مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از شناسایی 200 هکتار از موقوفات متصرف شده در همدان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷ 24 November 2015

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از شناسایی 200 هکتار از موقوفات متصرف شده در همدان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام محمد کاروند ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت اربعین حسینی با اشاره به اینکه مهمترین برنامه این ایام در سازمان اوقاف و امور خیریه، تکلیف و وظیفه در برابر زائران امام حسین(ع) است که باید ایفا شود، اظهار کرد: تاکنون 6 جلسه در خصوص رسیدگی به زائران امام حسین (ع) در استان همدان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه بعد از برگزاری جلسات ستاد در استان مقرر شد از طریق موقوفات منطق با نیت زوار امام حسین(ع) ایستگاه های صلواتی یا موکب برپا شود، ادامه داد: مهمترین موکب استان همدان در مرز مهران قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با تاکید بر اینکه محل موکب اوقاف استان در مرز مهران هفته پیش مشخص شد، افزود: اوقاف استان از محل موقوفات موکبی را در مرز مهران برپا می‌کند تا ارائه خدمات داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استاندار همدان خواستار گسترده‌تر شدن وظایف اوقاف در ایام اربعین شده است، ادامه داد: استاندار همدان پیشنهاد داد تا فراتر از موقوفات از محل نذورات مردمی ستاد استانی تشکیل شود و اوقاف پیگیر باشد تا در مرز مهران موکبی به نام همدان ایجاد شود.

کاروند بیان کرد: هماهنگی‌ها برای موکب استان همدان در مرز مهران انجام شده است، عده ای به صورت داوطلب شناسایی شده‌اند و از روز شنبه در دو مرحله نذورات مردمی به مرز مهران منتقل می‌شود.

*برپایی موکب در مرز مهران

وی با تاکید بر اینکه پذیرایی از زوار در دو مرحله انجام می‌شود، افزود: مرحله نخست هدف زوار عازم کربلا هستند و مرحله دوم بازگشت زوار است.

مدیرکل اوقاف استان همدان با بیان اینکه در مرحله نخست پذیرایی به خوبی انجام می‌شود اما در بازگشت ضعف‌هایی وجود دارد، ادامه داد: سعی می‌شود بیشترین امکانات برای بعد از اربعین به زوار ارائه شود.

وی با بیان اینکه امروز نیازها و کمبودها در مرز مهران به استان همدان اعلام می‌شود تا کاروان با شکوه با نام استان همدان مدیریت شود، بیان کرد: در شهرستان‌های دیگر استان نیز موکب‌هایی برپا خواهد شد.

کاروند به برپایی موکبی در مسجد امام(ره) گردنه اسدآباد اشاره کرد و افزود: این مسجد وضعیت گرمایشی مناسبی نداشت که مشکل رفع شد.

وی با بیان اینکه در زمان بازگشت زوار 3 هزار غذا در گردنه اسدآباد از محل موقوفات توزیع خواهد شد، تاکید کرد: از فردا نیز توزیع چای، خرما و کیک انجام میشود و چهار نفر از مبلغان حوزه علمیه نیز در محل حضور دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان از برپایی ایستگاه صلواتی در مسجد امام(ره) روعان از محله موقوفات و کمکهای مردمی خبر داد.

وی با بیان اینکه محل دیگر ایستگاه صلواتی در پلیس راه بهار قرار دارد، گفت: در مسیر ملایر به سمت قهاوند نیز ایستگاه صلواتی برپا خواهد شد.

حجتالاسلام کاروند با اشاره به اینکه از روز اربعین 35 مبلغ اعزام خواهند شد تا در بقاع و حسینیهها فعالیت خود را آغاز کنند، اظهار کرد: سعی شده تا بیشترین امکانات از محل موقوفات با نیتهای مرتبط تأمین شود.

وی بیان کرد: موقوفاتی برای تهیه البسه و کفش برای زوار امام حسین(ع) وجود دارد که در صورت امکان محمولهای از البسه و کفش برای آنها تهیه خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان در ادامه به برگزاری مسابقات قرآنی در استان اشاره کرد و افزود: سی و هشتمین دوره مسابقات قرآنی مرحله شهرستانی به پایان رسید.

* ارتقای کیفیت برنامه‏های قرآنی در دستور کار است

وی از آغاز مرحله استانی مسابقات قرآنی در همدان خبر داد و با بیان اینکه این مسابقات از امروز به مدت چهار روز در دو بخش خواهران و برادران برگزار میشود، ادامه داد: 280 نفر از منتخبان استانی در این مسابقات حضور دارند که نفرات برگزیده به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.

حجتالاسلام کاروند تاکید کرد: سعی بر آن است برای برگزیدگان استانی دورهای برگزار شود تا آمادگی کافی برای حضور در مسابقات کشوری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآنی در رشته حفظ، قرائت، ترتیل، تواشیح، دعاخوانی و اذان برگزار میشود، بیان کرد: دو روز نخست را خواهران و دو روز دوم را برادران رقابت خواهند کرد و مراسم اختتامیه نیز سه هفته بعد با حضور قاریان بین المللی برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به اینکه علاقه به مباحث قرآنی در همدان وجود دارد و تکلیف خود میدانیم از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده شود، بیان کرد: برنامهای برای ارتقای کیفیت برنامه‏های قرآنی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه مسابقات در استان کرمانشاه به صورت کشوری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: اگر همدان به ظرفیت مطلوب برسد، میزبان مسابقات کشوری قرآن کریم خواهد شد.

حجت‌الاسلام کاروند در ادامه به جشنواره کشوری «وقف چشمه همیشه جاری» با موضوع عکاسی در همدان اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره به صورت کشوری برگزار میشود و میزبانی آن به استان داده شده است.

وی افزود: امسال هشت جشنواره ملی با موضوعات مختلف در حوزه وقف برگزار می‌شود که جشنواره عکاسی را استان همدان پذیرفت و دبیرخانه جشنواره در اداره کل اوقاف استان همدان فعال است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه پیگیری میشود تا سال آینده علاوه بر جشنواره عکاسی، میزبانی جشنواره فیلم کوتاه نیز به استان داده شود، بیان کرد: موضوع جشنواره عکاسی وقف و ثمرات آن است.

*ارائه اطلاعات فرهنگی در موقوفه‌خواری از سوی رسانهها

وی با بیان اینکه برای برگزاری جشنواره عکاسی ارتباطی با سایتهای مختلف عکاسی گرفته شده است، ادامه داد: هیئت داوران از داوران بینالمللی خواهند بود.

حجتالاسلام کاروند مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ملی عکاسی را تا 15 دی ماه اعلام کرد و ادامه داد: در دهه نخست بهمن نیز نمایشگاهی به مدت یک هفته برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر جشنواره عکاسی بعد از دهه اول بهمن برگزار میشود.

مدیرکل اوقاف همدان با بیان اینکه یکی از نیازهایی که رسانهها میتوانند کمک کنند ارائه اطلاعات فرهنگی در بحث موقوفه‌خواری است، بیان کرد: موقوفه‌خواری گاهی به صورت مستقیم و گاهی با ظاهر قانونی انجام می‌شود در صورتی که قانونی نیست و جلوه‌ای از قانون را به آن می‌دهند.

وی گفت: اوقاف به تنهایی توان برخورد با موقوفه‌خواران را ندارد پس در این راستا باید افکار عمومی، رسانه‌ها و مسئولان استان نیز کمک کنند.

کاروند ادامه داد: بیش از 200 هکتار از موقوفات تصرف شده در شهرستان همدان در دو ماه گذشته شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه احیای موقوفات نیاز به کمک دارد و نوع معرفی موقوفات در رسانهها مهم است، بیان کرد: اصحاب رسانه در بحث موقوفات احتیاط کنند.

*دفن رایگان والدین شهدا در باغ بهشت همدان

مدیرکل اوقاف همدان با اشاره به اینکه پیشنهاد شده بود که والدین شهدا به صورت رایگان در باغ بهشت همدان دفن شوند، ادامه داد: پس از صحبت با نمایندگی ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه اجازه این اقدام داده شد و والدین شهدا به صورت رایگان در باغ بهشت دفن خواهند که این حکم نیز فقط مختص باغ بهشت همدان است.

وی در خصوص مشکلات امامزاده محسن(ع) بیان کرد: طی جلسهای با استاندار، مقرر شد با دستگاههای خاص مرتبط به این بقعه جلسهای داشته باشیم و به صورت جدی مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

کاروند از برگزاری جلسهای با هیئت امنای شاهزاده حسین(ع) خبر داد و اظهار کرد: دو وکیل برای پرونده گرفته شده و روی پرونده کار مطالعاتی انجام می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار