بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی به طور میانگین در سراسر جهان تنها 30 درصد زنان اقدام به اهدای خون می‌کنند که این رقم در کشورهای توسعه یافته به 50 درصد افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۱۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۶ 16 March 2015
به گزارش تابناک از مشهد، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: این باور غلطی است که اهدای خون تنها مختص به مردان است این در حالی است که زنان یکی از جمعیت‌های سالم در اهدا خون هستند و نباید با توجه به مسائل فیزیکی زنان آنها را از بحث اهدای خون دور کرد.
سیما حقیقی عصر یکشنبه 24 اسفندماه در هفتمین کارگروه زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در سومین دستور کار با بیان وضعیت اهدای خون بانوان در خراسان رضوی اظهار کرد: نیمی از جمعیت هر جامعه‌ای را بانوان تشکیل می‌دهند که خود یکی از مصرف کنندگان خاص فرآورده‌های خونی هستند.

وی افزود: این باور غلطی است که اهدای خون تنها مختص به مردان است این در حالی است که زنان یکی از جمعیت‌های سالم در اهدا خون هستند و نباید با توجه به مسائل فیزیکی زنان آنها را از بحث اهدای خون دور کرد.

حقیقی با بیان اینکه انتقال خون کافی و سالم به نیازمندان از وظایف انتقال خون است گفت:  این باور غلطی است که اهدای خون تنها مختص به مردان است این در حالی است که زنان یکی از جمعیت‌های سالم در اهدا خون هستند و نباید با توجه به مسائل فیزیکی زنان آنها را از بحث اهدای خون دور کرد.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی افزود: بررسی 18 کشور از میان 104 کشوری که گزارش آماری خود را در زمینه اهدا خون منتشر می‌کنند نشان می‌دهد که اهدای خون در زنان کمتر از 10 درصد است که در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه جوانان بیشترین میزان اهداخون را دارند.

وی در بیان وضعیت اهدای خون بانوان در سال‌های اخیر گفت: در سال 84 میزان اهدای خون 8.4 درصد و در سال 85 به 7.9 درصد کاهش پیدا کرده است این در حالی است که این میزان در سال 92 به 4.47 درصد می‌رسد که نشان دهنده کاهش شاخص اهدای خون در ایران به نسبت جهانی است.

حقیقی اظهار داشت: در 10 ماه اخیر از مجموع خون‌هایی که اهدا شده است بیش از هفت هزار واحد توسط زنان اهدا شده است که این میزان در کشور 4.46 درصد است.

وی عنوان کرد: علل عمده عدم مشارکت ترس از کم خونی، ترس از سوزن و خون، ترس از مبتلا شدن به بیماری‌های عفونی،عدم رضایت همسر و عدم دسترسی آسان به مراکز اهدای خون است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی پنجمین جایگاه اهدای خون در کشور را دارا است و توانسته میانگین کشوری خوبی حاصل کند ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

وی گفت: سوالاتی که پزشکان در انتقال خون از مراجعان اهدا خون می‌پرسند سبب ورود آنها به مقوله‌های پنهان خانواده می‌شود و انتقال خون این پتانسیل را دارد که به سلامت زنان و مردان کمک کند.

حقیقی عنوان کرد: ظرفیت‌های آموزشی و اطلاعاتی در انتقال خون شاخص مهمی است که گاها می‌تواند ناهنجاری‌های اجتماعی را نشان دهد.

وی افزود: زنان و مردان باید بدانند که رفتار پرخطر چه هست و ما می‌توانیم با ایجاد ظرفیت‌های آموزشی و قرار دادن آن در اختیار گارگروه‌ها فرهنگ سازی را به جهت راه گشایی ایجاد کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار