رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در پی نمونه برداری از 2 هزارو 272 واحد پرورش صنعتی مرغ گوشتی و 237 واحد صنعتی تخم گذار، سنتی و بومی روستایی با 95 درصد اطمینان آنفلوآنزای حاد پرندگان در خراسان رضوی مشاهده نشده است.
کد خبر: ۱۴۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴ 13 December 2015
به گزارش تابناک رضوی، دکتر «علیرضا شهرام شرقی» با بیان این مطلب به خبرنگار خراسان رضوی اظهار کرد: با تعاملی که با حفاظت محیط زیست استان شده است، در قالب گشت های دامپزشکی و نیروهای حفاظت محیط زیست در شهرستان ها از کلیه  مراکز و مسیر های پرواز پرندگان و تالاب ها بازدید می شود و همه محیط بانان محیط زیست و گشت های دامپزشکی در حال آماده باش هستند.
شهرام شرقی  با بیان اینکه این بیماری در  فصل سرما شیوع بیشتری دارد و سریع منتقل می شود، تصریح کرد: علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی برای مرغداران و کارگران، اقدام به توزیع اطلاعیه، پوستر و مصاحبه به منظور اعلام هشدارهای ایمنی شده است.
وی ادامه داد: در خراسان رضوی با توجه به اینکه در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر قرار دارد، خطر ابتلا به بیماری فوق حاد آنفلوآنزای پرندگان دو چندان است.
شهرام شرقی گفت: به محض اطلاع از وجود آنفلوآنزای فوق حاد در برخی از استان ها با تشکیل ستاد آنفلوآنزا در خراسان رضوی و هماهنگی با دستگاه های پلیس راه، نیروی انتظامی ،سازمان پایانه ها، استانداری،  مرکز بهداشت دادگستری و حفاظت محیط زیست، ورود مرغ و فرآورده های آن کنترل می شود و اقدامات پیشگیرانه صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه آنفلوآنزای حاد پرندگان ازطریق تماس با پرندگان مهاجر و همچنین نگهداری پرندگان مبتلا در منزل انتقال می یابد، افزود: در برخی از مناطق استان مواردی از تلفات پرندگان گزارش شده ولی موارد مشکوک به این بیماری نبوده است.
وی تصریح کرد: افسردگی،بی اشتهایی، غیر طبیعی شدن حالت پرنده، تب، تورم سر و صورت، علایم عصبی  و عدم تعادل گردن، خون ریزی در ساق پا و همچنین خون ریزی در تاج پرندگان از علایم آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.
شهرام شرقی  با بیان اینکه آنفلوآنزای پرندگان شیوع ناگهانی دارد و با تلفات زیاد همراه است، گفت: خطر احتمال ابتلای پرندگان به این بیماری  به ویژه پرندگان آبزی زیاد است و کاهش شدید مصرف خوراک و دانه از علایم هشدار دهنده ابتلا به این بیماری است.رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان افزود: 450 بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که در صورت رعایت نکردن  موارد بهداشتی،  باعث مرگ انسان می شود.
شهرام شرقی به  راه های انتقال این بیماری اشاره کرد و گفت: ویروس این بیماری در دو حالت مستقیم و غیر مستقیم از طریق تنفسی  منتقل می شود  ومیزبان این بیماری در مرغ و خروس،اردک،بوقلمون، بلدرچین،کبوتر و بسیاری از پرندگان است.
مواردی از ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان در استان گزارش نشده است
همچنین دراین باره دکتر «صادقی» مدیر پیشگیری از بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در جلساتی که با دامپزشکی استان داشتیم، موردی از  این بیماری گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه این بیماری به انسان هم منتقل می شود، افزود: با توجه به مستعد بودن استان برای ابتلا به این بیماری شهروندان باید در این زمینه بسیار مراقب باشند و نکته های بهداشتی را رعایت  کنند.صادقی تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار