تابناک: درآمدهای شهر از محل فروش تراکم، صفرشدن بودجه رسانه های شهرداری، فساد مالی و اداری از جمله مباحثی بود که طی دو روز و از سوی دو مسئول متفاوت بدان پرداخته شد.
کد خبر: ۱۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴ 11 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان، سه شنبه خبرنگاران میهمان رضا امینی و امروز مرتضی سقائیان نژاد، میزبانی آنها را بر عهده داشت که هردوی این نشست ها مباحث و موضوعات داغ شهر اصفهان از دو دیدگاه متفاوت ریاست شورای شهر و مدیریت شهری اصفهان مورد بررسی و کاوش خبرنگاران قرار گرفت.

*در زمینه تراکم و درآمد: سقائیان نژاد با اشاره به اینکه 65 درصد درآمدهای شهرداری از طریق تراکم فروشی به دست می‌آید، ادامه داد: سال 93 سال بسیار سختی برای شهرداری از نظر کسب درآمد بود چراکه رکود در بازار بر تراکم تأثیر گذاشته و آن را در کمترین حد ممکن قرار داده، به طوری که در سال 88 درصد این درآمدها 96 درصد و در سال‌های دیگر 110 تا 125 درصد بودجه بودند، اما امسال در بهترین حالت 85 درصد خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص کاهش فعالیت‌های توسعه‌‌ای عمرانی در شهر اصفهان اظهار داشت: در این راستا باید توجه داشت که بر اساس آخرین برآورد تحقق بودجه شهرداری اصفهان تا دی ماه سال جاری ۵۰ درصد بوده است که باید ۳۰ درصد از بودجه تحقق یافته مربوط به هزینه‌‌های جاری باشد و مابقی آن به بودجه‌های عمرانی تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه در آخرین اصلاحات صورت گرفته تحقق بودجه ۸۵ درصدی تا پایان سال برای شهرداری اصفهان پیش‌بینی شده است، افزود: از آنجایی که میزان درآمدهای شهرداری اصفهان کاهش یافته است به دنبال آن نیز توسعه فعالیت‌های عمرانی در شهر اصفهان نیز کمتر دیده می‌شود.

*برای مبحث مترو: سقائیان نژاد با اشاره به بحث قطار شهري اصفهان، افزود: امسال شهرداری اصفهان 350 میلیارد تومان برای قطار شهری کنار گذاشته که 200 میلیارد نقدی و 150 میلیارد غیرنقدی است و منتظر عرضه اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی هستیم.

شهردار اصفهان با انتقاد شدید از تخصیص نیافتن بودجه دولتی به قطار شهری اصفهان گفت: تاکنون از 90 میلیارد تومانی که باید پرداخت می‌شد فقط 47 میلیارد تومان هزینه شده است، در حالی که قرار بوده 100 درصد بودجه قطارهای شهری تخصیص یابد و سؤال اینجا است که چرا باید شهرهای تهران، مشهد و قم 100 درصد بودجه مترو خط یک خود را دريافت كرده‌اند اما اصفهان نمی‌تواند آن را دریافت کند؟

وی با بیان اینکه من مدت‌ها است که با وزارت کشور برای واگن‌ها جنگ داشته‌ام، ادامه داد: وزیر اقتصاد و وزیر کشور گفته‌اند هزينه واگن‌ها باید به طور مساوي میان دولت و شهرداری کلان‌شهرها تقسیم شود، اما بانک مرکزی حتی جواب وزاری دولت را هم رد می‌کند و به من می‌گوید که باید شهرداری 100 درصد تضمین بدهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان که قطار شهری را به موضوع کاملا تاریخی شهر اصفهان تشبیه کرد، در خصوص آخرین وضعیت این پروژه افزود: در حال حاضر فاز یک خط ۱ مترو اصفهان در حال بهره‌برداری است ولی به دلیل کمبود واگن امکان بهره‌برداری رسمی از این پروژه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر رایزنی برای خرید ۵ رام واگن مترو در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: نمی‌توان زمان رسمی را برای افتتاح مترو اصفهان اعلام کرد و از این رو از تمام مسئولان نیز می‌خواهم دیگر در این باره به مردم دروغ نگویند.

*در خصوص فساد اداری: شهردار اصفهان در خصوص صحبت‌های پیرامون فساد مالی در شهرداری اصفهان تصریح کرد: شش ارگان به علاوه شورای شهر بر روی شهرداری نظارت می‌کنند، اما عده‌ای بدون سند در خصوص فساد صحبت می‌کنند؛ با حرف و حدیث نبايد فكر جامعه را مشوش کرد، من آماده‌ام تا فساد مشهود را در نطفه خفه کنم، اما اگر فسادی است نمایان کنید تا برخورد کنم چراکه من می‌دانم در چنین ارگان بزرگی قطعاً مشکلاتی است اما اینگونه که دوستان می‌گویند اعلام کنند تا برخورد کنیم.

اما رضا امینی در خصوص اخبار اعلام شده از سوی برخی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه با فساد مالی در شهرداری اظهار داشت: مبارزه با فساد مالی و سلامت اداری یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سال جاری بوده که به دنبال فرمایش ایشان در این راستا همایشی با عنوان همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد برگزار شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه شهرداری تهران نیز به دنبال برگزاری این همایش ملی اداره کل ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد را راه‌اندازی کرد، افزود: بنابراین باید باور داشه باشیم که مشکل فساد مالی در شهرداری اصفهان نیز وجود دارد و باید با آن مبارزه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه منظور از فساد مالی در شهرداری فعالیت تمام کارکنان و کارمندان خدوم شهرداری را شامل نمی‌شود، اظهار داشت: در هنگام عنوان چنین مطالبی باید ضمن حفط آبروی افراد بر این نکته تاکید شود که برای مثال در شهرداری اصفهان با ۲ هزار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه حدود ۹۰ درصد از برنامه ‌ها در راستای خدمت رسانی به مردم انجام می‌شود و ۱۰ درصد آن به بیراهه برده می‌شود.

امینی با اشاره به صف کشی برخی از مدیران شهرداری اصفهان در برابر سخنگوی شورای شهر در خصوص اعلام وجود فساد مالی در شهرداری اصفهان ابراز داشت: حدود ۱۷ نفر از این مدیران علیه سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان طرح شکایت کردند که با وساطت استاندار اصفهان به عنوان رئیس شورای حل اختلاف این شکایت مرتفع شد.

*در مورد صفر شدن بودجه رسانه های شهرداری :سقائیان نژاد در خصوص صفر شدن بودجه رسانه‌های شهرداري گفت: شورای شهر از رسانه شهر برداشت درستی ندارند، آن‌ها نباید عکس العملی برخورد کنند اگر با سقائیان نژاد مشکل دارید چرا به 80 خبرنگار ایمنا و اصفهان زیبا ربط می‌دهید؟ ایمنا و اصفهان زیبا تعطیل نمی‌شود و به کار خود ادامه خواهند داد.

امینی با اشاره به اینکه من خودم رسانه ایمنا را راه اندازی کردم و قرار بود این رسانه ها سه سال از بودجه شهرداری تامین شوند و بعد به خودکفایی برسند، گفت: روزنامه اصفهان زیبا یک موسسه پیام اصفهان زیبا دارد که این بخش باید درآمدزایی می کرده اما به دلیل اینکه به شهرداری تکیه مالی کرده اند، این موسسه نتوانسته درآمدزایی لازم را داشته باشد.

وی رسانه های شهرداری تهران را در این زمینه مثال زد و افزود: رسانه های شهرداری تهران در حال حاضر به خودکفایی رسیده اند.

سقائیان‌نژاد ادامه داد: 10 سال است من شهردار این شهر هستم و اختلافی نبوده است، اما شورای چهارم و شهرداری همچون زوج جدیدی هستند که ابتدای راه با هم اختلاف‌هایی دارند، اما به مرور زمان با درک بهتر از هم اختلاف‌ها کمتر می‌شود و اگر اختلافی هم داریم رسانه‌ها بايد بر روی آن آب بریزید نه بنزین!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار