بسته خبری ویژه تابناک یزد:
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛"لزوم ثبت جهانی بافت تاریخی یزد،نگران جدی درباره امنیت سخنرانی ها در استان یزد،200 هکتار از بافت تاریخی یزد در یک دهه گذشته از بین رفت و شهر دوچرخه‌هادر سیطره صدها هزار موتوسیکلت"رصد‌خانه امروز تابناک یزدرا تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷ 05 November 2015
لزوم ثبت جهانی بافت تاریخی یزد

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: بافت تاریخی یزد در دنیا منحصربه‌فرد است و شایسته است این بافت با پیگیری‌های لازم ثبت جهانی شود.
حناچی در هفتمین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های کشور که در یزد در حال برگزاری است، اظهار کرد: باید شرایط تهدید در کشور را به فرصت تبدیل کنیم و با همکاری مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در حفظ آثار و بافت تاریخی ایران اسلامی بکوشیم.

وی ادامه داد: در دولت قبل با وجود پول فراوانی که از فروش نفت به دست آمد به علت عدم مدیریت این ثروت ملی، کشور با مشکلاتی روبرو شد که مشخص نیست اگر تحریم‌های ظالمانه نیز رفع شود تا چه زمانی کشور به وضعیت مناسب و پایدار خود بازمی‌گردد.

حناچی افزود: کشوری مانند امارات سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه شهری خود انجام داده و امروز به دنبال هویت‌سازی برای خود است. کشور امارات در حال حاضر قصد دارد که بادگیر را به‌عنوان نماد ملی خود به دنیا معرفی کند و این در حالی است که در کل این کشور چهار یا پنج بادگیر بیشتر وجود ندارد.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: یزد استانی است که به لحاظ بافت تاریخی و میراث فرهنگی در دنیا منحصربه‌فرد است و ما در هیچ کجای جهان سازه‌های خشتی و گلی به این وسعت نداریم، بنابراین باید این بافت تاریخی پیوسته به ثبت جهانی برسد.

 

حناچی تاکید کرد: زمانی که این بافت تاریخی به ثبت جهانی برسد نظارت بر این بافت افزایش می‌یابد و دخل و تصرف در این میراث فرهنگی قانون‌مند و نظام‌مند انجام خواهد شد و عملکردمان در این حوزه بهبود خواهد یافت.


نگران جدی درباره امنیت سخنرانی ها در استان یزد

سایت خبری تابناک یزد روز گذشته در خبری از احتمال سخنرانی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران در ایام اربعین در یزد حکایت دارد.
 این خبر هنوز توسط منابع رسمی تایید یا تکذیب نکرده اند اما این خبر در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشته و موافقان و مخالفان این سفر نقد و نظرات خود را مطرح کرده اند.
برخی کاربران حضور احمدی نژاد در استان زادگاه اصلاحات را نوعی ژست تبلیغاتی برای ایام انتخابات قلمداد می کنند و این سفر را تلاشی برای زیرسوال بردن شاخص های اصلاح طلبی در منطقه ای که زادگاه سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق می پندارند.
برخی دیگر نیز با همین تئوری، معتقدند سفر و سخنرانی و نحوه استقبال از وی این جمله که " استان یزد، استان اصطلاح طلبان است" را زیر سوال خواهد برد، هر چند برخی دیگر عدم استقبال مردم یزد از احمدی نژاد در اولین سفر استانی  در سال 85 را مثال نقضی در این خصوص می دانند.
از دیگر سو برخی کاربران همراه دولت معتقدند سفر احمدی نژاد بهانه خوبی برای افزایش تلاش برای انجام سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان خواهد بود.
زمزمه های سفر آیت الله هاشمی از ماه ها قبل زمانی که استاندار یزد با وی دیدار کرد، آغاز شد. در این ان دیدار، میرمحمدی از آیت الله هاشمی به صورت رسمی دعوت کرد به یزد سفر کند که با استقبال آیت الله مواجه شد. بعد از اعلام این خبر، دلواپسان در خصوص سفر وی هشدار دادند.
برخی حامیان دولت معتقدند که سفر شخصیتی همچون احمدی نژاد، زمینه لازم برای بهانه گیری از دلواپسان را خواهد گرفت و امنیت بهتری برای سفر آیت الله فراهم می شود.
این در حالی است که برخی در خصوص قدرت دولت در استان برای حفظ امنیت در سخنرانی ها ابراز تردید دارند.
تجربه دو سال گذشته در حوزه سیاسی و امنیتی در استان یزد نشان می دهد استانداری یزد به عنوان بالاترین نهاد حاکمیتی در این این عرصه از قدرت و توان کافی برای مدیریت و اجرا در حوزه " امنیت در حوزه سیاسی اجتماعی" برخودار نیست و نهادهای دیگر در این زمینه تصمیم سازی یا تصمیم گیری می کنند.
بر اساس این پیش فرض استانداری یزد به عنوان متولی حاکمیت در این حوزه، از توان لازم برای ایجاد امنیت در سفرهایی همچون سفر احمدی نژاد یا آیت الله هاشمی رفسنجانی برخودار نیست و چه بسا حضور این شخصیت ها و رویدادها و حاشیه های این نوع سفرها باعث لطمه زدن به جایگاه و اعتبار مردم استان یزد شود.
به هرحال استان یزد به عنوان یکی از پیچیده ترین استان ها از لحاظ بافت سیاسی اجتماعی شناخته می شود و شخصیت ها و افکار آنها در شرایط خاص تحت تاثیر معقوله " زمان" قرار گرفته و بر اساس آن رفتار می کنند که این مسئله باعث پیچیده گی بیشتر و عدم امکان پیش بینی رفتاری خواهد شد.

200 هکتار از بافت تاریخی یزد در یک دهه گذشته از بین رفت

معاون عمرانی استاندار یزد از تخریب و نابودی 200 هکتار از بافت تاریخی یزد در طول یک دهه گذشته خبر داد.
سیدمحمدرضا سیدحسینی در جلسه معاونان امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور با معاونان وزیر راه و شهرسازی و میراث فرهنگی اظهار داشت: در دهه 70، نخستین دغدغه مردم و مسئولان استان یزد، بحث انتقال آب به یزد بود که بعد از رفع این دغدغه، نخستین موضوعی که مورد توجه قرار گرفت، بحث میراث فرهنگی بود.

وی عنوان کرد: در آن زمان تصمیم‌های جدی برای اینکه به میراث فرهنگی و بافت تاریخی توجه بیشتری صورت گیرد، اتخاذ شد و از آن زمان تاکنون، همه برنامه‌های استان به سمت احیای بافت تاریخی رفت.

سیدحسینی خاطرنشان کرد: گرچه این برنامه‌ها به دلیل نبود نقشه راه و طرح و برنامه مشخص، بسیار کند پیش رفت و تا اواخر دهه 70 به طول انجامید اما در نهایت یک طرح تفضیلی برای بافت تاریخی یزد تهیه شد که بر اساس آن، محدوده بافت تاریخی یزد مشخص و کار احیا، آغاز شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه بر اساس این طرح، یزد 13 هزار هکتار وسعت دارد که هزار هکتار آن عرصه تاریخی است و از سال 79 تقریبا همه همت و تلاش استان برای جذب اعتبارات و گسیل داشتن تسهیلات به این سمت به کار گرفته شد.

وی یادآور شد: در آن زمان در استان یزد 200 تخت اقامت بیشتر وجود نداشت و گران‌ترین هتل سه ستاره کشور در یزد بود اما در سال 84، این تعداد تخت اقامتی به 2 هزار و 400 رسید و هتل‌های سنتی یزد نیز به یک برند جهانی تبدیل شدند.

سیدحسینی بیان کرد: البته اتفاقات بدی نیز در این مدت در بافت تاریخی رخ داد که از آن جمله می‌توان به صدور برخی مجوزها و بلندمرتبه سازی‌ها در بافت تاریخی اشاره کرد که از آن جمله ساختمان کتابخانه مرکزی بود که با ورود خود به استان در نخستین اقدام، طبقه آخر این ساختمان بریده شد.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی در بسیاری از بخش‌ها مرمت و بازسازی شد، افزود: 90 درصد پروژه‌های بافت تاریخی با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی استان یزد اجرا شد که این همکاری و تعامل، اتفاقات خوبی را برای بافت تاریخی رقم زد که امیدواریم ادامه پیدا کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به سیر اقدامات مدیریتی و حفاظتی انجام شده در بافت تاریخی یزد اظهار داشت: تهیه طرح‌های راهبردی، جامع و تفضیلی در بافت‌های تاریخی استان یزد از مهم‌ترین برنامه‌های حفاظتی در این منطقه بوده است.

وی افزود: در طول یک دهه گذشته و در زمان فعالیت دولت قبل، 200 هکتار از بافت تاریخی یزد از بین رفت که به ناچار با تطبیق نقشه‌ها، دوباره این بخش‌ها را به بافت بازخواهیم گرداند.

سیدحسینی، تشکیل شورای احیای بافت تاریخی، تشکیل شهرداری ناحیه تاریخی یزد به عنوان نخستین شهرداری ویژه بافت تاریخی در کشور، ثبت بافت‌های با ارزش تاریخی در شهرستان‌های یزد، اردکان و میبد و احیا بناهای تاریخی با حفظ کالبد آن از دیگر برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در بافت تاریخی یزد به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه 100 هکتار از بافت تاریخی یزد برای ثبت جهانی آماده می‌شود، خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلف بر روی پرونده این بافت کار کرده‌اند و امیدواریم با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، شرایط بهتری در این بافت حاکم شود.

شهر دوچرخه‌هادر سیطره صدها هزار موتوسیکلت

رئیس پلیس راهور استان از تردد روزانه 450 هزار موتوسیکلت در معابر استان خبر داد و افزود: این آمار زیبنده شهر دوچرخه‌ها نیست.
«منصور جمشیدی» افزود: 12 کارخانه موتورسازی در استان وجود دارد و این شهر به نوعی از شهر دوچرخه‌ها به شهر موتورها تغییر نام یافته است. وی موتور را مرکبی با ایمنی پایین معرفی کرد و افزود: شرایط آب و هوایی استان و ارزان بودن موتور، گرایش مردم استان به موتورسواری را افزایش داده است.

این مسئول از برخورد با موتورسواران متخلف و فاقد کلاه ایمنیبرای کاهش تلفات تصادفات استان خبر داد و افزود: بیشتر جرائم استان مربوط به موتورهای فاقد پلاک است. وی ادامه داد: اولویت پلیس راهنمایی و رانندگی برخورد با موتوسیکلت‌های فاقد پلاک یا دارای پلاک‌های مخدوش است. جمشیدی با بیان این‌که 99 درصد سرقت‌های استان با موتور انجام می‌شود، افزود: یکی دیگر از مشکلات افزایش تردد موتور در معابر شهر، استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.

وی اضافه کرد: بسیاری از تلفات معابر شهری ناشی از ضربه مغزی موتورسواران است و از این رو به توزیع کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران اقدام شده است. رئیس پلیس راهور استان گفت: بعد از ماه محرم مانور بزرگی با حضور موتورسواران قانون‌مند استان برگزار می‌شود و به 1500 نفر کلاه ایمنی اهدا خواهد شد.

به گزارش همشهری،وی ادامه داد: با ایمن‌سازی راکبان موتوسیکلت، قطعا آمار تلفات معابر شهری کاهش خواهد یافت؛ چرا که موتوسیکلت در بسیاری موارد در یک طرف تصادف‌های درون شهری استان حضور دارد.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار