای سنتی یزد نیز به یک برند جهانی تبدیل شدند.
سیدحسینی بیان کرد: البته اتفاقات بدی نیز در این مدت در بافت تاریخی رخ داد که از آن جمله میتوان به صدور برخی مجوزها و بلندمرتبه سازیها در بافت تاریخی اشاره کرد که از آن جمله ساختمان کتابخانه مرکزی بود که با ورود خود به استان در نخستین اقدام، طبقه آخر این ساختمان بریده شد.
وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی در بسیاری از بخشها مرمت و بازسازی شد، افزود: 90 درصد پروژههای بافت تاریخی با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی استان یزد اجرا شد که این همکاری و تعامل، اتفاقات خوبی را برای بافت تاریخی رقم زد که امیدواریم ادامه پیدا کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به سیر اقدامات مدیریتی و حفاظتی انجام شده در بافت تاریخی یزد اظهار داشت: تهیه طرحهای راهبردی، جامع و تفضیلی در بافتهای تاریخی استان یزد از مهمترین برنامههای حفاظتی در این منطقه بوده است.
وی افزود: در طول یک دهه گذشته و در زمان فعالیت دولت قبل، 200 هکتار از بافت تاریخی یزد از بین رفت که به ناچار با تطبیق نقشهها، دوباره این بخشها را به بافت بازخواهیم گرداند.
سیدحسینی، تشکیل شورای احیای بافت تاریخی، تشکیل شهرداری ناحیه تاریخی یزد به عنوان نخستین شهرداری ویژه بافت تاریخی در کشور، ثبت بافتهای با ارزش تاریخی در شهرستانهای یزد، اردکان و میبد و احیا بناهای تاریخی با حفظ کالبد آن از دیگر برنامههای مدیریتی و حفاظتی در بافت تاریخی یزد به شمار میرود.
وی با اشاره به اینکه 100 هکتار از بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی آماده میشود، خاطرنشان کرد: گروههای مختلف بر روی پرونده این بافت کار کردهاند و امیدواریم با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، شرایط بهتری در این بافت حاکم شود.
شهر دوچرخههادر سیطره صدها هزار موتوسیکلت
این مسئول از برخورد با موتورسواران متخلف و فاقد کلاه ایمنیبرای کاهش تلفات تصادفات استان خبر داد و افزود: بیشتر جرائم استان مربوط به موتورهای فاقد پلاک است. وی ادامه داد: اولویت پلیس راهنمایی و رانندگی برخورد با موتوسیکلتهای فاقد پلاک یا دارای پلاکهای مخدوش است. جمشیدی با بیان اینکه 99 درصد سرقتهای استان با موتور انجام میشود، افزود: یکی دیگر از مشکلات افزایش تردد موتور در معابر شهر، استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.
وی اضافه کرد: بسیاری از تلفات معابر شهری ناشی از ضربه مغزی موتورسواران
است و از این رو به توزیع کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران اقدام شده است.
رئیس پلیس راهور استان گفت: بعد از ماه محرم مانور بزرگی با حضور
موتورسواران قانونمند استان برگزار میشود و به 1500 نفر کلاه ایمنی اهدا
خواهد شد.
به گزارش همشهری،وی ادامه داد: با ایمنسازی راکبان موتوسیکلت، قطعا آمار تلفات معابر شهری کاهش خواهد یافت؛ چرا که موتوسیکلت در بسیاری موارد در یک طرف تصادفهای درون شهری استان حضور دارد.